Frågor man vågar ställa

Varit så ganska många år 30? kanske från väldigt många biltillverkare - antingen nylock, lås"vätska" målad på skruvens gänga från underleverantör eller evt. "klämd" mutter. Du tjänar tid i produktion, dessutom är tanken att mutter ersätts med ny vid evt. demontering. Jämför kronmutter o saxpinne där man vill uppnå rätt moment men dessutom pricka att pinnen går igenom kronan o hålet. Ger även viss möjlighet till robotmontering

Tydligen skruvar jag bara på gamla grejer
 
Är det vanligt på Volvo att man väljer en mutter utan saxpinne? Tror inte jag sett det tidigare.

Hur mycket värmde du kulleden? Det är inte risk för att du kokade fettet i den?
Förhoppningsvis inte mycket alls då jag körde med induktion på muttern. Klart det blir värmeöverledning, men induktionen värmer ganska snabbt och bara den delen som är i slingan.
 
Gamla stationära datorn sjunger på sista versen. Har skaffat en nyare, och har skördat diskarna i den gamla. Några av diskarna har jag utrymme för i ersättningsdatorn, men inte alla.

Gällande SATA-diskarna; förr i tiden byglade man ju dessa i MASTER/SLAVE-läge. Finns inga byglar på dessa. Betyder det att det bara är att trycka in dom som dom är, och vara glad och nöjd med det? Och finns det några fallgropar med elförsörjningen, eller kan man ta från vilken kontakt som helst på korten i datorn, där sladdkontakten passar?

Och för dom diskar som inte ryms i datorn tänktee jag skaffa externa case och plugga in till USB. Något särskilt att tänka på här?

20240630_170242-01.jpeg

20240630_170312-01.jpeg
 
Schenker gör mig lite förvirrad. Kan någon förklara det här för mig?
Själv är jag ju 175 cm hög, 25 cm lång och 48 cm bred. Så väger jag dessutom betydligt mer än 0.75kg.

dim.png
 
Gamla stationära datorn sjunger på sista versen. Har skaffat en nyare, och har skördat diskarna i den gamla. Några av diskarna har jag utrymme för i ersättningsdatorn, men inte alla.

Gällande SATA-diskarna; förr i tiden byglade man ju dessa i MASTER/SLAVE-läge. Finns inga byglar på dessa. Betyder det att det bara är att trycka in dom som dom är, och vara glad och nöjd med det? Och finns det några fallgropar med elförsörjningen, eller kan man ta från vilken kontakt som helst på korten i datorn, där sladdkontakten passar?

Och för dom diskar som inte ryms i datorn tänktee jag skaffa externa case och plugga in till USB. Något särskilt att tänka på här?

View attachment 500384

View attachment 500385
De röda sladdarna går till olika kanaler för diskar/cd/etc, dvs egen buss till varje enhet, typ 4st på ett moderkort å sen dags för ett expansionskort.
(om jag minns rätt)
 
Vad är det egentligen som gnisslar/orsakar gnissel i en bakbroms (vid bromsning) på hojar?
Är det oket som går en smula torrt, beläggen som är ojämna, fel material i beläggen...eller vafan e re?

På min 700:a har bakbromsen gnisslat ett bra tag, inte mycket men ändå, och igår efter en ofrivillig regnskur så tystnade det så behagligt.
 
Vad är det egentligen som gnisslar/orsakar gnissel i en bakbroms (vid bromsning) på hojar?
Är det oket som går en smula torrt, beläggen som är ojämna, fel material i beläggen...eller vafan e re?

På min 700:a har bakbromsen gnisslat ett bra tag, inte mycket men ändå, och igår efter en ofrivillig regnskur så tystnade det så behagligt.
I de flesta falla handlar det om friktion och vibrationer med hög frekvens mellan baksidan av beläggen och oket kolv eller motsvarande anliggningsyta. Lite molybdenfett/alupasta eller liknande på *baksidan* av beläggen gör att ljudet minskar eller försvinner. Många belägg har från början en plastliknande beläggning där som ska minska ljudet, men den slits med tiden.
 
Schenker gör mig lite förvirrad. Kan någon förklara det här för mig?
Själv är jag ju 175 cm hög, 25 cm lång och 48 cm bred. Så väger jag dessutom betydligt mer än 0.75kg.

View attachment 500386
Det är viktigt att du anger dina korrekta kroppsmått till transportören. Annars blir det fel.

Det kan också vara deras sätt att berätta att du inte kommer få plats i lådan.
 
Vad är det egentligen som gnisslar/orsakar gnissel i en bakbroms (vid bromsning) på hojar?
Är det oket som går en smula torrt, beläggen som är ojämna, fel material i beläggen...eller vafan e re?

På min 700:a har bakbromsen gnisslat ett bra tag, inte mycket men ändå, och igår efter en ofrivillig regnskur så tystnade det så behagligt.
Tror mest på vad @TomK skriver men…
Provade lite snikiga belägg av märket Premier. Betydligt mindre gnissel och därtill bättre bromsverkan, om det nu är intressant bak.
Köpte på addemoto och de varnade för kortare livslängd, vilket spelar kvitta i min bok.
 
Last edited:
Min gamla stationära dator har gett upp. Fick 6 hårddiskar till övers som jag kopplat på den nya i externa chassin. Tänkte använda hälften av dom till automatiserad backuphantering. Förslag på lämplig gratis mjukvara för den hanteringen?
 
Gällande SATA-diskarna; förr i tiden byglade man ju dessa i MASTER/SLAVE-läge. Finns inga byglar på dessa.
På den gamla mindre dåliga tiden satt två diskar på samma sladd, då behövde en vara underställd den andra och då hette det IDE.

Strömmen bör du nog tillföra via sladdar med lämplig kontakt som utgår från strömagg, inte från random port på moderkort.
 
Vad tycker ni om att det blivit 50 förbi Rosenhill? Har inte åkt förbi där själv än tror de ändrade 1/7 och jag har varit på Gotland hela tiden. Men frugan har berättat att hon får ställa sig på bromsen, tar ett tag innan man vänjer sig vid nya hastigheten.
 
Vad tycker ni om att det blivit 50 förbi Rosenhill? Har inte åkt förbi där själv än tror de ändrade 1/7 och jag har varit på Gotland hela tiden. Men frugan har berättat att hon får ställa sig på bromsen, tar ett tag innan man vänjer sig vid nya hastigheten.
Mig spelar det ingen roll. Huvudsaken är att man kan åka förbi Rosenhill.
Fast för några veckor sedan stannade jag till då det stod två skitfina KS125or vid infarten.
Det har väl hänt lite för många olyckor där. Läskig vänstersväng och stoppskylten är väl mest ett förslag?
 
Hur nära ekvatorn måste man åka för att ha anses åkt ett varv runt jorden?
 
Place your bets :gnissla
20240719-123607.jpg
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top