Allt är förstås relativt men man behöver nog vara medveten om (vilket du sannolikt är) att nioåringar inte har vare sig referensbas, känslomässig utvecklingsnivå eller omdöme som en vuxen person. Jag tror att många yrkeskunniga inom området skulle säga att det finns dataspel som är mer lämpade för barn, tex Fortnite eller Minecraft. Man kan mycket väl jämföra med porr vs Kamratposten. Barn är i mycket formbar ålder och de suger definitivt in det som de får sig till livs. Och påverkas av det.Jag har just nu problemet:
Grabben blir väldigt intresserad av olika saker. Just nu WW2. I ett svagt ögonblick sade jag att han ska få Call of Duty WW2.
Nu frågar han varje dag när han får det. Jag har redan köpt det. Spelet är från 18.
Kommer han bli office shooter om vi spelar tror ni? Vi har redan kollat halva Band of Brothers (tills hans mamma kom in till scenen då en soldat kvävs av sitt blod, skjuten i halsen).
Jag är rätt pepp på Call of Duty också skall jag erkänna.
Fattar att det är knasigt att ge 18 års spel till en nioåring, men å andra sidan är min syn på det där numera att: titta på Lilla Aktuellt, verkligheten är så mycket värre. Vi lever i ett samhälle med barnsoldater, det är krig i Europa, vem fan bryr sig om ett TV-spel? Blir ju löjligt prata om bara.
Med det sagt så har jag rätt lång egen erfarenhet av att jobba med kids som sett lite för mycket av verkligheten vid lite för ung ålder och den mycket tydliga bilden är att om de själva kunde välja att inte behövt göra det så hade de valt det, allihop.
Det handlar inte om att curla eller lura ungar utan just om att barn behöver få vara barn så ogrumlat som möjligt. Tids nog upptäcker de livets baksidor, förhoppningsvis då de klarar av det utan att få men av det.