Kurvteknik vad inte göra?

Har inte läst allt men här kommer mitt tips. Alla kommer tycka olika men här är min resa.

1: Tog kortet och kunde typ inte köra hoj.
2: SMC och mycket bana, motstyrning grundades, mycket viktigt koncept.
3: SMC bizarra bromsa färdigt innan kurvan och rör inte bromsen samt gasa i kurvan lärdes in, helt galet i efterhand. Sånt oflyt i kurvorna och ej säkert enligt mig.
4: Efter mera bankörning så är det trailbraking som gäller på både gata och bana. Alltid två fingrar på bromsen för beredskap och börja bromsa mjukt in i kurvan om det behövs. Mycket flyt, säkert och mycker roligare körning. Enkelt att justera linjerna med både gas och broms.

Många håller säkert inte med men detta är min bestämda åsikt och upplevelse.
 
Har inte läst allt men här kommer mitt tips. Alla kommer tycka olika men här är min resa.

1: Tog kortet och kunde typ inte köra hoj.
2: SMC och mycket bana, motstyrning grundades, mycket viktigt koncept.
3: SMC bizarra bromsa färdigt innan kurvan och rör inte bromsen samt gasa i kurvan lärdes in, helt galet i efterhand. Sånt oflyt i kurvorna och ej säkert enligt mig.
4: Efter mera bankörning så är det trailbraking som gäller på både gata och bana. Alltid två fingrar på bromsen för beredskap och börja bromsa mjukt in i kurvan om det behövs. Mycket flyt, säkert och mycker roligare körning. Enkelt att justera linjerna med både gas och broms.

Många håller säkert inte med men detta är min bestämda åsikt och upplevelse.
Instämmer 100%!
 
Kolla på @Hixman mc resor på tuben. Enligt mig en mycket duktig förare som visar grym motstyrning samt trailbraking när han rattar runt duccen i alperna. Motorljudet och qvicksandsShiftern gör juinte saken sämre. Riktig njutning att se. No homo.

Hahha
 
Herregud vilka bra svar och tips. Jag uppskattar verkligen att ni orkat lägga ned tid på att förklara på ett väldigt pedagogiskt sätt. Jag har alltid ifrågasatt saker som jag inte förstår och velat testa själv. Kanske beror på min adhd eller ocd ingen aning.
Jag använder mig utav motstyrning, förut tänkte jag mer på det men nu sker det mer "automatiskt"

Jag kommer försöka köra med SMC så mycket jag bara kan samt öva på egen hand.
 
Last edited:
Du får det att låta som att det finns mer än ett sätt att svänga en motorcykel. Kan han idag svänga i över 30km/h förstår han redan motstyrning men kanske omedvetet.
Att kanske eventuellt omedvetet använda motstyrning för att "det är så man svänger" och att aktivt använda konceptet för att förbättra sin kurvteknik ÄR två olika sätt att svänga med motorcykel :fakta Om din förståelse inte går djupare än "vadå, man lutar ju för att svänga??" så kommer du märka stor skillnad väldigt snabbt när du förstår och faktiskt jobbar aktivt med att motstyra.
 
Att kanske eventuellt omedvetet använda motstyrning för att "det är så man svänger" och att aktivt använda konceptet för att förbättra sin kurvteknik ÄR två olika sätt att svänga med motorcykel :fakta Om din förståelse inte går djupare än "vadå, man lutar ju för att svänga??" så kommer du märka stor skillnad väldigt snabbt när du förstår och faktiskt jobbar aktivt med att motstyra.
Är du SMC guide? Det är också lite på tapeten att istället kalla det "aktiv motstyrning".
Jag har gått några steg och tycker hela konceptet bara förvillar. Det finns fortfarande bara 1 sätt att svänga och eftersom jag vet att jag motstyr när jag svänger så gör jag det aktivt.
 
För 30 år sen bromsa jag i kurvan. Hojen gick rakt fram å in i mötandes fil.
Tur det inte kom en bil då.
Nu gör jag som proffsen och bromsar före kurvan
 
För 30 år sen bromsa jag i kurvan. Hojen gick rakt fram å in i mötandes fil.
Tur det inte kom en bil då.
Nu gör jag som proffsen och bromsar före kurvan
Varför gick hojen rakt fram när du bromsade i kurvan? För hög hastighet in oavsett bromsteknik är ju obra.
 
Är du SMC guide? Det är också lite på tapeten att istället kalla det "aktiv motstyrning".
Jag har gått några steg och tycker hela konceptet bara förvillar. Det finns fortfarande bara 1 sätt att svänga och eftersom jag vet att jag motstyr när jag svänger så gör jag det aktivt.
Då är det väl bara att gratulera, måste kännas bra att vara född med en sådan gudagåva att man bara "vet" hur saker och ting fungerar... :Bugar För oss vanliga dödliga som inte föddes med kurvtagning i blodet så ÄR förståelse för motstyrning ett sätt att förbättra kurvtekniken, det är liksom inte öppet för diskussion utan alla som inte medvetet använder sig av motstyrning kan bara vinna på att träna på det för precis som med vilken annan färdighet som helst så är motstyrning något du måste öva på för att kunna använda effektivt till din fördel. Bara för att du råkat upptäcka att hojen svänger höger om du försöker trycka styret åt vänster så innebär det inte att du automagiskt har någon vidare nytta av det om du ändå fortsätter att bara köra på känsla. Att veta hur/varför motstyrning fungerar ökar sannolikheten att vidta rätt åtgärd i en situation där du fått panik och låst dig för att saker och ting är på väg att gå åt helvete.

Tycker den här snubben förklarar det hela ganska bra:
 
Last edited:
3: SMC bizarra bromsa färdigt innan kurvan och rör inte bromsen samt gasa i kurvan lärdes in, helt galet i efterhand. Sånt oflyt i kurvorna och ej säkert enligt mig.
Det kanske är bra i någon slags grundmodell, men jag skulle säga att det beror extremt mycket på vilken sorts kurva det är, spetsig hårnål med skymd sikt eller om det är en lite större svepande kurva med fri sikt tex. Och det är ju där alla tusentals mil i sadeln kommer in i bilden, när man kan välja rätt metod i realtid medan man kör, och som du säger, alltid ha en beredskap för att hantera det oväntade. Men ett första steg är ju att vara medveten om att det finns flera olika sätt att hantera saker på också.
 
För 30 år sen bromsa jag i kurvan. Hojen gick rakt fram å in i mötandes fil.
Tur det inte kom en bil då.
Nu gör jag som proffsen och bromsar före kurvan
Nu finns det kurv ABS som ska förhindra att bågen reser upp sig och rätar kurvan.
 
Man ska inte bromsa eller gasa hårt i en kurva av det enkla skälet att det grepp som däcket har då går till att öka eller minska hastigheten, istället för att motverka centrifugalkraften som man behöver för att inte sladda omkull.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top