Istället för öronproppar

Har du prövat vanliga klassiska vaxproppar?
Dom ska inte in så långt utan mest vara som ett lock.
Halvt orelaterat men har tinnitusliknande besvär... och kan du länka eller nämna något märke eller så? Jag skulle nog också då vara intresserad att ha sådana medan jag kör hoj också :)
 
Jag har fått kroniska problem med öronen. Öronproppar gör så jag får inflammation i örongången. Finns det nån annan pryl som typ en hörselkåpa man kan pressa in i integralhjälmen. Har en schubert hjälm. Blir ju inte hoj åka annars :/
Skulle typ vara som dessa men också dämpa buller https://earstore.se/horselskydd/oro...MIto6vpueFiAMVnViRBR0wNypTEAQYBiABEgIt6fD_BwE
Mig veterligen finns det idag ingen sådan lösning för MC-hjälmar. De hjälmar som har inbyggda hörselkåpor (t ex för rally) har ju också en speciell form på skalet för att kåporna skall få plats.

Har du uttömt möjligheterna att ändå kunna använda öronproppar? Har själv (tillfälligt) haft liknande problem ibland och då märkt att frekvent användande av öronproppar i kombination med att byta till nya för sällan och att använda tops för ofta har ställt till det. Kan behövas en paus med öronproppsanvändandet tills det har läkt, men om du inte gjort det redan kan det sedan vara värt att testa att byta till nya betydligt oftare (kanske varje gång) samt att avhålla dig från att använda tops, vilket retar örongången.

Kan även testa olika typer av öronproppar. Finns t ex de som är av formbar silikon och som inte går så djupt in i örongången.
 
Fetvadd bara i ytterörat?
Prova annan hjälm. Kompisrn fick så tyst och fint när han bytte märke. Måste passa skallen. Jag behöver inga proppar.
 
Bara att skaffa ny hjälm gör mycket för bullret, med bättre stuns i vaddering etc. De flesta hjälmar brukar också ha ett litet skydd/täcknät som man sätter under hakan vilket också gör stor skillnad för ljudet.

I min hjälm har jag också ursparning i frigoliten för att kunna montera högtalare där som bara är täckt med en liten skumgummibit. Om du har liknande så skulle jag prova att fylla upp där med tjockare skumgummi som trycker tätare mot örat.

Allt det tillsammans med utanpåliggande vaxöronpropp kanske kan göra att du får ner bullret till vettiga nivåer?

Annars har jag tyvärr ingen lösning på ditt problem.
 
Är det någon som använder riktiga formgjutna? Hur känns de att använda lång tid?
Även olika kåpglas kan göra stor skillnad på hur luftflödet träffar hjälmen och skillnad på vindbrus
 
Jag har formgjutna funkar bra om dom kommer på plats ordentligt men det är jäkligt lätt att dom hamnar lite på sniskan
Och blir ömt som fasiken när man tar av sig hjälmen
 
Ytterligare ett tips om hur du kan sänka ljudet innan det når öronen: bygg på runt hjälmens nederdel med skumgummi för att den skall sluta tätt även nedanför örat. Placera skumgummit under stoppningen. Gjorde underverk på min Schubert, och den var ändå rätt tyst innan.
 
Är det någon som använder riktiga formgjutna? Hur känns de att använda lång tid?
Även olika kåpglas kan göra stor skillnad på hur luftflödet träffar hjälmen och skillnad på vindbrus
Använder riktiga formgjutna, helt överlägset tycker jag, kan ha dom inne i timtal utan att bli besvärad, å framförallt så är det lika tyst varje gång inte beroende på hur man snurrat proppen eller hur man lyckats fått in dom, sitter dom där så sitter dom rätt, säkert svindyra men fick mina på jobbet å där har jag då aldrig använt dom:lol
 
Jag har också fått öronbesvär i ett spann från klåda till smärta. Idogt grejande med öronspray och alsolsprit och täta byten av öronproppar funkar. Jag köpte silikonöronproppar som ser ut som lego-granar, men slarvade bort dem innan jag testat. De borde ändra symtomen om inte trolla bort den, tror jag.
 
Är det någon som använder riktiga formgjutna? Hur känns de att använda lång tid?
Även olika kåpglas kan göra stor skillnad på hur luftflödet träffar hjälmen och skillnad på vindbrus
Jag har haft mina gjutna sen 2013. Klockren passform. Jag har haft dom i ett antal timmar utan problem. Lätt värt pengarna.
 
Har läst någonstans men hittar inte källan nu så jag kan ha fel men för MC bör man ha ett SNR-värde på sina proppar för minst 100dB vilket är minst SNR 30. Men det beror såklart vilken typ av hjälm man har samt hur snabbt man kör.

Kör själv med 3M Rsoft FX skumproppar som jag tror har SNR 39 men vid flerdagsturer med många timmar per dag får jag till slut ont/svidigt i öronen.

Har själv kollat lite på proppar med aktiv brusreducering men dom ska fortfarande stoppas in i örat ( ej testat ) och är väldigt dyra.
 
Last edited:
Har för mig att Jeb’s (?) försökte i ett samarbete med Peltor på 90-talet. Vet en som hade en sån men minns inte om han var nöjd. Tror inte det.
Den hjälmtillverkare som lyckas åstadkomma en tyst hjälm till försvarbara pengar torde ha sin lycka gjord. Sen är det det där med passform och var bruset/bullret kommer ifrån. Jag måste ha hyggligt tätt mellan hals och hjälm. Då blir det så bra så. Balaklava eller buff samt ordentligt knäppt i halsen brukar räcka. Bara när temperaturen sjunker och allt blir skrälligare jag pregar i proppar. Då ska det tilläggas att jag står inte ut med vissa ljud. Inte ens lite.

Och för min skalle finns det ett märke som ger närmast garanterat positivt resultat, så jag kör på det. Kan finnas en aspirant men jag vägrar köpa utan att få köra med den på och det blir allt svårare att få till.
 
Last edited:
Jag har formgjutna från en audionom. Minns inte vad det kostade, men jag värderar hörseln högt. De hjälper inte mot bruset som kommer genom andra delar av huvudet. Det mesta kommer från luft som träffar undersidan av hjälmen och går att minska kraftigt genom att bryta luftströmmen. Till det har jag påtat en yllebuff som är luftig så det inte blir för varmt.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top