Transportstyrelsen drar in körkort pga PEth-test

Nej, det är mitt sätt att säga att du verkar grälsjuk, beter dig märkligt och ovänligt samt försöker lägga ord i andras mun för att försöka inhösta billiga poäng. Tydligt nog?

Diskussionen rör PEth-test och dess eventuella relevans för att göra vägarna säkrare ställt i perspektiv mot enskilda körkortsinnehavares rättssäkerhet och jag tror att vi alla kommit fram till att dessa tester har en bra funktion men kan absolut inte utgöra enda underlaget för ett körkortsingripande. Vilket även Transportstyrelsen tydligen också insett.

Sedan kan du säkert anstränga dig lite själv för att hitta vetenskapligt belagda korrelationer mellan hög alkoholkonsumtion och rattfylleri. Jag är säker på att du kommer att hitta en del om du anstränger dig. Mina anekdoter är bara för att illustrera att det inte är särskilt ovanligt och att fenomenet är välkänt hos både rättsvårdande instanser, sjukvården och bland arbetsmarknadens parter.

Med vänlig hälsning,
Jag är mest bara trött på att folk (du) tillåts häva ur sig "sanningar" utan att behöva presentera någon som helst underlag, källhänvisningar eller bevis för sina hittepån, tror säkert att du tycker att det är roligare så länge du tillåts haspla ur dig precis vad som helst helt oemotsagd och helt utan att behöva presentera bevis men jag har trots allt bett dig om källhänvisningar vid tre separata tillfällen i tråden såhär långt och du har hänvisat till en enda studie totalt. Att du istället för att bemöta begäran om källor och bevis fortsätter sprida dina egna slutsatser som om de vore empiriska sanningar blir ganska tröttsamt i längden. Att du tycker att någonting "får anses vara allmän kännedom" har jävligt lite bevisbörda i mina, och säkert många andras, ögon. Sen om du tycker att det är grälsjukt och ovänligt av mig, det bryr jag mig ärligt talat väldigt lite om. Hitta belägg för dina påståenden eller knip käft, tydligt nog? :fakta

Jag tror du är tämligen ensam om den slutsatsen, förstår ärligt talat inte hur du lyckats inbilla dig själv att "vi alla" kommit fram till något sådant. De flesta här i tråden verkar tycka att testerna är i bästa fall ytterst opålitliga och mer allmänt fullkomligt värdelösa som bevis för att folk har alkoholproblem, och åsikten att de som dricker mycket alkohol på sin fritid men som aldrig kör rattfulla bör förlora körkortet "för säkerhets skull" verkar du också vara tämligen ensam om.

Det är du som lägger fram dessa påståenden som stöd för dina åsikter, det är upp till dig att presentera bevis för det du påstår. Varför skulle jag anstränga mig för att hitta dina bevis åt dig? :va Jag håller ju inte med om det du säger så det verkar ju kontraproduktivt på precis alla plan, och det är ärligt talat en väldigt märklig debatteknik att lägga bevisbördan på meningsmotståndaren. Har du vunnit många diskussioner genom att be opponenten "googla det så ska du se att jag har rätt"?

Jag är mest bara trött på att folk (du) tillåts häva ur sig "sanningar" utan att behöva presentera någon som helst underlag, källhänvisningar eller bevis för sina hittepån, tror säkert att du tycker att det är roligare så länge du tillåts haspla ur dig precis vad som helst helt oemotsagd och helt utan att behöva presentera bevis men jag har trots allt bett dig om källhänvisningar vid tre separata tillfällen i tråden såhär långt och du har hänvisat till en enda studie totalt. Att du istället för att bemöta begäran om källor och bevis fortsätter sprida dina egna slutsatser som om de vore empiriska sanningar blir ganska tröttsamt i längden. Att du tycker att någonting "får anses vara allmän kännedom" har jävligt lite bevisbörda i mina, och säkert många andras, ögon. Sen om du tycker att det är grälsjukt och ovänligt av mig, det bryr jag mig ärligt talat väldigt lite om. Hitta belägg för dina påståenden eller knip käft, tydligt nog? :fakta

Jag tror du är tämligen ensam om den slutsatsen, förstår ärligt talat inte hur du lyckats inbilla dig själv att "vi alla" kommit fram till något sådant. De flesta här i tråden verkar tycka att testerna är i bästa fall ytterst opålitliga och mer allmänt fullkomligt värdelösa som bevis för att folk har alkoholproblem, och åsikten att de som dricker mycket alkohol på sin fritid men som aldrig kör rattfulla bör förlora körkortet "för säkerhets skull" verkar du också vara tämligen ensam om.

