Sverige idag..

Därför att fotboll är ojämförligt en så mycket större sport i a) allmänhet och b) i synnerhet bland fattiga barn samt att fotboll går att relatera till deras eget spelande. Så Moto GP går bort helt ur ett socialt perspektiv.
Tycker inte sportens storlek är så relevant, förutom som nyhetsvärde ur ett journalistiskt perspektiv eller om man vill att alla skall ha samma intressen. En väldigt massa människor, fler än de fotbollsintresserade, har intressen som inte är fotboll och de blir inte sponsrade med sina nöjen på samma sätt. Men som jag skrev tidigare, detta handlar om kommersiella evenemang som bär sig själv utan statlig inblandning alldeles oavsett och då bör man vara väldigt restriktiv med skattefinansiering.

Tycker inte sportens storlek är så relevant, förutom som nyhetsvärde ur ett journalistiskt perspektiv eller om man vill att alla skall ha samma intressen. En väldigt massa människor, fler än de fotbollsintresserade, har intressen som inte är fotboll och de blir inte sponsrade med sina nöjen på samma sätt. Men som jag skrev tidigare, detta handlar om kommersiella evenemang som bär sig själv utan statlig inblandning alldeles oavsett och då bör man vara väldigt restriktiv med skattefinansiering.
Du får skilja på vad som är finansierat, att sändningen är det är inte jämförbart med om evenemanget är det.

Du får skilja på vad som är finansierat, att sändningen är det är inte jämförbart med om evenemanget är det.
Likväl, jag vidhåller att möjligheten att kunna se dessa evenemang på TV inte tillhör sådant som kräver tvångsfinansiering av alla medborgare. När man tar in skatt är det ytterst viktigt att vara restriktiv och lägga pengarna på det som gör mest nytta och som inte kan bära sig ekonomiskt på annat sätt.

Finns mängder av saker som är viktigare än att finansiera TV-utsändning av stora kommersiella evenemang. Lägg i såna fall hellre pengarna på att se till att det finns fotbollsplaner där ungdomar kan träna eller stötta lokala föreningar så att barn och ungdomar från även mindre bemedlade familjer har möjlighet att delta.

Likväl, jag vidhåller att möjligheten att kunna se dessa evenemang på TV inte tillhör sådant som kräver tvångsfinansiering av alla medborgare. När man tar in skatt är det ytterst viktigt att vara restriktiv och lägga pengarna på det som gör mest nytta och som inte kan bära sig ekonomiskt på annat sätt.

Finns mängder av saker som är viktigare än att finansiera TV-utsändning av stora kommersiella evenemang. Lägg i såna fall hellre pengarna på att se till att det finns fotbollsplaner där ungdomar kan träna eller stötta lokala föreningar så att barn och ungdomar från även mindre bemedlade familjer har möjlighet att delta.
Ja om det uppstår ett sådant antingen eller scenario så är jag helt med dig, sedan är det ena en statlig angelägenhet och en annan kommunal så i verkligheten kommer aldrig den avvägningen göras.

Jag vet inte om det du skriver stämmer, jag tror att det är en mikroskopisk andel barn i Sverige som rider som idrott jämfört med fotboll. Att pengar bör fördelas i ett någorlunda jämnt förhållande håller jag med om även om det är skillnad på ett ridhus och en fotbollsplan. Men absolut, med ett barn som spelar ishockey så kan jag inte annat än förvånas att i hela Stockholm stad finns en eller möjligen två ishallar och den ena är betald med privata medel.
Det är väl bara aktivt medlemskap i en klubb som räknas för fotboll? Om lek på gräsmattan räknas för fotboll så borde lek med käpphäst räknas till ridning.
Och du skulle nog bli förvånad av hur många varv som faktiskt rider.

Sedan håller jag med om att bara barn borde få statliga pengar för utövandet av sport, och då ska ju helt klart inte skattepengar finansiera licens av tv sändningarna över huvudtaget.

Det är väl bara aktivt medlemskap i en klubb som räknas för fotboll? Om lek på gräsmattan räknas för fotboll så borde lek med käpphäst räknas till ridning.
Och du skulle nog bli förvånad av hur många varv som faktiskt rider.

Sedan håller jag med om att bara barn borde få statliga pengar för utövandet av sport, och då ska ju helt klart inte skattepengar finansiera licens av tv sändningarna över huvudtaget.
Ja jag tror det är definitionen.

Det skulle förvåna mig oerhört om lika många barn rider för rekreation, och ännu mer som träning för tävling, som barn är registrerade i fotbollsklubbar.

