Idag är jag förbannad därför att...

Kuken! Lokalhaket kastar in handduken :4skrika

Positiva i storyn var att han skickat ut annonsen lite på test men det blev hugg över förväntan och dom ville ha tillträde på 2 månader. Han har frysarna fulla till augusti och lite lägligt fick vi hem en till frysbox häromveckan..

Enda hoppet är att dom nya levererar, annars är det fan kört med vettig restaurang hemmavid med fullständiga rätterajjts =/

Förvisso, det tog ju biltillverkarna 60-70 år innan bensintankarna placerades mer krocksäkert så man hoppades väl elbilskonstruktörerna hade lärt sig något av den utvecklingen.
Pansarplåt som bottenplatta löser problemet med lyftproblem och farthinder.....
Men pansarplåt hjälper inte i den oavbrutna kampen minska vikten, då ska den väl vara i kolfiber ? Men SAABs och Volvos krockkofångare bara försvann ju. Så pansarplåt i botten är lika oaktuellt som att inte bebygga områden med risk för översvämning inom 100 år.

Förvisso, det tog ju biltillverkarna 60-70 år innan bensintankarna placerades mer krocksäkert så man hoppades väl elbilskonstruktörerna hade lärt sig något av den utvecklingen.
Pansarplåt som bottenplatta löser problemet med lyftproblem och farthinder.....

Citroën placerade den under baksätet redan 1955.

Mvh

Byxtillverkare, hur i helvete kan 36" av en tillverkare vara över 7cm mindre i omkrets än 34" av en annan?
En tum är för fan en tum, och den är 254µm, hur svårt kan det vara? :va

Engelska tum vs amerikanska tum😬😬😬. Fast det ska inte skilja så mycket beroende på vilken tumskala som använts

Tumsystemet är sanslöst.
En brittisk tum är alltså 25.4mm
Finns svensk tum också, 1/12 svensk fot = 24,742
Sen ändrade vi till decimalsystem och då blev en svensk tum 1/10 fot = 29,690
I Danmark användes fram till 1902 ett tummått som motsvarade 26,2 mm. Detta har även använts i Norge (som dock under en period använde en tum på 31,4 mm).
I Frankrike var en tum, pouce, ~27,07 mm och en 1⁄12 av ligne.
Polsk cal = 24,8 mm.
Tyskland har använt en tum som motsvarade 26,1 mm ("deutscher Zoll"),. Flera tyska delstater har också haft egna definitioner som varierat mellan åtminstone 23,6 mm (Sachsen) och 37,662 5 mm (Preussisk decimaltum).

Tumsystemet är sanslöst.
I Danmark användes fram till 1902 ett tummått som motsvarade 26,2 mm. Detta har även använts i Norge (som dock under en period använde en tum på 31,4 mm).
Polsk cal = 24,8 mm.
Tyskland har använt en tum som motsvarade 26,1 mm ("deutscher Zoll"),. Flera tyska delstater har också haft egna definitioner som varierat mellan åtminstone 23,6 mm (Sachsen) och 37,662 5 mm (Preussisk decimaltum).

Jo, förutom en konsekvent talbas så var det ju en förbättring med en gemensam standard lite oavsett vilken standard, och metrisk var ju ändå rätt trevlig.
Gamla mått är ju helt knasiga och skiftar talbaser mellan varje storhet typ.

Tumsystemet är sanslöst.
Polsk cal = 24,8 mm.

Thumb, bredden på innevarande regents tumme vid kröningstillfället, jag minns/tror inte att det ändrades under regentens livs/regentlängd.
Så det skiljde mellan länder och ändrades mellan regentperioderna.
Franska revolutionen medförde trots allt en hel del positiva effekter. :tummenupp

Tumsystemet är sanslöst.
Polsk cal = 24,8 mm.

Det du skrev skulle man ha en från Danmark som läser upp och förklarar på danska. Då är det 100% säkert att man verkligen inte fattar när det kommer lite "halv fjärs" mm

Byxtillverkare, hur i helvete kan 36" av en tillverkare vara över 7cm mindre i omkrets än 34" av en annan?
En tum är för fan en tum, och den är 254µm, hur svårt kan det vara? :va
Ja. Inte bara tumstorlekar. C48, 50, 52 osv. har blivit större. Jag är knappt 180cm lång och väger knappt 80 kilo. Har storlek C46 eller C48 i byxor. För några år sedan låg jag på C50/52. Drar storlek small i tishor.

För helvete! Ska jag gå till polarn och pyret snart för brallor?

Varför kan man i gemen inte bara acceptera att man är omfångsrikare och kliva upp en storlek? Nä, storlekar görs större för att kunder ska kunna självbedra sig.

Saknar mondopoint i skor och längd/vikt som klädstorlek som i kronans uniform. I mitt fall 285 och 180/75.

Det du skrev skulle man ha en från Danmark som läser upp och förklarar på danska. Då är det 100% säkert att man verkligen inte fattar när det kommer lite "halv fjärs" mm
Det danska systemet innehåller faktiskt något litet spår av någon slags logik, otroligt men sant. De har egna namn för tiotalen upp till 40, sen räknar de i tjugotal så treds = tre stycken tjugotal = 60. Halvtreds Blir då "Tre stycken tjugotal varav ett är halvt", dvs 20+20+20/2=50... Firs=4*20=80, Halvfirs=20*4-20/2=70... Det är inte ett bra system, han som uppfann det var troligen bra jävla full mer eller mindre konstant (han var ju dansk så...). Men det finns ändå någon slags logik i eländet...

Franska däremot är eftereblivet på riktigt. 9 uttalas "nöff", 99 hade med andra ord lätt kunnat heta "nöffnöff" så det är ju bara ett bortkastat tillfälle att inte kalla det för det... :hihi Framförallt när man betänker vad det heter istället: "quatrevingtdixneuf".... Uttryckligen "fyratjugotionio"... :huvet Fattar inte varför grodätarna också skulle blanda in tjog och annat elände i räknesystemet, de hade ju iallafall ordentliga ord för varje tiotal upp till 60=soixante. Sen glömde de väl bort att man kan göra så eller något eftersom 70 heter soixante-dix dvs sextiotio, 80=quatrevingt dvs fyratjugo och så 90=quatrevingtdix dvs fyratjugotio... :dummer :huvet

Om det är så att danska elever har svårt för matematik skulle det inte förvåna mig. Alls.

Picassos äventyr. När de var i Paris och Hasse Alfredsson svarar i telefonen.
999, dvs nöff, nöff, nöff.
Biopubliken vred sig i skratt.

Jag är så less på reklamen från triss, det eviga skrikandet i alla reklamavbrott.
Jag är för tillfället inne i ett skov av reklam för dejtingsajter riktad mot medelålders kvinnor.
Många käckt gråsprängda herrar med en mockajacka käckt slängd över axeln.

Folk som säljer prylar som är "köpt för x månader sedan, nytt i kartong, aldrig använt" på blocket och sen blir tjuriga när man kollar upp vad saken faktiskt kostar att klicka hem ny... Jag har väl egentligen inga större problem med att hjälpa folk att reda ut sina "fuck, jag ångrade mig efter ångerrättstiden"-köp, jag är en god medmänniska och kan absolut tänka mig att hjälpa dig ur denna penibla knipa. Så länge du har en rimlig prissättning vill säga... De flesta har inte det, och en del blir snarast defensiva, ibland rentav otrevliga, när man påpekar att de säljer en begagnad pryl (även om varan inte är fysiskt brukad så har ju garantitiden börjat löpa) och begär mer än nypris.

"Hej, såg att du har en pryl till salu. Kollade upp nypriset och du ligger en bra bit över det. Jag kan tänka mig att köpa den men tänker inte betala mer än nypris för något som är de facto begagnat. Står du fast vid ditt pris eller är du beredd att gå ned något?"
- Vad bjuder du? Accepterar inga skambud.
"Beror på, när är den inköpt och finns kvitto/garanti kvar"
- Du är nog på fel sida om du vill ha kvitto och garanti. Köp nytt så får du det, samt betala det dubbla.
"Nja, nu har jag ju som sagt kollat upp vad prylen kostar, jag kan klicka hem den för ca 60% av ditt pris inklusive frakt och då är den flång ny samt har garanti från inköpsdatum. Här har du en länk: www.bevis-köp-pryljäveln-billigare-på-amazon.nu"
- Säkert en kopia.
"Från tillverkarens officiella säljsida på Amazon??"
-JAMEN KÖP DEN DÄR DÅ!?!?!?!?!?! HEJDÅ!!!!

Alltså... :va Idiot :dummer :huvet :finger :rofl :skrattaåt

Last edited:
Folk som säljer prylar som är "köpt för x månader sedan, nytt i kartong, aldrig använt" på blocket och sen blir tjuriga när man kollar upp vad saken faktiskt kostar att klicka hem ny... Jag har väl egentligen inga större problem med att hjälpa folk att reda ut sina "fuck, jag ångrade mig efter ångerrättstiden"-köp, jag är en god medmänniska och kan absolut tänka mig att hjälpa dig ur denna penibla knipa. Så länge du har en rimlig prissättning vill säga... De flesta har inte det, och en del blir snarast defensiva, ibland rentav otrevliga, när man påpekar att de säljer en begagnad pryl (även om varan inte är fysiskt brukad så har ju garantitiden börjat löpa) och begär mer än nypris.

"Hej, såg att du har en pryl till salu. Kollade upp nypriset och du ligger en bra bit över det. Jag kan tänka mig att köpa den men tänker inte betala mer än nypris för något som är de facto begagnat. Står du fast vid ditt pris eller är du beredd att gå ned något?"
- Vad bjuder du? Accepterar inga skambud.
"Beror på, när är den inköpt och finns kvitto/garanti kvar"
- Du är nog på fel sida om du vill ha kvitto och garanti. Köp nytt så får du det, samt betala det dubbla.
"Nja, nu har jag ju som sagt kollat upp vad prylen kostar, jag kan klicka hem den för ca 60% av ditt pris inklusive frakt och då är den flång ny samt har garanti från inköpsdatum. Här har du en länk: www.bevis-köp-pryljäveln-billigare.nu"
- Säkert en kopia.
"Från tillverkarens officiella säljsida på Amazon??"
-JAMEN KÖP DEN DÄR DÅ!?!?!?!?!?! HEJDÅ!!!!

Alltså... :va Idiot :dummer :huvet :finger :rofl :skrattaåt
Den efterblivna varianten av dropshipping. De har antagligen ett flertal likadana prylar liggandes.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back