Det är du som lägger fram dessa påståenden som stöd för dina åsikter, det är upp till dig att presentera bevis för det du påstår. Varför skulle jag anstränga mig för att hitta dina bevis åt dig? :va Jag håller ju inte med om det du säger så det verkar ju kontraproduktivt på precis alla plan, och det är ärligt talat en väldigt märklig debatteknik att lägga bevisbördan på meningsmotståndaren. Har du vunnit många diskussioner genom att be opponenten "googla det så ska du se att jag har rätt"?

Livet går inte ut på att kräva svar av andra.

Lägg gärna fram din med källor underbyggda åsikt i ämnet istället.

Så enkelt är det men du lär väl upptäcka det när du blir äldre. :)

Ha en fin kväll!

Med vänlig hälsning,

Livet går inte ut på att kräva svar av andra.

Lägg gärna fram din med källor underbyggda åsikt i ämnet istället.

Så enkelt är det men du lär väl upptäcka det när du blir äldre. :)

Ha en fin kväll!

Med vänlig hälsning,
Och där slängde vi in lite härskartekniker också, vad trevligt. Triss i undermålig argumentationsteknik på en och samma kväll är nästan en anmärkningsvärd bedrift, men om din nivå inte når högre och dina argument inte blir bättre än "Det där begriper du säkert när du blir lite äldre", "googla så ska du se att jag har rätt" och "det får nog faktiskt anses vara allmän kännedom" så tror jag inte att det är värt min tid att fortsätta den här diskussionen. Tack och godnatt.

Last edited:
Med största sannolikhet, ja!
Han var ju anställd på SvT och då är det väl politiskt korrekt med vad man än gör och tänker så länge det inte bryter mot partiboken.........
3.14 promille när han torskade för rattfylla. Sa till polisen att han druckit två starköl. Vart ett stående skämt på bolaget i Tranås. Två starköl tack av sorten Hyland brukar köpa.

Jag är inte kluven när det gäller rattfylla. Fyllskallar ska vi inte ha i trafiken.
Men vi ska heller inte ha trafikanter som kör som fyllskallar. Trötta, i telefon, GPS, pillar på skärmen eller annat som ger samma resultat. Skillnaden är att det går att "nyktra till" genom att sova en stund, avsluta samtalet, stanna och kolla på GPS och koncentrera sig på körningen.

Det finns några kända periodare, ska de bli av med körkortet även om de bara kör under den nyktra perioden?
Jag tycker inte det är riktigt så svartvitt, det är också därför lagstiftningen ser så annorlunda ut i jämförbara länder.
Sedan blir det ju lite humoristiskt när man på ett sporthojforum diskuterar trafiksäkerhet, vad är det för stoppsträcka när man kör i 250?

Det är så klart lätt att irritera sig på Brooklyn's ofta mästrande stil men i sak verkar han väl ha relativt rätt? Det är ju tex vedertaget att de flesta rattfyllerister är alkisar. Måste det verkligen beläggas?

Gasa judar var kanske något av ett övertramp också.

Chat GPT är inte random ordföljd, vill bara ha det sagt en gång till också förresten. Det är inte en slumpgenerator.

Det är så klart lätt att irritera sig på Brooklyn's ofta mästrande stil men i sak verkar han väl ha relativt rätt? Det är ju tex vedertaget att de flesta rattfyllerister är alkisar. Måste det verkligen beläggas?

Gasa judar var kanske något av ett övertramp också.

Chat GPT är inte random ordföljd, vill bara ha det sagt en gång till också förresten. Det är inte en slumpgenerator.

Dvärgar är människor under 140cm, men det betyder inte att alla människor under 140cm är dvärgar.

Detsamma gäller för peth-värdet, ingen har ännu visat nåt vetenskapligt stöd att alla med högt peth-värde skulle vara alkoholister. Det är endast säkerställt att alkoholister har högt peth.

Du litar alltså fortfarande på en dator som ritar människor med 3 ben och 6 fingrar?

3.14 promille när han torskade för rattfylla. Sa till polisen att han druckit två starköl. Vart ett stående skämt på bolaget i Tranås. Två starköl tack av sorten Hyland brukar köpa.
SvT-öl, iom 3,14 (pi) så bör det ju ha varit öl från Konsumbryggeriet, dvs CirkelÖl, deras Cirkelkaffe var ju lite kraftigare än andra märken. :fyllisar

Jag tycker inte det är riktigt så svartvitt, det är också därför lagstiftningen ser så annorlunda ut i jämförbara länder.
Sedan blir det ju lite humoristiskt när man på ett sporthojforum diskuterar trafiksäkerhet, vad är det för stoppsträcka när man kör i 250?
När körde du 250 senast?
Var körde du 250 senast?
Har du något fordon som kommer upp i 250?
När hade du en stoppsträcka senast?

