Xr650r vevaxellager

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Tjo!
Honda Xr650r från 02
Eftersom jag upplevde ett knackande ljud i motorn, och lite glitter i oljan så bestämde jag mig för att klyva motorn och byta alla lager
Men nu har uppkommit ett problem i processen i renoveringen lagerhylsan som kommer med huvud-lagret höger sida i motorn, ska pressas på vevaxeln( tror jag) sitter löst. Har även provat med den nya lagerhylsan, dom glider på lika lätt som den gamla.

Någon som har tips på åtgärder?
 

Bifogat

  • 1000002052.png
    1000002052.png
    1.7 MB · Visningar: 32
Cylindrisk fastsättning kanske
 
Har ingen koll på just X650 men är ändå lite nyfiken med vad du menar med med "lagerhylsan"? Är det en distans på vevaxeln som positionerar ramlaget eller menar du att själva lagret glappar lite på veven? Synns det några synbara skador eller känner man att det kan ha nött vevaxeln?

Är det en distans kan man ju misstänka att den inte behöver pressas på men om lagret är glappet skulle jag försöka kolla vidare hur det ska vara. Har du nån shop manual till hojen?

Vill minnas att på PW80 (dålig jämförelse) som jag skruvade i var ena ramlagret betydligt mindre tajt på ena sidan av veven och tror det var till för att underlätta vid delning och montering då det lagret satt tajt i vevhuset men lösare på veven, på andra sidan satt lagret tajt i både vevhus och vevaxel. Kommer ihåg att man enligt manualen skulle dela och montera på den "glappa sidan".
 
Har ingen koll på just X650 men är ändå lite nyfiken med vad du menar med med "lagerhylsan"? Är det en distans på vevaxeln som positionerar ramlaget eller menar du att själva lagret glappar lite på veven? Synns det några synbara skador eller känner man att det kan ha nött vevaxeln?

Är det en distans kan man ju misstänka att den inte behöver pressas på men om lagret är glappet skulle jag försöka kolla vidare hur det ska vara. Har du nån shop manual till hojen?

Vill minnas att på PW80 (dålig jämförelse) som jag skruvade i var ena ramlagret betydligt mindre tajt på ena sidan av veven och tror det var till för att underlätta vid delning och montering då det lagret satt tajt i vevhuset men lösare på veven, på andra sidan satt lagret tajt i både vevhus och vevaxel. Kommer ihåg att man enligt manualen skulle dela och montera på den "glappa sidan".

Det är ett rullager med lös innerbana som kan flyta lite i sidled (axiellt i lagret). Det sitter ett sådant på vevaxeln i motorn på min enduro. På högersida av vevaxeln sitter ett vanligt rullager och där är vevaxeln låst med mutter mot primärdrevet. Vänster sida har rullager med lös innerbana, anledningen till detta gissar jag är att vevaxeln får utrymme att expandera av värme då yttre lagerbana bottnar i huset innan det är axiell kontakt mellan rullarna och inre lagerbana.
1727243614323.png
 
Det är ett rullager med lös innerbana som kan flyta lite i sidled (axiellt i lagret). Det sitter ett sådant på vevaxeln i motorn på min enduro. På högersida av vevaxeln sitter ett vanligt rullager och där är vevaxeln låst med mutter mot primärdrevet. Vänster sida har rullager med lös innerbana, anledningen till detta gissar jag är att vevaxeln får utrymme att expandera av värme då yttre lagerbana bottnar i huset innan det är axiell kontakt mellan rullarna och inre lagerbana.
View attachment 504218

Ja precis.
Vad jag har förstått så ska denna glida på,
Har skrivit i många forum här utanför, men det verkar inte finnas någon som kan svara på vilket mått vevaxlen ska ha, måttet på min syns på bilden.
Då min egentliga fråga är, vad är toleransen för att den inte ska vara godkänd.
 

Bifogat

Last edited:
Ja precis.
Vad jag har förstått så ska denna glida på,
Har skrivit i många forum här utanför, men det verkar inte finnas någon som kan svara på vilket mått vevaxlen ska ha, måttet på min syns på bilden.
Då min egentliga fråga är, vad är toleransen för att den inte ska vara godkänd.

Lagret ska inte ramla på plats. Det ska alltid vara presspassning på lager.
 
Ja precis.
Vad jag har förstått så ska denna glida på,
Har skrivit i många forum här utanför, men det verkar inte finnas någon som kan svara på vilket mått vevaxlen ska ha, måttet på min syns på bilden.
Då min egentliga fråga är, vad är toleransen för att den inte ska vara godkänd.
Som Two stroke man skrev så ska lagret sitta fast med presspassning. Enda gången det ska kunna glida på är om du har haft vevaxeln i frysen och värmt upp lagerbanan till 100C, när det har svalnat sitter det fast.
 
