Dagens bild

Lagomt till välförtjänt (h)julledighet så finns det lite paket från Asien och USA på garagegolvet.
Tänker att om man ska såga sönder något, så ska det vara en sak som inte har antikvärde.
Men har länge haft en tanke om världens minsta (nåja) adventurehoj, skulle vara kul!
Lite som jag funderade kring här:

Och det resulterade i en initial förberedelse här:

Som återhållsam Tornedalning funderar man kring däcken - ska man vaska nästan nya vägdäck mot mer ruffiga offroad? :unsure:
Blir säkert fler tuffa beslut, men jag har samlat ihop det mesta i verktygsväg för ett framgångsrikt recept, även en liten guldfärgad plåtlåda, när man behöver den där extra knuffen.
Hänger någon med på touring nästa år, med minimalistiskt koncept? :banana
Och jag får väl fortsätta att lägga in lite uppdateringar i MSX tråden om allt går väl.
Cafe Dunken kommer i alla fall att ha öppet som vanligt 24/7 under julen.

Hur som helst så har jag betalat sjuka mängder moms och tull, så God Hjul staten, se till att göra någonting vettigt av det!

MSX_project_1_resize.jpg

Lagomt till välförtjänt (h)julledighet så finns det lite paket från Asien och USA på garagegolvet.
Tänker att om man ska såga sönder något, så ska det vara en sak som inte har antikvärde.
Men har länge haft en tanke om världens minsta (nåja) adventurehoj, skulle vara kul!

Som återhållsam Tornedalning funderar man kring däcken - ska man vaska nästan nya vägdäck mot mer ruffiga offroad? :unsure:
Blir säkert fler tuffa beslut, men jag har samlat ihop det mesta i verktygsväg för ett framgångsrikt recept, även en liten guldfärgad plåtlåda, när man behöver den där extra knuffen.
Hänger någon med på touring nästa år, med minimalistiskt koncept? :banana
Och jag får väl fortsätta att lägga in lite uppdateringar i MSX tråden om allt går väl.
Cafe Dunken kommer i alla fall att ha öppet som vanligt 24/7 under julen.

Hur som helst så har jag betalat sjuka mängder moms och tull, så God Hjul staten, se till att göra någonting vettigt av det!

View attachment 507922
Dunk är dunk,det vet man jue,men man blir jue väldigt nyfiken på det där First aid kittet.
Verkar spännande.

View attachment 507922

Gammal goding. Vad staten gör med skattemedel:

1000014865.png

Dunk är dunk,det vet man jue,men man blir jue väldigt nyfiken på det där First aid kittet.
Verkar spännande.
Ja, relevant fundering tänker jag.
År av erfarenhet har utformat innehållet.
Så det finns material för att ta hand om både rent fysiska sår, men även mentala motgångar.
Tänk att du saknar den där sista skvätten olja, och det är söndag....

First_aid.jpg

Testdag inför kvalet imorgon. Lite för kallt idag, bara 29 grader. 🙏

FB_IMG_1734678325738.jpg

14 grader här....minus alltså.
Middag ikväll med släkten.
Tänkte först tända masrschaller, men tänkte om....för vad kan vara mer välkomnande än två snöskotrar som får flankera inpasseringen :)
Ja, jag vet.....det är bara en riktig Yamaha...

Huset.jpg

Tänkte först tända masrschaller, men tänkte om....för vad kan vara mer välkomnande än två snöskotrar som får flankera inpasseringen :)

View attachment 507995
Hur länge brinner bensinen i tanken när du tänder upp skotrarna?
(förutsätter fulltankat naturligtvis)

View attachment 507995

Men snön på taket har du Photoshoppat in snyggt!

Göö-te-borrrg!
Idag, 20 December, dagen före vintersolståndet.
Testify!

20241220_165031.jpg

Shorts och flip-flop funkar ännu.

Jo men den där personen är väl ingen äkta Glenn!..eller?

Nä, det är lite märkligt: svenskar rynkar gärna på näsan åt det kontinentala modet som ligger flera år före oss här hemma...

Tysk bil, trailern reggad i Österrike troligen av besiktningstekniska skäl, lasten från Slovenien och föraren från Moldavien, arbetande inom EU på ett troligen Polskt körtillstånd.

Så ser det nya Evropa ut.

Ytterligare en dag på banan, och nu Kaeng Krachan Circuit utanför Hua Hin, och inte undra på att man blir förkyld i denna kylan.
1734742117029.jpg20241221_081741.jpg20241221_081754.jpg

Som referens till däck till banan och vanliga priser över disk (Thai Baht). Verkar kosta en hel del om man inte blir sponsrad! 😦

20241221_133109.jpg20241221_133101.jpg

Vintersolstånd och bara två dagar till jul - då kör man scooter!
Detta är känt och dokumenterat sedan urminnes tider. Redan de gamla grekerna brukade ta sina Vespor till Systembolaget dagarna före julafton.

Öppen hjälm är kanske inte det bästa valet i december. Det var bitigt i fartvinden. Men, som man sade i Rom så tidigt som på 200-talet AD, "Ignavi nemo meminit"! *)

*) "Ingen minns en fegis" (Är översättningen inte korrekt? Skyll på Google Translate!)

1734791301945.png

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back