Kommer KTM överleva?

Såklart är det inte på riktigt. Det är väl mer en sarkastisk gliring till hur KTMs gathojar OCH MotoGP-hojar ser ut nuförtiden. Designat av en blind apa med spasmer och bolt on-mani alltså,
Taskigt ändå att använda det vokabuläret mot en apa, speciellt om den redan kanske lider psykiskt av att vara blind....
 
Passar på många KTM-fantaster. Sett flertalet apliknande varelser iklädda orangea kläder. Ca 1,5 meter långa med händerna släpande i marken. Nya hojar de inte behärskar men har stort självförtroende och tål inte att någon kör bättre. Tar motorcykeln på släp då köra långt är för jobbigt.
 
Veckans sightings har bara varit äldre LC8or. 2 hojar på olika platser och olika hojar. Båda med det där hälsosamma flytet bara liiite fortare än övrig trafik.
Adventure S ger bra överblick. Som ett LUFOR-torn på ett två hjul, typ.

950 / 990 tuffar på! KISKA-Kåttar FTW!
 
Passar på många KTM-fantaster. Sett flertalet apliknande varelser iklädda orangea kläder. Ca 1,5 meter långa med händerna släpande i marken. Nya hojar de inte behärskar men har stort självförtroende och tål inte att någon kör bättre. Tar motorcykeln på släp då köra långt är för jobbigt.
1,73 faktiskt! 🤬

När var du till Norkapp sist med din fina Kawa? 🤔;)
 
Precis, dom som kör KTM är ju liksom bortom all hjälp på alla plan, så det är lika givande som att håna någon som kör HD, dom fattar ändå inte att dom hånas.
Roligare med BMW, dom har i alla fall förmågan att ta till sig okvädesorden, och är dessutom relativt lättkränkta….win-win liksom.. 🙃
 
Precis, dom som kör KTM är ju liksom bortom all hjälp på alla plan, så det är lika givande som att håna någon som kör HD, dom fattar ändå inte att dom hånas.
Roligare med BMW, dom har i alla fall förmågan att ta till sig okvädesorden, och är dessutom relativt lättkränkta….win-win liksom..

De flesta som kör hoj bryr sig ju ändå inte. :va

Posörer kanske har det svårare?


Med vänlig hälsning,
 
En KTM-ägare kan väl knappast behöva hånas…? Han gör det ju liksom själv…

Ska man vara seriös kan man notera att många inköpare inom motorcykelindustrin just nu blir uppvaktade av före detta leverantörer starkt knutna till KTM. Före detta leverantörer som inte längre vill ha något med företaget KTM att göra eftersom de precis blivit rövknullade genom att endast få 30% betalning för sina fakturor…

Företaget KTM lever uppenbarligen vidare, men vem ska tillverka skiten nu…?
 
Precis, dom som kör KTM är ju liksom bortom all hjälp på alla plan, så det är lika givande som att håna någon som kör HD, dom fattar ändå inte att dom hånas.
Roligare med BMW, dom har i alla fall förmågan att ta till sig okvädesorden, och är dessutom relativt lättkränkta….win-win liksom.. 🙃
Hallå! Jag är faktiskt också lättkränkt! 🤬

Eller vänta nu... :va
 
Hm,.. jag kör ju bl a KTM, men mina två EXC-F (350 & 450) kanske inte räknas eftersom dom är enduro / terräng hojar, och som sådana är dömda att kastas och skickas på tippen efter ett par år?

När jag var inne hos DinMC senast såg jag många förra årets, och förrförra årets modeller både mx och enduro till salu. Jag frågade varför folk inte vill behålla sina ändå ganska moderna hojar. Fick inget riktigt svar jag var nöjd med, men så blir jag heller aldrig nöjd, ... hur som helst var något jag kom ihåg att "ramen .. inte lika styv" .. osv. Men ramen är ju av högklassig aluminium? Så den måste väl hålla flera år?

Motorn måste väl också hålla så länge man servar den och ser till att lager och genomföringar samt kolven med ringar och tändstift är i fint skick?

Jag planerar behålla mina KTM i 50 år, i alla fall tills motorkåporna börjar spricka eller ramen börjat spricka och bli farlig. Jag menar, däck, hjul(lager)/fälgar/ekrar, styrhandtag, vajrar mm kan man lätt byta när man märker någon degradering.

Annat än en olustig design på dom moderna väghojarna som mest påminner om dessa överdrivna stickvapen från fantasy-filmerna, vad gör KTM ett sämre val än t ex Honda?
 
vad gör KTM ett sämre val än t ex Honda?

Har du någonsin tagit ett steg tillbaka - eller ett steg närmare - för att studera detaljkvalitet och andra saker som ryms inom begreppet ”fit and finish”…?

Om du inte är helt blind så inser du att KTM’s kinainfluerade sunkkvalitet inte kan jämföras med något japanskt märke.

Att en del av deras modeller sedan lider av uppenbara konstruktionsfel som fabrik och generalagenter fullständigt ignorerar gör inte saken bättre.
 
Last edited:
Har du någonsin tagit ett steg tillbaka - eller ett steg närmare - för att studera detaljkvalitet och andra saker som ryms inom begreppet ”fit and finish”…?

Om du inte är helt blind så inser du att KTM’s kinainfluerade sunkkvalitet inte kan jämföras med något japanskt märke.

Att en del av deras modeller sedan lider av uppenbara konstruktionsfel som fabrik och generalagenter fullständigt ignorerar gör inte saken bättre.

"Fit and finish" är aningens abstrakt för en funktionsorienterad praktiker som jag. Jag hör ofta uttrycket inom t ex vapen och svärd, klockor, rc-bilar osv. Om jag ska ta en direkt jämförelse mellan min Kawasaki KLX230 och min KTM EXC-F 350 så känns min KTM mer robust byggd, lättare och mycket starkare. Så här vinner ju min KTM, om vi nu menar samma sak med 'fit & finish'.

Och nja, helt blind är jag väl inte. Jag lyckades ju med hojkortet relativt nyligen. Mitt intryck är att det är kineserna som tittat på KTM, allt ifrån egenutvecklade till möjligtvis uppköpta (Husqvarna / Husaberg) kvalitet, samt har KTM varit med ett bra tag i utveckling av tävlingshojar. Jag antar att KTM har åtminstonne några ingenjörer där borta i Österrike, datorer med CAD verkar dom ha i alla fall. Är du säker på att du tittat på KTM?

Men visst var det konstruktionsfel på KTMs tyngre hojar i alla fall. Det har jag följt på youtube. Dock inget om enduro och mx hojarna, är inte det konstigt? Något med trånga oljekanaler i dom större motorerna. Mycket tråkigt.

Så behållningen här då; Honda = kvalitet och bra fit and finish. Och KTM = sunkig kvalitet och .. vågar man säga opålitliga? För det gör ju egentligen äventyret så mycket mer spännande.

Som en liten sidogrej nu, var hamnar Harley i allt det här då?
 
Precis, dom som kör KTM är ju liksom bortom all hjälp på alla plan, så det är lika givande som att håna någon som kör HD, dom fattar ändå inte att dom hånas.
Roligare med BMW, dom har i alla fall förmågan att ta till sig okvädesorden, och är dessutom relativt lättkränkta….win-win liksom.. 🙃
Och yamaha ägare har redan sitt helvete, så det är inte direkt pk att håna dom
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top