Slip-On gsx 8s

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tjena,
Jag hade beställt ett helsystem till min hoj men hittade absolut ingen som kunde flasha ECUn så det sket sig med helsystemet.
Nu tänker jag istället kanske montera ett slip on system och undrar ifall någon har vetskap om man behöver flasha ECUn för den med?

Anledningen till att ingen ville flasha ECUn var för att det är Euro 6 och nästintill omöjligt enligt de jag pratade med.

En annan mekaniker sa att man inte alls behövde göra någonting eftersom dagens cyklar är så pass smarta att de justerar bränsle/luft blandningen automatiskt. Medans en mekaniker sa att risk för cylinder eller ventiler ökar markant och kan skära.
 
En annan mekaniker sa att man inte alls behövde göra någonting eftersom dagens cyklar är så pass smarta att de justerar bränsle/luft blandningen automatiskt. Medansen mekaniker sa att risk för cylinder eller ventiler ökar markant och kan skära.
En modern motor har en signalkedja som känner av motorns funktion m a p bränsle, luft och belastning.
Den kedjan är beroende av de givare du har i avgassystemet, luftburken och kanske även knacksensorer.
Om du tar bort någon av dem så får din ECU ett omöjligt arbete och går troligen på en allmän mappning.
Motorn går inte sönder men går heller inte optimalt.
Om du inte har en bas-mappning så är risken att du får en motor som går magert och då får du motorskador.
 
Förr monterade man Power Commander, O2-eliminator och bänkade hojen med nya avgassystemet och så var det bra med det. :)
 
Last edited:
Som jag har förstått om att byter man bara slutdämparen och har kvar katalysatorn så brukar det inte vara något problem att köra med original mappen. Vissa modeller säljs ju med annat slipon som originaltillbehör och dom är garanterat testade från tillverkaren att fungera på hojen. Kan givetvis skilja mellan olika dämpare också.
 
Som jag har förstått om att byter man bara slutdämparen och har kvar katalysatorn så brukar det inte vara något problem att köra med original mappen. Vissa modeller säljs ju med annat slipon som originaltillbehör och dom är garanterat testade från tillverkaren att fungera på hojen. Kan givetvis skilja mellan olika dämpare också.
Förvisso, men jag vill ha ett helsystem plus lite andra moddar isåfall.
Det är ett stort steg från Ducati, men när åteförsäljaren beter sig som man gör så lämnar jag inte mina pengar där.
Sån fanatiker är jag inte.
 
Läste det här på akras hemsida:
Vågar man lita på det? Står ju att man inte behöver mappa om ECUn.
 

Bifogat

  • 1000008304.png
    1000008304.png
    307.3 KB · Visningar: 28
Läste det här på akras hemsida:
Vågar man lita på det? Står ju att man inte behöver mappa om ECUn.


Det vågar man nog. Man kan ana att modern motorstyrning troligen är förberedd för vad de allra vanligaste slip-on burkarna ger för ändringar.

Hursom helst så uppkommer risken för motorskador främst vid höga effektuttag - alltså hårt trimmade motorer som körs för fullt under längre tidsperioder.

Det jag hör mest av bullriga avgassystem brukar vara oiiiiil - oiiiiiiiiiiiil - oilll / määääää-map-mappeli-smatt-smatt-platt-prutt-prutt och den cykeln tar inte många sekunder att jobba sig igenom.

Frågan är snarare; vågar man tro på Akrapovics löften om effekthöjning?

Såg denna lilla brasklappen i det du postade:

Screenshot_20240730-092640 (1).png

Ja, ja - vi får väl anta att dom redovisar skillnaden mellan två körningar på den egna dynon.
 
Jag har också hört att ECU boxen känner av avgaserna och därefter blandar soppa/luft. Det här som akrapovic skriver om är ett helsystem vilket var därför jag blev lite fundersam.
 
Jag har också hört att ECU boxen känner av avgaserna och därefter blandar soppa/luft. Det här som akrapovic skriver om är ett helsystem vilket var därför jag blev lite fundersam.

Det allra mesta här blir lekmannagissningar, hörsägen och gamla sanningar från förgasartiden när det var verkligt viktigt att bestycka om - och dessutom verkligt jobbigt så att somliga sket i både körbarhet, verklig effektförbättring och motorns livslängd bara för att dom ville ha LJUDET som hördes över till nästa kommun.

Detta är inte teknikforumet, så jag dristar mig att stoppa upp ett finger fuktat med den erfarenhet jag har och påstår att det kommer fungera.

Jag hänvisar till min boxadress i Nigeria om jag skulle ha fel och dubbelgarderar med ett lakoniskt "YMMV".
 
Tack för svar, jag kommer till Nigeria med nya systemet så får du lyssna på den 🤣😂
 
Jag har också hört att ECU boxen känner av avgaserna och därefter blandar soppa/luft. Det här som akrapovic skriver om är ett helsystem vilket var därför jag blev lite fundersam.
Som jag skrev ovan, det beror på om du har kvar givarna i avgassystemet.
Akra kanske har kvar muffarna för givare även i helsystemet.
 
En del kul här, särskilt i avsnitt 2.
 
Det vågar man nog. Man kan ana att modern motorstyrning troligen är förberedd för vad de allra vanligaste slip-on burkarna ger för ändringar.

Moderna slip on (euro5+) är ändå mest en kosmetisk grej och gör extremt lite både för effekt och även ljud i många fall. ECUn på hojar är inte så smart, det är huvudsakligen på dellast/partiell trottel som någon reglering sker och då endast mot lambda=1. I övrigt är det fast mapp med Alpha+N-styrning (ja, lite temp och lufttryck är det också förvisso).
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top