Sprintar + najtråd för bromsok

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Det där med att naja verkar jobbigt, men jag hittade dessa och blev glad: https://www.kurveygirl.com/collecti...pring-clip-kit-assorted-23pcs-stainless-steel

Svemo 3.1.5 säger

Sprintar för låsning av okens bultar är godkänt, under förutsättning att det är sprintar med låsning samt att det löper låstråd tight mellan dessa.

Så de där jag länkade borde fungera? Kan man beställa dem någonstans i EU?
Jävligt illa att ett reglemente inte skriver vad det heter! Samma i rally det byggdes ett par Mitsubishi Mirage för R5 klassen men de blev inte godkända pga de TIGsvetsat buren. Det står att buren ska MIGsvetsas och nä inte en enda bur är MIGsvetsad de är MAGsvetsade. Jag mailade SBF men de tyckte mest jag var dum i huvudet.

Sen tar det inte lång tid att naja om man har en bra najtång. Men absolut smidigt med sprintar.
 
Jaja, men är det godkänt med en sådan där sprint? För i sådana fall tänker jag använda den!
 

Obs!

Den enda sprinten som är explicit förbjuden är en R-sprint. Hela regeln lyder:
Bromsokens infästningsbultar ska vara låsta. Sprintar för låsning av okens bultar är godkänt, under förutsättning att det är sprintar med låsning samt att det löper låstråd tight mellan dessa. R-sprint är ej tillåten. Det är chefsteknikerns bedömning som gäller, inga undantag.
 
Fungerade utmärkt för mig under alla år jag tävlade.
Hann med ett flertal olika klasser och tävlade i 7 länder och aldrig någon synpunkt på min najning.
Använde sprintarna för frambroms och oljepåfyllning.
Körde dock min sista tävling 2017.

 
Enda anledningen att inte naja är ju om det inte finns något att dra tråden mot.
Annars är det ju överlägsen säkerhet, och det är ett tecken på enorm manlighet att kunna göra en snygg najning.
Brudarna klänger så man knappt kan lägga undan tången.
Kan man dessutom naja med plattång med långa skänklar så ri ger de efter både syrran o morsan.
 
Det är tillåtet igen när man åker Classic. I Sverige iaf.
Han som säljer RST ställ i depån har sådana. Minns inte vad de kostar dock.
Jag har handlat på just Kurvey girl förut. Men lite dyrt då det är Usa och tull moms frakt bidrar.
 
Jag kör med dom i Open1000 på bromsoken fram och det är godkänt. (har specifikt frågat om detta vid besiktningen inför tävling)

Man sparar kanske nån minuter eller så på att inte behöva naja nytt varje gång, vilket kan vara trevligt. Det kan dock vara lite pilligt att montera om man najar tight mellan clipsen.
 
Med risk att bli idiotförklarad, men varför är det så här egentligen inom racing?

Började det med en massa incidenter långt tillbaka?

Som gatuåkare känns det långsökt att det som najas skulle lossna.
 
Flera skäl men med bakgrund i flygvärlden där i princip allt najas eller låses på något sätt så är det en garanti att du har monterat på rätt sätt och inte trillar bort.
Om jag skulle hålla igång en racehoj seriöst så skulle jag naja allt som jag lossar ofta eller som får katastrofala konsekvenser om det lossnar.
Tex.skruv till bromsok lossas ju rätt ofta för hjulbyte, däckbyte, beläggbyte osv, lätt att glömma dra fast.
Oljefilter, plugg o påfyllning ställer till ordentligt om det släpper.
Jag önskar jag haft möjlighet att naja slangarna till oljekylaren då jag drabbades av att en kröp upp sakta.
Skruv till motorkåpor o liknande får gärna en droppe låsvätska, om inget är föreskrivet så tar jag en lätt variant.
På min bandagahoj najar jag bara en del, men där har jag tid att kolla och en rutin jag följer. Det är mest av bekvämlighetsskäl och att jag inte borrat hål i skruvskallar som man borde, och så blir det inte så trångt med brudar kring hojen.
 
Med risk att bli idiotförklarad, men varför är det så här egentligen inom racing?...
Som gatuåkare känns det långsökt att det som najas skulle lossna.
Att man säkrar oljefilter kan jag förstå. Även om jag inte råkat ut för det själv, så har jag sett oljefilter på rymmen.
Att folk skulle ha tappat bromsoken däremot, har det verkligen hänt?
 
Med risk att bli idiotförklarad, men varför är det så här egentligen inom racing?

Började det med en massa incidenter långt tillbaka?

Som gatuåkare känns det långsökt att det som najas skulle lossna.
Så länge allt flyter på så så tänker man klart och drar åt alla skruv i depån. Men sen kommer den där oväntade regnskuren, byt däck fort som fan, svett i mitt skinnställ med tävlingsnerver, helvete den startar inte.....grejer händer och man har brått=klantmisstag som normalt inte händer och vipps så har man glömt dra åt oken= bad i lecahavet eller värre.

När jag tänker efter är det lätt att glömma att göra rätt när trevliga personer kommer fram och diskuterar hoj med en också. Tanka...:glömdet
 
Med risk att bli idiotförklarad, men varför är det så här egentligen inom racing?

Började det med en massa incidenter långt tillbaka?

Som gatuåkare känns det långsökt att det som najas skulle lossna.
När man kör bana (i mitt fall motard) så inser man snabbt att allt kan vibrera loss, oavsett hur rätt man drar åt eller om man använder loctite etc. Efter helgens drabbning lossnade bulten där grenröret och ljuddämparen möts (första gången någonsin). Heat 2 och 3 räddades med najtråd... Därav najar man säkerhetskritiska komponenter.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top