Istället för öronproppar

Halvt orelaterat men har tinnitusliknande besvär... och kan du länka eller nämna något märke eller så? Jag skulle nog också då vara intresserad att ha sådana medan jag kör hoj också :)
Har provat och det är en vaxmassa som du värmer i handen och sen fyller upp ytterörat med. Blir ok ljuddämpning men dom sitter väldigt dåligt och det är svårt att få dom att sitta kvar när du tar på dig hjälmen. Detta händer såklart om du har en hjälm som är tight och bra storlek men misstänker att så är fallet.
 
Jag har fått kroniska problem med öronen. Öronproppar gör så jag får inflammation i örongången. Finns det nån annan pryl som typ en hörselkåpa man kan pressa in i integralhjälmen. Har en schubert hjälm. Blir ju inte hoj åka annars :/
Skulle typ vara som dessa men också dämpa buller https://earstore.se/horselskydd/oro...MIto6vpueFiAMVnViRBR0wNypTEAQYBiABEgIt6fD_BwE

Har du orginal avgassystem på hojen?
Det kanske finns något bättre som dämpar ljudet mer?
 
Har du orginal avgassystem på hojen?
Det kanske finns något bättre som dämpar ljudet mer?
Inte är det väl så ofta avgasljudet är till problem för föraren, eller? Den som sitter bak riskerar däremot att få ljudet rakt i örat, resonans och elände. Vi satte en 20-30 mm längre pip för att skona en passagerare på en semester. Funkade perfa med den lilla omriktningen.
Om man som förare har ont av döneröret och efterfrågar bättre proppar, ja, då är lobotomering överflödig.

Men bruset, det är det som tröttar och är svårt att bli av med, enligt mig.
 
Jag hör öht inte något motorljud över typ 50km/h utan mer känner hur motorn går.
 
Är det din DL 1000 som låter? Kör också Schubert hjälm! Är det så jävligt på Sukkan? Byta hoj?Själv förlorade jag hörseln för länge sen! Rätt skönt faktiskt! Om inte hojen är problemet! kolla kålroten! prova ut hjälmar som passar just ditt pannben!!:)
 
Jag hade problem med att jag fick outhärdligt ont i örongångarna när jag använde öronproppar. Läste ett tips på adventureforum att klippa av den runda sidan på de vanliga orangea öronpropparna, så att de blir kortare. Fungerar hur bra som helst och dämpar ljudet riktigt bra. Kan ha propparna i i flera timmar utan att få det minsta ont nu 🙏
 
Har för mig att Jeb’s (?) försökte i ett samarbete med Peltor på 90-talet. Vet en som hade en sån men minns inte om han var nöjd. Tror inte det.
Yes Silentium hette den. Tung och dyr men tyst.
 
Kör bil, hoj är jävla osocialt ändå, hittar man nån brud så har man ändå ingen extrahjälm med sig och jag vill fan inte ha nån med bikini på min hoj! Massa rövsvett att torka bort sen, usch!
 
Jag har fått kroniska problem med öronen. Öronproppar gör så jag får inflammation i örongången. Finns det nån annan pryl som typ en hörselkåpa man kan pressa in i integralhjälmen. Har en schubert hjälm. Blir ju inte hoj åka annars :/
Skulle typ vara som dessa men också dämpa buller https://earstore.se/horselskydd/oro...MIto6vpueFiAMVnViRBR0wNypTEAQYBiABEgIt6fD_BwE
Det där är ett ganska svårlöst problem.
Rent generellt så uppstår enligt min erfarenhet det mesta oljudet/bruset runt nederkanten av hjälmen. Ju tätare den sluter åt där desto tystare blir det i hjälmen.
En krage på jackan som går upp mot hjälmen alternativt en buff eller liknande som ligger mot hjälmen kan göra stor skillnad här.

Det gör också sitt till att det är en kombination av vilken hoj du har, hur kåpan på den ser ut och hur lång du är.
Har du "fel" längd så kommer turbulensen från kåpan att slå precis i nederkant av hjälmen med ett ohyggligt oljud som följd. Om det är en issue så kan man verifiera det genom att antingen sträcka sig uppåt eller försöka sjunka ihop lite för att se om det blir skillnad. Om så är fallet så är det byte av kåpglas till en som är högre eller lägre.
På min förra hoj (TDM 850) så hade jag ett överdjävligt oljud med original kåpglas. byte till ett förhöjt med en spoiler på gjorde enorm skillnad.

Så jag skulle säga att se över om du kan få det tätare i nederkant av hjälmen samt undersök om det är så att turbulensen från kåpglaset träffas hjälmen på "fel" ställe och i så fall eventuellt byta kåpglas.

Med rätt kåpa för din längd och hoj samt en buff eller annat som gör det lite tätare i nederkant av hjälmen så kan du få till det så att du faktiskt slipper köra med öronproppar utan att bli hörselskadad.
 
Jag hör öht inte något motorljud över typ 50km/h utan mer känner hur motorn går.

Beror väl på. Det väldigt öppna systemet jag hade på min motard lät verkligen orimligt högt utan öronproppar. Ja, även med förstås men då hörde jag det inte iaf 😅

På de flesta andra hojar håller jag dock med.
 
Inflammation i örongången är lätt löst: kortisonkräm!

Smeta in lite på propparna innan avfärd så slipper du smärta och inflammation.
 
Jag är kontorsråtta sedan 20år tillbaka men innan dess jobbade jag i bullrig miljö under många år och hade alltid hörselskydd, jag är fortfarande mycket rädd om hörsel och kör aldrig utan pluggar. Jag har provat fler varianter av pluggar och just nu har jag dessa https://bollsen.se/produkt/moto/. Nästa steg är att investera i formgjutna, det är min hörsel värd.
 
Jag har också haft smärtsamma problem i öronen, orsakade av såna där gula skumproppar man rullar ihop och pular in. Men sen många år kör jag med såna här: https://www.happyears.co/
Överlägsna, jag har dom både när jag sover och kör hoj, dom dämpar allt från massiva snarkningar till brölande hoj, utan att det blir en konstig ljudbild. Det där vassa i ljudet försvinner på ett behagligt sätt. Dom har fått en del kritik om man googlar, men det handlar mestadels om att folk har köpt fel storlek och pulat in dom för långt.
 
Ja alltså jag tycker inte det där är dyrt. Det är ett bakdäck liksom. Och slarvar man inte bort propparna håller dom ju i åratal.

Någon av de som gör formgjutna erbjuder rabatt via SMC, minns inte vilka.
Det är just det… jag har bara en (1) ficka på stället och där har jag luren.
Har tappat en del gula proppar som troligen följde med telefonen ut.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top