Tjo!
Honda Xr650r från 02
Eftersom jag upplevde ett knackande ljud i motorn, och lite glitter i oljan så bestämde jag mig för att klyva motorn och byta alla lager
Men nu har uppkommit ett problem i processen i renoveringen lagerhylsan som kommer med huvud-lagret höger sida i motorn, ska pressas på vevaxeln( tror jag) sitter löst. Har även provat med den nya lagerhylsan, dom glider på lika lätt som den gamla.
Någon som har tips på åtgärder?
Honda Xr650r från 02
Eftersom jag upplevde ett knackande ljud i motorn, och lite glitter i oljan så bestämde jag mig för att klyva motorn och byta alla lager
Men nu har uppkommit ett problem i processen i renoveringen lagerhylsan som kommer med huvud-lagret höger sida i motorn, ska pressas på vevaxeln( tror jag) sitter löst. Har även provat med den nya lagerhylsan, dom glider på lika lätt som den gamla.
Någon som har tips på åtgärder?
Jag hittade ingen avdragare som va tillräckligt tunn så draget blev för långt ut på drevet flexa. DE är dock sitlätt att få lös med två mora knivar och värma drevet med gasållåga.Du slår bara in två knivar mot varandra så klickar de ut någr mm sedan tar man bara tjocckar o tjockare huggmejslar tills de går lös. På slutet använde jag dubbla huggisar på varvandra dvs 4st totalt för de sista mm. Kolla märkningen pricken på drevet de ska sitta i centrum pinnbult gör helst egen markering för prick mot pinnbult är mindre exakt. De enda som kan slityas och gå sönder på en xr650 är lagerkorgen på vevsaken big end de är därifrån ev glitter kommer. Ramlager och alla andra lager håller 30000 mil. När jag turbioriserade min xr650 så va den lagerkorgen svaga punkten så jag köpte en Falicon vevstake med silverpläterat lagerkorg och den höll bet bättre än org staken. Om man kör org stake lager eller billigt stakkitt så undvik 8000rpm i mesta mäjliga mån för de tål inte höga vartal. Jag knäckte en 100 mil ny motor org stake på bara 20 mil då jag körde vass kamaxel och stor förgasare så de vart aoutmatisk höga varv jag körde ofta i varvstopp viod 8250v.Falicon vevstake med silver lagerhållare håller för 125hk på hjulet även om man ligger på varvstopp.