Sverige idag..

Men varför skulle sherifferna gå göra jobbet? Då blir ju polisen överflödig dessutom...

Låt polisen få göra sitt jävla förbannade jobb. Det är nog med armbandstrams. De kan börja imorgon redan om politruckerna skulle vilja det. Finns inga fysiska hinder men väl värdegrundshinder. Fånga brottslingar nu tack. Men vi har svaga ledare i landet som just bryr sig om att det blir "problem" om polisen de faccto gör vad de är till för att göra. Uffe skulle peka med hela handen och bara köra.

Och sen sån här trams. Feghet. Men det är väl skönt att slipps ta ansvar själv och ist lämna över jobbet på nån annan som man sen kan peka på och kritisera.
I ditt tidigare inlägg anade jag också en underton av att det kan finnas en problematik med att ge en polismakt utökade befogenheter.

Lust att utveckla den aspekten i såna fall?

Eller var jag bara biaserad av min förväntan om att du brukar ha ett betydligt mer frihetligt perspektiv än de flesta?

SVT maskerar dömda förövare, varför?

Vi behöver ett nytt SVT.

Vi behöver ett nytt SVT.
För att media behandlat dömda förövare så i årtionden i Sverige?

Vi behöver ett nytt SVT.
Ja, det är skumt. Inte bara SVT utan alla medier som säger sig vara seriösa följer ju de pressetiska reglerna och då brukar man normalt inte gå ut med namn och bild innan någon är dömd, vilket förstås är en rimlig princip. Men när någon faktiskt är dömd?

Expressen gör iaf en annan bedömning.

IMG_2142.jpeg

Ja, det är skumt. Inte bara SVT utan alla medier som säger sig vara seriösa följer ju de pressetiska reglerna och då brukar man normalt inte gå ut med namn och bild innan någon är dömd, vilket förstås är en rimlig princip. Men när någon faktiskt är dömd?

Expressen gör iaf en annan bedömning.

View attachment 501421
Ja det är ju en Hansson med så då är det väl riskfritt.

Sådant här skit hade gått att komma tillrätta med, och ja jag fattar hur töntigt det låter men politiskt valda "sheriffer" som punktmarkerar och trakasserar slöddret och deras familjer hade löst det.

Jag tror mer på att avskaffa de kriminellas våldsmonopol.
Så länge Sverige inte svarar med samma våld som de kriminella så kommer det fortsätta.
Tror ni folk skulle hota med döden om dödshot ledde till hängning till hotaren var död ?
Eller 100 piskrapp om dagen till 1000 piskrapp var avklarat ?
När jag var i Kenya 1977 var rån ett "hanging offence". Rädd för bli rånad i Nairobi ? Icke, allmänheten ingrep vid rån med myndigheternas fulla stöd. När polisen kom till platsen för ett rån var en av rånarna redan död. Den andre rånaren dog i polisbilen på väg till polisstationen.
Enligt den lokala blaskan.

Jag såg en dokumentär häromdagen där dödsstraff hade använts. Tyvärr visade det sig att det var fel kille som dömdes.
Det är väl det som är nackdelen med att ha ihjäl brottslingar.

Jag såg en dokumentär häromdagen där dödsstraff hade använts. Tyvärr visade det sig att det var fel kille som dömdes.
Ja men det är också nackdelen med alla straff inklusive livstid, går inte heller att backa.
Man kan höja beviskraven utöver det normala för dödsstraff. No problem, just do it.

Men så farligt är det väl inte ?
Sett att efter en ungdom som inte skulle vaccinerats (för ung) avlidet efter COVID-19 vaccinering blev ersättningen 30000 kr till anhöriga.
Det är alltså mycket billigare :) för samhället med en död av misstag än en som suttit i fängelse av misstag. Och i nedan ingår inte fängelsekostnaden.

Last edited:
Värre att sitta inlåst på typ livstid och vara oskyldigt dömd.
Är man död så slipper man iaf uppleva skiten.

Får väl ändra namnet på straffet till nåt mer positivt "Kortare livstidsstraff"!

Men så farligt är det väl inte ?
Sett att efter en ungdom som inte skulle vaccinerats (för ung) avlidet efter COVID-19 vaccinering blev ersättningen 30000 kr till anhöriga.
Det är alltså mycket billigare :) för samhället med en död av misstag än en som suttit i fängelse av misstag. Och nedan ingår inte fängelsekostnaden.

Ja, det är väl bara att betala ut 30kkr till familjen ifall det visar sig att någon dömts till döden oskyldigt. :rofl

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back