Glapp i framaxel

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Monterade tillbaks framhjulet och upptäckte att det var glapp upp och ner. Vad kan det bero på?
 
Slitna lager är väl mest troligt, annars kan axelsäten nötts ur eller axeln nötts ner, men de två borde ju gå att se ganska lätt.
 
Är det på crossen? Tag grepp om däcket på ovansidan och vicka det i sidled då känner man lätt om det rör sig och glappar. Ganska vanligt man får byta hjullager efter ett tag
 
Slitna lager är väl mest troligt, annars kan axelsäten nötts ur eller axeln nötts ner, men de två borde ju gå att se ganska lätt.
Inspekterade axeln och såg inga tecken på några skador. Behöver ett mätinstrument att kolla rundgången dock
 
Är det på crossen? Tag grepp om däcket på ovansidan och vicka det i sidled då känner man lätt om det rör sig och glappar. Ganska vanligt man får byta hjullager efter ett tag
Inget glapp i sidled utan bara ner och upp
 
Ta loss hjulet och sätt i axeln i hjulet. Glappar det då upp-ner?

Sätt axeln i gaffeln utan hjul och dra åt överfallen (2+2 M6). Glappar det då?

Är det första millimetrarna på slaget i gaffeln du känner som glapp?
Det måste vara nederbenet i gafflarna jag känner glapp. Jag drog åt axeln utan hjul och kände direkt glapp. Kände också lite glapp axeln genom bara hjulet. Är det någon risk när man kör?
 
Det måste vara nederbenet i gafflarna jag känner glapp. Jag drog åt axeln utan hjul och kände direkt glapp. Kände också lite glapp axeln genom bara hjulet. Är det någon risk när man kör?
När gaffeln glappar brukar tätningarna börja fukta och sedan läcka. Då är det läge att byta bussningarna i gaffeln också. Två i varje ben.

Lite glapp i framhjulslagren kan man stå ut med ett tag. Det beror ju på hur mycket det är. Havererar lagren så kan navet paja. Okörbart i värsta fall. Lager är billiga och lätta att byta. Släpa hoj i skogen med ett framnav som i värsta fall knappt går runt är jobbigt.

Kör du i vatten med sandbotten, leriga diken och vattenfyllda traktorspår så sliter det på dina lager. Men det är det värt. 🙂
 
När gaffeln glappar brukar tätningarna börja fukta och sedan läcka. Då är det läge att byta bussningarna i gaffeln också. Två i varje ben.

Lite glapp i framhjulslagren kan man stå ut med ett tag. Det beror ju på hur mycket det är. Havererar lagren så kan navet paja. Okörbart i värsta fall. Lager är billiga och lätta att byta. Släpa hoj i skogen med ett framnav som i värsta fall knappt går runt är jobbigt.

Kör du i vatten med sandbotten, leriga diken och vattenfyllda traktorspår så sliter det på dina lager. Men det är det värt. 🙂
Jag har precis bytt packboxar och skrapring i båda gafflar 😂😂😂 borde jag ha bytt bussningarna också?...
 
Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Back
Top