Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När dom gör nåt från grunden blir det oftast bra, som tex R1 och Tenere. Men dom flesta av deras cyklar består ju av random sammansatta delar från tidigare modeller som får hemmabyggen på blocket att framstå som vackra.
Nu har jag ocd igen, men crossplane kom 2009
View attachment 513543
Just RD500 är ju inte den mest pålitliga Yamahan.
Det är JUST därför jag gillar Yamaha! Var det någon annan tillverkare som erbjöd en tvåtakts V4 racing-glaskanon som gathoj? Nä, för alla andra förstod vilken dåraktig idé det var. Därför Yamaha!Just RD500 är ju inte den mest pålitliga Yamahan.
De brukade bli varma, och då blev det lätt hål i kolven – oftast i kolv nummer 3, som satt illa till för kylning och ofta fick lite magrare blandning.
Styrningen var inte heller någon höjdare (gaffelvinkeln var väldigt brant) – när man körde över kälskott wobblade framgaffeln så mycket att det slog i styrstoppen.
Men den lät bra och såg sportig ut. Däremot var den inte lika snabb som en Suzuki GSX1100E (1983).
Och kardanlösningen på trippel XS750 var förstås konstruerad på Porsche.![]()
Det är JUST därför jag gillar Yamaha! Var det någon annan tillverkare som erbjöd en tvåtakts V4 racing-glaskanon som gathoj? Nä, för alla andra förstod vilken dåraktig idé det var. Därför Yamaha!
Vilka är Yamahas bästa prestanda modeller? Har en R1 07/08 men utökar gärna stalletÄr R6 08/09 den "bästa" 600 kubikaren? Finns det bättre årgångar/modeller?
![]()
Visst kan nakenhojar vara snygga. Tycker nog alla andras tillverkare lyckats bättre med sina hojar än vad Yamaha gjort med tex MT-10. Dessutom är körställningen helknas på yamahas nakenhojar. Alldeles för upprätt, så man hänger i styret så fort det går fortare än 50 kmh. Det är uppenbart att varken ledning eller de som arbetar med designen av cyklarna är entusiester som kör mycket själva. Så synd när man har sånt fint utgångsmaterial (mototerna). Nästan att man blir förbannad att ett företag kan skötas så illa. Tänk CP4 motorn monterad i en snygg cykel. Mumma. Bara Aprilias V4:a kan mäta sig med det ljudet tex.”De flesta” var kanske att ta i. Jag skulle nog säga att de flesta Yamahahojar ser rätt anständiga ut och har alltid gjort det sedan 1970-talet.
Men deras retro-fula XSR ser definitivt ut som om Ssang Yong designat något enbart bestående av en hittepå-kinahoj spetsad med Biltematillbehör. Och nakensegmentet ser ju förjävligt ut oavsett tillverkare. Men så är det ju anpassat till transformersgenerationen.
Mvh
Haft en.Lite ot men om någon mot förmodan glömt RG 500 så bör ju NS400R också nämnas i denna Yamaha jorden runt-tråd.
V-3, 72 hästar, 183 kg fulltankad, toppfart 202, 1/4 milen på 13,03 ( två decimaler!).
Inte för att den var bäst eller näst bäst men det var ju tre hojar i den kategorin.
View attachment 513597
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |