Vilken gas är/har varit bästa ködmediumet genom tiderna?
Är det dom gamla freonerna?
Jag undrar om inte miljönyttan med effektivare köldmedium skulle uppväga miljöskadan från läckage?
Det var ju inte läckande kylanläggningar som gjorde hål i Ozonlagret, snarare att freoner användes som drivgas i alla sprayburkar, och det vet ju alla hur mycket hårspray det användes på 8o talet....
Det, plus att man blåste all frigolit och annan skumplast med freongas för att få det fluffigt.
Läckaget från kylanläggningar måste ha varit en minimal del.
Kunde man få upp verkningsgraden på värmepumpar/kylanläggningar 10% så är det rejäl miljönytta, och sedan tömma/återvinna freonet ur kasserade anläggningar.
Men det kanske har kommit något nytt som är lika bra/bättre, som vi inte har upptäckt miljöskadan av ännu
Bästa köldmediet beror på användning/användare.
Innan 2:a WW användes R290 propan troligen industriellt, R744=CO2 i tex kylbåtar med bananer och jag gissar CO2 också på andra fartyg, i hemmet var Electrolux tysta kylskåp med Ammoniak, Vätgas och vatten vanligt. I stor kemiindustri, MW-anläggningar ammoniak.
Freonerna kallades säkerhetsköldmedier R12 blev köldmediet i vanliga kylskåp. Fördel lägre energiförbrukning än Ammoniak, Vätgas och vatten som dock finns kvar i hotellkylskåp. Tyst.
Och R12 är inte giftigt som metyleter(?) som också använts i kylskåp tidigare.
Idag har R12 ersatts av först R134a och sedan R600a, isobutan.
På fartygen ersattes R744=CO2 av R22. CO2 som lätt tar livet av dig vid läckage i kylrummet med R22 där det kan läcka ca 5 ggr mer R22 jämfört med CO2 i kylrummet innan fara för livet.
Och mycket enklare för besättningen att hantera R22 än R744 CO2.
Jag har läst en roman från 1930-talet. Huvudpersonen är kylmaskinisten på en bananbåt på väg från Sydamerika till Europa. Temperaturen stiger i kylrummen.
Det kan bero på för mycket CO2 i kylsystemet, åtgärd släpp ut CO2.
Det kan bero på för lite CO2 i systemet. Åtgärd: gör ingenting, bara håll tummarna för att bananerna inte vaknar till liv och börjar utveckla mer värme varpå temperaturen stiger ännu mer över som jag minns +13C i kylrummen.
Energieffektivitet:Ja R12 behövde teoretiskt i ett köldmediediagram något mindre energi än R134a F-gasen som ersatte "Freonen" R12, Freon var ursprungligen ett märkesnamn för DuPont. Ett skämt i Malmö hos en av våra kylgrossister var att kommunen varit på inspektion på 1990-talet:
Kommunen; Säljer ni Freon ? Kylgrossisten: Nej absolut inte. Kommunen: Så BRA !
Kylgrossisten sålde Arcton eller något annat varumärke från ett annat stort kemiföretag. Samma köldmedier som såldes under varumärket Freon..
Nu har R134a ersatts av R600a, isobutan i kylskåpen och det drar mindre energi på grund av mindre ventilförluster (mindre tryckfall i kompressor ventilerna på grund av lättare molekyl än R134a)
Detsamma gäller R290, låga ventilförluster på grund av lätt molekyl ger hög energieffektivitet.
Men så gåller det att kompressorn håller med R290.