För min del, 2002, Anderstorp, Triumph Daytona med en stoppsträcka igår... :krama

Edit, min käre redigerare påpekade att den sensate stoppsträckan inte var från 250... :rodnar

Last edited:
Den som har långsam halveringstid och dricker 1st 33cl till lunch och middag, dvs 2st om dagen har efter knappt 4 månader ett peth-värde på 0.46.
Det är ganska nära samma mängd alkohol som om han istället druckit 2st 50cl öl med 2.8%.

@BrooklynS och @Markus , betraktar ni den personen som en alkoholist ni vill ta körkortet av?

Den som har långsam halveringstid och dricker 1st 33cl till lunch och middag, dvs 2st om dagen har efter knappt 4 månader ett peth-värde på 0.46.
Det är ganska nära samma mängd alkohol som om han istället druckit 2st 50cl öl med 2.8%.

@BrooklynS och @Markus , betraktar ni den personen som en alkoholist ni vill ta körkortet av?
Jag är absolut emot förmynderiet med Peth tester men jag är också emot att argumentera emot för sakens skull, även om jag inte alltid lever som jag lär. Jag tycker Brooklyn framfört i huvudsak korrekta fakta men jag delar inte hans slutsatser.

Hela grejen med alkohol är extra svårdebatterad eftersom den skulle varit totalförbjuden om den lanserades idag.

Själv är jag väldigt bakis idag efter den helt fantastiska konserten med Kip Moore igår.

När körde du 250 senast?
Var körde du 250 senast?
Har du något fordon som kommer upp i 250?
När hade du en stoppsträcka senast?

För min del, 2002, Anderstorp, Triumph Daytona med en stoppsträcka igår... :krama

Edit, min käre redigerare påpekade att den sensate stoppsträckan inte var från 250... :rodnar
Tack för informationen, jag förstår inte riktigt syftet med dina frågor, leder det till någon poäng eller är du bara sedvanligt social, på gränsen till besatt?

Om man dricker 2 starköl precis varje dag tror jag för min del att inte minst läkaren har några frågor att ställa.

Jag kan inte bedöma om en person är alkoholiserad och det kan inte ett PEth-test heller göra. Där är vi helt överens.
Däremot så tror jag att ett sådant alkoholintag över tid för de flesta kommer att medföra en missbruksproblematik som i sin tur ökar risken för rattfylleri.

Det är därför vandelskravet finns vad gäller körkortsinnehav. Det är ingen rättighet och behandlas inte heller så i lagstiftningen.

Alla hade nog önskat att det fanns enbart objektiva kriterier men vi kommer nog inte ifrån bedömningar i detta sammanhang. Vilket vi ju innerst inne nog är glada över allihop antar jag.

Med vänlig hälsning,

Om man dricker 2 starköl precis varje dag tror jag för min del att inte minst läkaren har några frågor att ställa.

Jag kan inte bedöma om en person är alkoholiserad och det kan inte ett PEth-test heller göra. Där är vi helt överens.
Däremot så tror jag att ett sådant alkoholintag över tid för de flesta kommer att medföra en missbruksproblematik som i sin tur ökar risken för rattfylleri.

Det är därför vandelskravet finns vad gäller körkortsinnehav. Det är ingen rättighet och behandlas inte heller så i lagstiftningen.

Alla hade nog önskat att det fanns enbart objektiva kriterier men vi kommer nog inte ifrån bedömningar i detta sammanhang. Vilket vi ju innerst inne nog är glada över allihop antar jag.

Med vänlig hälsning,

Om det istället är 50cl 2.8% cl öl då?

Intressant syn du har på en person att som aldrig har högre promille än att han får köra bil.

Nu vet jag inte hur ofta och mycket du själv dricker men som jag ser det så tror jag risken är betydligt större att du och de flesta normalkonsumenter ska köra med olaglig promille än han som bara dricker 2st 2.8% till maten.

Last edited:
Om det istället är 50cl 2.8% cl öl då?

Intressant syn du har på en person att som aldrig har högre promille än att han får köra bil.

Nu vet jag inte hur ofta och mycket du själv dricker men som jag ser det så tror jag risken är betydligt större att du och de flesta normalkonsumenter ska köra med olaglig promille än han som bara dricker 2st 2.8% till maten.

Jag har inte gett uttryck för någon ”syn på en person” utan konstaterar att en alkoholmängd varje dag motsvarande en starköl till lunch och en till middag 7/365 i längden sannolikt skulle medföra betydande konsekvenser för både lever och leverne.

Om du håller med om det eller inte får du väl i så fall klargöra så man förstår din ståndpunkt bättre. Jag tror utifrån min kunskapsbakgrund att det är så, men böjer mig gärna för sakargument.

Med vänlig hälsning,

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...