Har ingen koll på just X650 men är ändå lite nyfiken med vad du menar med med "lagerhylsan"? Är det en distans på vevaxeln som positionerar ramlaget eller menar du att själva lagret glappar lite på veven? Synns det några synbara skador eller känner man att det kan ha nött vevaxeln?

Är det en distans kan man ju misstänka att den inte behöver pressas på men om lagret är glappet skulle jag försöka kolla vidare hur det ska vara. Har du nån shop manual till hojen?

Vill minnas att på PW80 (dålig jämförelse) som jag skruvade i var ena ramlagret betydligt mindre tajt på ena sidan av veven och tror det var till för att underlätta vid delning och montering då det lagret satt tajt i vevhuset men lösare på veven, på andra sidan satt lagret tajt i både vevhus och vevaxel. Kommer ihåg att man enligt manualen skulle dela och montera på den "glappa sidan".
Lagerbana till rulllagret.
Man ser på vevaxeltappen den har en liten repa runt om, men inget man känner,
Vad gäller Hondas egna handbook står inget om just Innerlagerbanan med en krage till rulllagret, som jag tror jag skrev innan har jag haft kontakt med honda mekaniker, inte ens dom kunde ge något svar på vad axelns tolerans-mått skulle vara.
På andra forum, där andra haft samma fråga, så är åsikterna delade där med. Lika många säger att det ska vara på det viset, som säger motsatsen
 
Lagerbana till rulllagret.
Man ser på vevaxeltappen den har en liten repa runt om, men inget man känner,
Vad gäller Hondas egna handbook står inget om just Innerlagerbanan med en krage till rulllagret, som jag tror jag skrev innan har jag haft kontakt med honda mekaniker, inte ens dom kunde ge något svar på vad axelns tolerans-mått skulle vara.
På andra forum, där andra haft samma fråga, så är åsikterna delade där med. Lika många säger att det ska vara på det viset, som säger motsatsen
Skrota skiten!! :krama
 
Den limmar man fast med axiallåsninmg för den ska såklart sitta fast annars slits både vevtappen och lagerringen. Men de är underligt nog vanligt att den snurrar på axeln även på motorer som gått lite inte bara på xr 650.
 
Skrota skiten!! :krama

Den limmar man fast med axiallåsninmg för den ska såklart sitta fast annars slits både vevtappen och lagerringen. Men de är underligt nog vanligt att den snurrar på axeln även på motorer som gått lite inte bara på xr 650.
Hört många varianter angående vilket limm man i så fall ska använda locktight 602/620/638
3M Scotch-Weld RT20
 
Det kanske kan fungera att använda samma metod som på hjullager till en gammal Volvo?
Några körnslag på axeln på lämpliga ställen, och sedan dit med lagret - fungerar perfekt!
 
Det kanske kan fungera att använda samma metod som på hjullager till en gammal Volvo?
Några körnslag på axeln på lämpliga ställen, och sedan dit med lagret - fungerar perfekt!
Förutom en viss skillnad i varvtal då :hihi Räknar man på 2m i omkrets på hjulen och när en XR650 har effekttoppen så motsvarar det drygt 800km/h. Dom flesta Volvobilar får kämpa rätt bra för att nå dit :hihi
 
Förutom en viss skillnad i varvtal då :hihi Räknar man på 2m i omkrets på hjulen och när en XR650 har effekttoppen så motsvarar det drygt 800km/h. Dom flesta Volvobilar får kämpa rätt bra för att nå dit :hihi
Ja, men varvtalet har väl ringa betydelse här?
Det handlar väl om att den inre lagerbanan ska hållas fast, eller har jag missat något?
 
Hört många varianter angående vilket limm man i så fall ska använda locktight 602/620/638
3M Scotch-Weld RT20
Yes Loctite 638 kör jag med när de gäller limma fast lagerbanor på alla tänkbara motorer ink xr650 och de sitter som berget. Slipa ytan lite men smärgelduk på både lagerbana och vevaxel så limmet sitter än bättre.
 
Yes Loctite 638 kör jag med när de gäller limma fast lagerbanor på alla tänkbara motorer ink xr650 och de sitter som berget. Slipa ytan lite men smärgelduk på både lagerbana och vevaxel så limmet sitter än bäst

Efter mycket velande, så kommer jag använda locktight, men vad talar egentligen för 638 mot 620… visst motorn blir inte 150° om allt stämmer, men medan locktight 620 håller för högre temperaturer än +200°
 
Ja, men varvtalet har väl ringa betydelse här?
Det handlar väl om att den inre lagerbanan ska hållas fast, eller har jag missat något?
Det kanske bara är av akademisk betydelse, men jag inbillar mig att man får en mer centrerad och parallell montering med värmekrympning eller ett lim än med slumpvisa körnslag?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top