Verkstad skadade motorcykel vid däckbyte

bigsMT09

Medlem
Gick med
25 Apr 2025
Hoj
2024, Yamaha MT09
Tjena! Minst sagt förbannad just nu.

Hämtade MC:n från verkstad precis innan stängning 16:00.

Deras jobb för dagen: av/på montering/kränga nya däck

På plats upptäcker jag inte detta då fokus låg på däck och fälg. Inga konstigheter. Jobb utfört.

Kl var då 15:35. När jag kommer hem runt 16:00 (har 5km ifrån verkstaden) så upptäcker jag skador på ram och tank.

Vad jag tror är att det är en skada från att de hängt upp MC medan hjulen var avtagna eller något liknande. Där var även små rester av blå färg, som att det varit från ett spännband eller något.

Då de stängde kl 16 så hann jag bara skriva ett mail och förklara situationen. Har även gjort en skadeanmälan till Svedea.

Har någon av er varit med om något sånt här? Vad har ni gjort och hur har det till slut löst sig?

Trevlig helg.

826bfc4a23ae528803eb95862272bafd.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

042c1072365abd68447563212117ad36.jpg

Därför gör man sådant själv. Många ”verkstäder” ställer till det eftersom det är svårt att rekrytera kompetenta människor.

Rabaconda Street kan rekommenderas. Den tjänar man in på något år. Gå gärna ihop med någon kompis så är den intjänad direkt.

Då får du dessutom koll på att hjul och bromsar är rätt återmonterade med rätt moment osv. Och du får koll på skicket på hjullager, bromsbelägg osv.

Bara fördelar.

EDIT: Sorry, svar på frågan: Ta upp det med verkstaden. De vill ju inte att det skall bli så. Bra att du skrev mejl direkt, det underlättar.
Jag tror att det löser sig.

Med vänlig hälsning,

Depåstöd bak och att hissa upp den fram genom att lägga stroppar runt gaffelkronan är troligtvis det vanligaste, vad jag själv har sett.

042c1072365abd68447563212117ad36.jpg

Därför gör man sådant själv. Många ”verkstäder” ställer till det eftersom det är svårt att rekrytera kompetenta människor.

Rabaconda Street kan rekommenderas. Den tjänar man in på något år. Gå gärna ihop med någon kompis så är den intjänad direkt.

Då får du dessutom koll på att hjul och bromsar är rätt återmonterade med rätt moment osv. Och du får koll på skicket på hjullager, bromsbelägg osv.

Bara fördelar.

EDIT: Sorry, svar på frågan: Ta upp det med verkstaden. De vill ju inte att det skall bli så. Bra att du skrev mejl direkt, det underlättar.
Jag tror att det löser sig.

Med vänlig hälsning,

Finns ofta, potentiellt flera, underliggande anledningar till varför man inte gör det själv och betalar någon annan som är ”professionell” med ”professionella” verktyg och gör samma jobb dag in dag ut. Men det behöver vi inte ta upp här.

Fel kan ske på alla jobb, vi är människor, men man kan bara hoppas att de erkänner att de gjort fel. Risken är dock liten.

Får se vad som händer framöver.

Finns alla varianter på detta - från att den som lämnar ut fordonet ställer sig så att skadan inte syns och sedan tjurigt hävdar att det måste du gjort själv (bil för många år sedan - inte min)
Till att de står för självrisken (också bil - inte min - annan verkstad)
Till att man ser fordonet "på stan" med tre gubbar i på väg till lunch (bil - hävdade provkörning efter reparation)

Alltså...Det krävs ganska bra kraft för att göra det där i en aluminium ram.
Inget man liksom råkar göra med handkraft med ett spännband.
Repa ram och färg går ju, men det där ser ju djupt ut

1747413407893.png

De kanske har vält hojen. Och sedan försökt mörka det. ”Professionellt”?

Med vänlig hälsning,

Om ramen är skadad blir det väl inlösen.

Det hoppas jag verkligen inte. Den är skadad med små bucklor och repor, och tanken också runt samma ställe, däremot inte böjd.

Svedea var snabba att svara på skadeanmälan och bad mig kontakta valfri verkstad. Skrivit 2 mail, får se vad dessa verkstäder säger.

De kanske har vält hojen. Och sedan försökt mörka det. ”Professionellt”?

Med vänlig hälsning,

Skulle nog varit synligt på frame slidersen och andra skydd som sitter på. Inga bucklor eller repor någon annanstans.

Vetifan alltså. Kan bara spekulera.

Har man använt spännband så kan det kanske vara spännaren som legat emot ramen?
Men man undrar ju varför i satan man skulle ha gjort det...? :va

Det är ju tyvärr svårt att bevisa att det hänt på verkstaden, om de inte tar det på sig...

Några av oss kan säkert tycka att det är konstigt att skadan är på vänster sida, den sidan man normalt går på när man leder runt hojen.
Det krävs ganska mycket kraft för att göra ett sådant märke i ramen.

Några av oss kan säkert tycka att det är konstigt att skadan är på vänster sida, den sidan man normalt går på när man leder runt hojen.
Det krävs ganska mycket kraft för att göra ett sådant märke i ramen.
Sidostödet kanske fällde in sig när dom skulle ställa den?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025