R1 och R6-tråden!

Ah, dig kan man lita på! :tummenupp Vilken årsmodell har du? Är väl samma till alla, men är nyfiken!
Ja, jag är rätt säker på att det är samma till alla.
Min är en 2005, den som fanns som ”Valentino Rossi edition”.
Ena sidan har gul lack.

IMG_0362.jpeg
Och den andra är svart.
I övrigt är det ingenting speciellt med den.

R6_bana1.jpeg
 
Ja, jag är rätt säker på att det är samma till alla.
Min är en 2005, den som fanns som ”Valentino Rossi edition”.
Ena sidan har gul lack.

View attachment 492624
Och den andra är svart.
I övrigt är det ingenting speciellt med den.

View attachment 492625
Ursäkta sent svar...


Om jag kunde köra hoj igen så skulle en -05 vara den jag helst vill ha av mina fyra generationer R6. Varför?
Jo på 99-02orna fanns en körställning jag upplevde som dräglig för att vara på en sporthoj. På -06 är körställningen tippad några grader för mycket framåt för att vara okej på långresor. T.ex när jag drog till Alperna. Men på -05an finns en körställning som är mycket lik de äldre hojarna. Check!
Gaffeln och bromsarna är lika (samma?) som skulle komma på -06. Ser också dyyyrt ut. Check!
Dessutom fick 03-05 insprutning vilket var en frihet uppe på höga bergspass, jmf min -99 som fick krupp över 1500 m. Check!


Lång utläggning...
 
Ursäkta sent svar...


Om jag kunde köra hoj igen så skulle en -05 vara den jag helst vill ha av mina fyra generationer R6. Varför?
Jo på 99-02orna fanns en körställning jag upplevde som dräglig för att vara på en sporthoj. På -06 är körställningen tippad några grader för mycket framåt för att vara okej på långresor. T.ex när jag drog till Alperna. Men på -05an finns en körställning som är mycket lik de äldre hojarna. Check!
Gaffeln och bromsarna är lika (samma?) som skulle komma på -06. Ser också dyyyrt ut. Check!
Dessutom fick 03-05 insprutning vilket var en frihet uppe på höga bergspass, jmf min -99 som fick krupp över 1500 m. Check!


Lång utläggning...
Tack för redovisningen :tummenupp
Jag chansade faktiskt bara när jag köpte den.
Körde några utbildningsdagar på bana, och då kom en tanke: -Tänk om man skulle skaffa R6:a för att testa köra lite på bana.
Insprutning var ett krav, och så kom den här bara till mig på Blocket….eller jag fick ju åka 65mil enkel väg, men det får jag göra även när jag ska köra bana.
Men, helnöjd faktiskt, riktigt trevlig med ett väldigt speciellt temperament.
 
Tack för redovisningen :tummenupp
Jag chansade faktiskt bara när jag köpte den.
Körde några utbildningsdagar på bana, och då kom en tanke: -Tänk om man skulle skaffa R6:a för att testa köra lite på bana.
Insprutning var ett krav, och så kom den här bara till mig på Blocket….eller jag fick ju åka 65mil enkel väg, men det får jag göra även när jag ska köra bana.
Men, helnöjd faktiskt, riktigt trevlig med ett väldigt speciellt temperament.
Jag tycker du valde rätt R6-generation att börja med, tror den är perfekta mixen av alla R6or.
 
Ursäkta sent svar...


Om jag kunde köra hoj igen så skulle en -05 vara den jag helst vill ha av mina fyra generationer R6. Varför?
Jo på 99-02orna fanns en körställning jag upplevde som dräglig för att vara på en sporthoj. På -06 är körställningen tippad några grader för mycket framåt för att vara okej på långresor. T.ex när jag drog till Alperna. Men på -05an finns en körställning som är mycket lik de äldre hojarna. Check!
Gaffeln och bromsarna är lika (samma?) som skulle komma på -06. Ser också dyyyrt ut. Check!
Dessutom fick 03-05 insprutning vilket var en frihet uppe på höga bergspass, jmf min -99 som fick krupp över 1500 m. Check!


Lång utläggning...
Kanske borde tillägga att de R6 jag ägt är en -99 och en -06, så det är med dem jag jämför sprut och förgasare.
 
-22:a Bromsar?
Varför har R1M Brembo om R1:ans bromsar anses räcka för den?
Vore konstigt om inte standard höll måttet, men då mina inte gjort det, handhavande?

