Sverige idag..

Skulle ju ändå vara intressant att se vad en röst i ett svensk riksdagsval värderas till sett i kr. Alltså att det finns en öppen marknad dör man kan köpa/sälja en/sin röst.

Vad tror vi. Vad är marknadspriset på en röst? 100 spänn? 700?
Det hänger väl på individen, men de gånger jag sett priser på sånt har snittpriset varit högre, åtminstone flertalet tusen kronor. Det är ju också olagligt, men oerhört svårt att bevisa brottet då alla inblandade är högst intresserade att det ska fortsätta vara okänt.

Personligen tycker jag det är jävligt billigt sett till att man riskerar ett halvår i fängelse, men misstänker att de som säljer sin röst tenderar att vara personer med dåligt konsekvenstänkande till att börja med.
Är det olagligt att både köpa/sälja?

Tycker man borde få göra vad man vill med sin röst.

Det är ju det politikerna gör. De säljer sin politik/köper min röst.

I teorin kanske, hade det varit olagligt i praktiken hade S företrädare dömts vid varje val.
Börja hålla koll på tomtar som säljer röster på blocket, facebook och andra sociala medier till nästa val och polisanmäl dem så kommer det antagligen bli lite bättre statistik på det iaf.

Sen har vi ju den här gamla pärlan:

Får du betalt för det?
Då måste jag nog höra mig av till några partier och fråga varför jag inte får mina pengar...
Pengar?
Man kan ju få betalt i annat är i kr. En fisk som kostar en säck potatis tex (eller tvärtom, det är två olika sidor av samma mynt).
Jag köper en viss politik och det kostar mig min röst/de köper min röst och det kostar dem en viss politik.

Börja hålla koll på tomtar som säljer röster på blocket, facebook och andra sociala medier till nästa val och polisanmäl dem så kommer det antagligen bli lite bättre statistik på det iaf.

Sen har vi ju den här gamla pärlan:
MP, C, S, åtminstone de har alla gjort det.

Pengar?
Man kan ju få betalt i annat är i kr. En fisk som kostar en säck potatis tex (eller tvärtom, det är två olika sidor av samma mynt).
Jag köper en viss politik och det kostar mig min röst/de köper min röst och det kostar en viss politik.
Fast det är inte att köpa rösten i lagens mening, att du röstar på en viss politik är för att du vill att den politiken ska föras, inte för att du får något i gengäld. Partiet är fullt fria att inte föra den politiken de lovade. Lite som de brukar göra med andra ord.

Fast det är inte att köpa rösten i lagens mening, att du röstar på en viss politik är för att du vill att den politiken ska föras, inte för att du får något i gengäld. Partiet är fullt fria att inte föra den politiken de lovade. Lite som de brukar göra med andra ord.

Om vallöftet är medborgarlön? Eller höjda bidrag för enskilda grupper / intressen?

Skulle nog tro att alla etablerade partier har köpt röster rakt av nån gång på nån nivå.
Ja, nån gång kanske för alla, de jag nämnde har satt det i system. Inget annat parti har plötsligt stora etniska grupper som brinner för tex jordbrukspolitik i Jämtland.

Ja, nån gång kanske för alla, de jag nämnde har satt det i system. Inget annat parti har plötsligt stora etniska grupper som brinner för tex jordbrukspolitik i Jämtland.
Fast det låter ju som att det unika i såna fall är att de riktar sig mot etniska grupper. Att partier lovar bidrag, skattesänkningar eller annat som ekonomiskt gynnar specifika grupper som de vill ha som väljare är ju verkligen inget unikt, utan tillhör politikens vardag.

Fast det låter ju som att det unika i såna fall är att de riktar sig mot etniska grupper. Att partier lovar bidrag, skattesänkningar eller annat som ekonomiskt gynnar specifika grupper som de vill ha som väljare är ju verkligen inget unikt, utan tillhör politikens vardag.
Vad lovade de på äldreboendet tror du?

Vad lovade de på äldreboendet tror du?
Högre pension, satsningar på sjukvård, äldreomsorg osv. Eller tänker du på något specifikt äldreboende?

Men tror iofs inte äldre är någon prioriterad väljargrupp. Människor tenderar att hålla fast vid sina gamla partier i den åldern, så det handlar nog mest om att vara trevlig och inte göra de gamla allt för upprörda i onödan.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back