Jag gissar att när man menar att hästsport är stort så räknar man med V65. 🙈

Det bero förstås lite på hur man räknar. Motorsport ihopslaget i en enda stor klump hamnar som 9e största idrott. En plats som iofs de 3 största grenarna tillsammans också skulle gett, Motocross, speedway och Enduro.

Likaså har ridsporten tydligen 7 olika grenar som tillsammans placerar dem på en 11e plats.

För att inte nämna hur många grenar det finns inom kampkonsten på 12e plats.

Last edited:
Nytt ämne vi kan dra igång parallellt.

Nynazismen är på väg att ta över Sverige, det ser man tydligt i denna film.

Fråga:
Vad är bäst, koreanen eller pensionsteorin? Det är två av mina favoriter i alla fall.

Ja jag tror det är definitionen.

Det skulle förvåna mig oerhört om lika många barn rider för rekreation, och ännu mer som träning för tävling, som barn är registrerade i fotbollsklubbar.
Det är inte lika många, men det är landet näst största sport sett till antalet utövare, och jag har för mig att utövare är definierat som registrerade i en aktiv klubb.
Det görs runt en tredjedels miljon tävlingsstarter i hästsport varje år i Sverige.
Hur många tävlingsstarter görs det i fotboll varje år? :hihi

Jag gissar att när man menar att hästsport är stort så räknar man med V65. 🙈
Nej, det finns ganska många olika grenar. Som sportligt intresserad borde du ju känna till åtminstone dressyr eller hoppning då de är med i OS. Den med god marginal största grenen i hästsport i Sverige är dressyr.

Det är inte lika många, men det är landet näst största sport sett till antalet utövare, och jag har för mig att utövare är definierat som registrerade i en aktiv klubb.
Det görs runt en tredjedels miljon tävlingsstarter i hästsport varje år i Sverige.
Hur många tävlingsstarter görs det i fotboll varje år? :hihi

Nej, det finns ganska många olika grenar. Som sportligt intresserad borde du ju känna till åtminstone dressyr eller hoppning då de är med i OS. Den med god marginal största grenen i hästsport i Sverige är dressyr.
Jag tycker att TSM lista är ganska bra även om den innehöll något knasigt, skyttet, men i övrigt tror jag den är korrekt. Så hästgrejen är off topic, kör golf istället.

Jag tycker att TSM lista är ganska bra även om den innehöll något knasigt, skyttet, men i övrigt tror jag den är korrekt. Så hästgrejen är off topic, kör golf istället.
Jag bryr mig väl inte om det alls egentligen, bortom att all sportutövning bör ske på egna medel och inte bör betalas med tvångsmedel.

Förstår inte riktigt logiken nu, tror inte man måste vara elitidrottare dock.
Det var ditt inlägg innan som roade mig lite, och att du direkt efter det tvärsäkert förminskar en annan idrott som (jo, faktiskt) råkar vara sveriges näst största sett till aktiva utövare.

Ja det är ju så klart en poäng men det är också en poäng att de flesta som säger det skulle inte orka springa en gång över en elvamanna, men om man själv tar sig an en hårdare fysisk prestation som inkluderar kamp, laganda, precision, styrka, snabbhet, vad det nu skulle vara, kanske ishockey på elitnivå, så kan man så klart klanka ner. 🙂

Det var ditt inlägg innan som roade mig lite, och att du direkt efter det tvärsäkert förminskar en annan idrott som (jo, faktiskt) råkar vara sveriges näst största sett till aktiva utövare.
Jaha, ja det är sant, knasigt!

Men nej, hästeriet är inte Sveriges näst största, inte enligt listan. 🥲

Golf! ♥️

Var kan man läsa mer om det? Filmande spelare förstör så mycket av det lilla nöjet det är att titta på det.

Kollade upp det, AFL, eller Aussie Rules.
De verkar spela med en äggformad boll...

Vet att jag såg något liknande men med fotbollsplan och fotboll istället för handägg. Men fullkontaktsport där spelarna inte sällan avslutar matchen med blödande sår.

Kollade upp det, AFL, eller Aussie Rules.
De verkar spela med en äggformad boll...

Vet att jag såg något liknande men med fotbollsplan och fotboll istället för handägg. Men fullkontaktsport där spelarna inte sällan avslutar matchen med blödande sår.
Fotboll förr var lite mer brutal också. Kolla (om man är tillräckligt intresserad av fotboll) på gamla klipp med Vinnie Jones.

Ang. AFL så har de ju gigantiska planer, mer än dubbelt så stora som fotbollsplaner. Och mycket folk.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back