---- kort version👆-----lite längre👇
Själv inte helt nöjd m bromsarna och funderar på hur mycket beror på min bristande kunskap om underhåll, tex om jag spolar av hojen vid tvätt, kan det få kolvarna att kärva? Kan skivorna slå sig av användandet?
Eller kan bandagar o lite hårda inbromsningar få dom att mattas av ? Beläggen och bromsvätskan?
Är det skillnad på R1M's o min R1:a's?
Mvh o allt gott!🤙
 
-22:a Bromsar?
Varför har R1M Brembo om R1:ans bromsar anses räcka för den?
Vore konstigt om inte standard höll måttet, men då mina inte gjort det, handhavande?

---- kort version👆-----lite längre👇
Själv inte helt nöjd m bromsarna och funderar på hur mycket beror på min bristande kunskap om underhåll, tex om jag spolar av hojen vid tvätt, kan det få kolvarna att kärva? Kan skivorna slå sig av användandet?
Eller kan bandagar o lite hårda inbromsningar få dom att mattas av ? Beläggen och bromsvätskan?
Är det skillnad på R1M's o min R1:a's?
Mvh o allt gott!🤙
Anledningen till att R1M har brembo och den vanliga modellen annat beror bara på kostnader. Brembo-oken ÄR bättre. det finns ju en anledning till att man använder dessa på banhojar och inte original nissin, sumitomi eller vad det nu är men de kostar också säkert dubbelt så mycket eller mer. Men originalbromsarna brukar duga utmärkt för vanlig gatkörning, det är sällan man behöver uppgradera. Hårda inbromsningar är vad de är byggda för så ett gäng såna ska inte göra nån skillnad men för bandagar behöver man ofta byta beläggen till såna som inte mattas lika lätt av värme då man bromsar så mycket jämfört med vanlig körning. Även bromsvätskan kan vara vettigt att uppgradera samt byta slangarna till stålspunna. Det verkar inte vara någon skillnad i luftningsproceduren för ABS-bromsar.
 
Eftersom det förekommer så mycket yamaha-kompetens här så semi-spammar jag:

Söker en 2017-2020 Yamaha R6 för gatbruk. Mutar gärna med en flaska whisky till tips som leder till köp. :)
 
Nej det är då man ska pruta. Den hojen är redan prissänkt en gång
Jag är hopplös på att 'göra affärer'. Jag är helt inkompatibel med kapitalistiska ideal.
Menar du att;
a. den hojen redan är prissänkt så det blir inte billigare?
b. den hojen redan är prissänkt en gång så han kan gott sänka priset igen?
c. den hojen redan är prissänkt så skynda på att köpa innan han höjer tillbaka?

Jag famlar i mörkret när det gäller 'affärer', troligen nåt psykologerna missade när man var liten men ovanstående frågeställningar är inte 'takin the piss'.

Så vad 'är den värd'? Det finns ju ändå något som kallas 'skäligt pris'...
 
Jag är hopplös på att 'göra affärer'. Jag är helt inkompatibel med kapitalistiska ideal.
Menar du att;
a. den hojen redan är prissänkt så det blir inte billigare?
b. den hojen redan är prissänkt en gång så han kan gott sänka priset igen?
c. den hojen redan är prissänkt så skynda på att köpa innan han höjer tillbaka?

Jag famlar i mörkret när det gäller 'affärer', troligen nåt psykologerna missade när man var liten men ovanstående frågeställningar är inte 'takin the piss'.

Så vad 'är den värd'? Det finns ju ändå något som kallas 'skäligt pris'...
Det finns nya Zx6r för mellan 130-140 tusen kvar hos flera handlare. Så för mig är den inte värd mer än så iaf.
Eller är den tyngre, slöare, sämre på något vis?
 
Last edited:
Det finns nya Zx6r för ca 135 tusen kvar hos flera handlare. Så för mig är den inte värd mer än så iaf.
Eller är den tyngre, slöare, sämre på något vis?
Smaksak troligen. Klassiker.
Vissa cyklar känner man sig hemma omedelbart på även om de har fel färg och tvårtom.
 
Och stort tack för 'bollning'. :tummenupp:shrules
Som dom redan skrivit så finns mängder med zx6r nya för 130 eller jubileumsvarianten för lite till men den länkade r6:an är för dyr


 
Och stort tack för 'bollning'. :tummenupp:shrules
Men det är bara du som kan bestämma vad den är värd för dig.
Om du vill ha en R6 av årsmodell 17-20 så finns det två på Blocket just nu.
Den blå ovan, och en svart med massa utrustning för 170 tusen.
Sen beror det på hur bråttom du har, vill du ha en nu eller innan våren?
 
Back
Top