Kommer KTM överleva?

Ducati har väldigt bra vinstmarginal. De tjänade mer pengar 2023 än vad KTM gjorde, så de har hög marginal per sålt fordon.

Två helt olika affärsideer - att sälja ett fåtal exklusiva fordon med hög marginal vs att mätta marknaden med dynga och knappt någon marginal alls…

Ganska tydligt vilket som fungerat bäst under 2024…
 
Två helt olika affärsideer - att sälja ett fåtal exklusiva fordon med hög marginal vs att mätta marknaden med dynga och knappt någon marginal alls…

Ganska tydligt vilket som fungerat bäst under 2024…
Det absolut svåraste är att hamna i mitten, vilket KTM tenderar att göra med svikande kvalitet och mellanklasshojar.

Du blir rik på att sälja mycket med låg marginal (Honda och scootrar i asien) eller lite med hög marginal (Ducati). Båda har distinkta affärsmodeller och är väl beprövade. Där de flesta företag misslyckas är när de skall gå från "små" till stora, vilket KTM visar med kraftig överkapacitet och för låga marginaler för att täcka investeringarna.

Jämför med bilmärket BYD, de har gått från 400' till 4 miljoner bilar på fem år. Jag vet inget annat företag som lyckats med den resan. Men med tanke på antalet osålda cyklar verkar KTM gett sig på något liknande.
 
Det absolut svåraste är att hamna i mitten

Samtidigt verkar denna ide fungera som någon slags beroendeframkallande drog för alla människor som hamnar i en ledningsgrupp. För det finns nog tio exempel på små svenska företag på varje BYD, där en ny VD eller en ny ledningsgruppsmedlem ser "visioner" och världsherravälde framför sig, om man bara kan rucka liiite grann på kvaliteten, om man bara kan pressa sina underleverantörer till liiite lägre priser, om man bara kan klämma ut liiite fler produkter...

En mycket farlig väg att gå och en stark anledning att hålla marknadsföringsmänniskor borta från alla former av ledningsgrupper. Ingenjörer och ekonomer har i alla fall klarat av både allmän och särskild matematik på högstadiet. Högst oklart när det gäller marknadsföringsmänniskor...
 
Helt plötsligt passar MV Agusta inte längre in i KTMs långsiktiga strategi. I början av året var tongångarna annars att MV var en ”juvel som behövde uppmärksammas mer”. Förmodligen bra för MV att de inte blev en till omstajlad KTM.

 
Samtidigt verkar denna ide fungera som någon slags beroendeframkallande drog för alla människor som hamnar i en ledningsgrupp. För det finns nog tio exempel på små svenska företag på varje BYD, där en ny VD eller en ny ledningsgruppsmedlem ser "visioner" och världsherravälde framför sig, om man bara kan rucka liiite grann på kvaliteten, om man bara kan pressa sina underleverantörer till liiite lägre priser, om man bara kan klämma ut liiite fler produkter...

En mycket farlig väg att gå och en stark anledning att hålla marknadsföringsmänniskor borta från alla former av ledningsgrupper. Ingenjörer och ekonomer har i alla fall klarat av både allmän och särskild matematik på högstadiet. Högst oklart när det gäller marknadsföringsmänniskor...
Finns gott om ekonomer och ingenjörer som drömmer för stort också förvisso.
 
Helt plötsligt passar MV Agusta inte längre in i KTMs långsiktiga strategi. I början av året var tongångarna annars att MV var en ”juvel som behövde uppmärksammas mer”. Förmodligen bra för MV att de inte blev en till omstajlad KTM.

Wohoo!
Nu krävs det bara att någon eldsjäl tar över från oligarkerna!
 
Och nu är det verkligen ebb i kassakistan - ingen decemberlön till de anställda…

Den är ganska hård och ganska illa.
Nästan så man skulle sälja sina KTM aktier och investera i Northvolt istället :näsblod
 
Helt plötsligt passar MV Agusta inte längre in i KTMs långsiktiga strategi. I början av året var tongångarna annars att MV var en ”juvel som behövde uppmärksammas mer”. Förmodligen bra för MV att de inte blev en till omstajlad KTM.



Ja, någon "MV Agusta 902 Elegance Expedition Adventure" var väl inte det världen behövde, precis...
 
Nästan så man skulle sälja sina KTM aktier och investera i Northvolt istället :näsblod

Det finns trots allt en väsentlig skillnad mellan Northvolt och KTM.

Den ena har en eftertraktad produkt och relativt fulltecknade orderböcker, men kan inte producera i tillräckligt hög takt för att få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.

Den andra verkar inte ha några produktionsproblem, men har istället mättat marknaden med en produkt som ingen längre vill ha och kan därmed inte få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.
 
Det finns trots allt en väsentlig skillnad mellan Northvolt och KTM.

Den ena har en eftertraktad produkt och relativt fulltecknade orderböcker, men kan inte producera i tillräckligt hög takt för att få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.

Den andra verkar inte ha några produktionsproblem, men har istället mättat marknaden med en produkt som ingen längre vill ha och kan därmed inte få in pengar, göra vinst och betala av sina lån.
Problemet är dock gemensamt.
Lånade medel.
 
Back
Top