Sömnapné och fricamping

Nu är snarkofagen testad med ett 6Ah Milwaukee M12 batteri.
Efter 7,5 timmars drift har batteriet enligt den väldigt inexakta LED stapeln 2 av 4 pluppar kvar.
2 pluppar kan innebär strax över 25% eller strax under 50% kvarvarande energi - väldigt osäkert.

Men jag hade i vilket fall god marginal, tänker att då vi har tre övernattningar så tar jag med två batterier, första förbrukade kan sedan laddas under 2 hela dagar för att fungera sista natten. Optimalt är ju om det lyckas få full laddning på en dag enbart - ytterligare ett test (4Ah tog 5 timmar att ladda 0-100% med en gammal laddare som i bästa fall ger 5V 2A ut)
 
Nu är snarkofagen testad med ett 6Ah Milwaukee M12 batteri.
Efter 7,5 timmars drift har batteriet enligt den väldigt inexakta LED stapeln 2 av 4 pluppar kvar.
2 pluppar kan innebär strax över 25% eller strax under 50% kvarvarande energi - väldigt osäkert.

Men jag hade i vilket fall god marginal, tänker att då vi har tre övernattningar så tar jag med två batterier, första förbrukade kan sedan laddas under 2 hela dagar för att fungera sista natten. Optimalt är ju om det lyckas få full laddning på en dag enbart - ytterligare ett test (4Ah tog 5 timmar att ladda 0-100% med en gammal laddare som i bästa fall ger 5V 2A ut)
Bra jobbat! 👏
 
Nu är allting testat live ute i naturen med endast motorcykelns USB uttag som laddmöjlighet.
Fungerade riktigt bra! Lite osmidigt att behöva ladda batteriet med mitt enda USB uttag, men det är ju enkelt att lösa om man vill det.
Batteri 1 höll bra första natten, laddades under dagen. Tydligen obra att ha det anslutet till USB uttaget vid start av motorcykel, fick status "batterifel" på laddaren. Hände bara en gång men jag drog ur kabeln vid efterföljande starter.
Andra natten körde jag med samma batteri, höll endast 6,5 timme, helt ok men förväntade mig mer - jobbigt att vakna av att inte kunna andas då maskinen stängdes av 🤣.
Natt tre med batteri 2 gav 8,5 timmes sömn, var nog extra trött och sov längre än vanligt.
Allt som allt var det en hyfsat smidigt och betydligt lättare samt billigare lösning än något annat jag hittat (förutsatt att man redan har batterier).
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top