Skev bromsskiva!

Glotten

Ny medlem
Gick med
25 May 2021
Hoj
KTM 690 Duke 2008, Kawasaki Z900 2021
Hallå, jag har en Kawa Z900 från 2021 där jag noterat att den pulserar vid inbromsning. Hade in den på verkstad i dag för felsökning, de konstaterade att vänster bromsskiva hade obalans med 1.3mm. Detta täcks nu inte av garantin då jag har bytt broms och kopplingshandtag, för enligt Kawasaki så kan det göra att bromsarna ligger på och skivorna kroknar, jag tycker det låter märkligt? Är det någon här som upplevt samma fenomen eller är det "påhitt" för att slippa garantiåtagande?
De vill ha 9500:- för byte av bägge skivorna och belägg.
 
Byt dem själv. Finns hur mycket alternativ som helst på t ex Ebay och alla prisklasser.
Och sätt tillbaka originalhandtagen.

Varför byter man ut broms och kopplingshandtag på en gathoj överhuvudtaget?
 
Hallå, jag har en Kawa Z900 från 2021 där jag noterat att den pulserar vid inbromsning. Hade in den på verkstad i dag för felsökning, de konstaterade att vänster bromsskiva hade obalans med 1.3mm. Detta täcks nu inte av garantin då jag har bytt broms och kopplingshandtag, för enligt Kawasaki så kan det göra att bromsarna ligger på och skivorna kroknar, jag tycker det låter märkligt? Är det någon här som upplevt samma fenomen eller är det "påhitt" för att slippa garantiåtagande?
De vill ha 9500:- för byte av bägge skivorna och belägg.
Inte omöjligt att det uppstått pga felaktig geometri på handtaget. Men a) om ena skivan kastar - varför byta båda b) vad kostar en skiva? gör jobbet själv c) skall du nödvändigtvis ha andra grepp så köp kvalitetsprylar ex. Gilles
 
Nästa gång jag ska ha skivor hade jag eventuellt tänkt pröva SFS skivor från Turkiet.


En fd arbetskollega köpte dessa och blev nöjd. Snygga som original. Det var också toksnabb leverans från Turkiet. Medelprisklass, inte dyrast men inte lika billiga som kinaskivor.
 
Last edited:
Inte omöjligt att det uppstått pga felaktig geometri på handtaget. Men a) om ena skivan kastar - varför byta båda
För att eftermarknads kostar 1/4 av originalen och är lika bra, skulle jag påstå.

Men jag skulle spara den hela originalskivan.
 
Hallå, jag har en Kawa Z900 från 2021 där jag noterat att den pulserar vid inbromsning. Hade in den på verkstad i dag för felsökning, de konstaterade att vänster bromsskiva hade obalans med 1.3mm. Detta täcks nu inte av garantin då jag har bytt broms och kopplingshandtag, för enligt Kawasaki så kan det göra att bromsarna ligger på och skivorna kroknar, jag tycker det låter märkligt? Är det någon här som upplevt samma fenomen eller är det "påhitt" för att slippa garantiåtagande?
De vill ha 9500:- för byte av bägge skivorna och belägg.


∆ Det är förmodligen inte sant i ditt fall.

∆ Det har hänt tillräckligt många gånger på andra hojar att billiga kinagrepp förstört bromskivor genom anliggning.

∆ Därför är det en legit åtgärd att nobba garantianspråk.


Schysst? Knappast.
Men se det så här: dom kanske inte vill att du skall köpa en Kawasaki nästa gång du handlar hoj...? Isf makes allt perfekt sense.

Å andra sidan: hade du inte rullat in hojen med Kinagrepp monterade så hade dom knappast kunnat invända något alls.
 
∆ Det är förmodligen inte sant i ditt fall.

∆ Det har hänt tillräckligt många gånger på andra hojar att billiga kinagrepp förstört bromskivor genom anliggning.

∆ Därför är det en legit åtgärd att nobba garantianspråk.


Schysst? Knappast.
Men se det så här: dom kanske inte vill att du skall köpa en Kawasaki nästa gång du handlar hoj...? Isf makes allt perfekt sense.

Å andra sidan: hade du inte rullat in hojen med Kinagrepp monterade så hade dom knappast kunnat invända något alls.
Learning by doing wrong, återmontera alla originalprylar om man vill göra garantianspråk!
 
Niotusenfemhundra för att byta skivor och belägg??? Alltså det var nog bland det magstarkaste jag läst på länge.
 
Nä det där är inte inflation, det är bara fult. Räknar högt nu, tycker jag:

Bromsskivor och belägg till en Z900, 5000 kr ca. Om man tar 1500kr i timmen så ska det alltså ta tre timmar att byta?

För mig som glad amatör utan alla verktyg på rätt plats tar det väl en timme att lossa bromsoken, ta av hjulet, byta skivorna och beläggen i oken och sen ihop med det. Det är ju ingen gammal hoj heller så det bör inte finnas några hinder på vägen.
 
Nä det där är inte inflation, det är bara fult. Räknar högt nu, tycker jag:

Bromsskivor och belägg till en Z900, 5000 kr ca. Om man tar 1500kr i timmen så ska det alltså ta tre timmar att byta?

För mig som glad amatör utan alla verktyg på rätt plats tar det väl en timme att lossa bromsoken, ta av hjulet, byta skivorna och beläggen i oken och sen ihop med det. Det är ju ingen gammal hoj heller så det bör inte finnas några hinder på vägen.
Nu räknar du nog på eftermarknadsdelar? 9500kr Kawasaki originaldelar med jobb låter rätt rimligt.
 
Det är ett rent hittepå att dina handtag skulle orsakat detta. För att det skulle kunna vara sant skulle isåfall bromsen legat på mest hela tiden, något du givetvis hade noterat direkt. Köp en skiva och byt den själv. Den kostar kanske 2-3000:- och bytet är rätt simpelt, bara 5 eller sex skruvar håller skivan. En mer normalt prissatt mc-verkstad kan säkert göra jobbet för en femhundring. Du behöver inte byta beläggen, det finns ingen anledning alls. Såvida de inte är slitna då.
 
Det är ett rent hittepå att dina handtag skulle orsakat detta. För att det skulle kunna vara sant skulle isåfall bromsen legat på mest hela tiden, något du givetvis hade noterat direkt. Köp en skiva och byt den själv. Den kostar kanske 2-3000:- och bytet är rätt simpelt, bara 5 eller sex skruvar håller skivan. En mer normalt prissatt mc-verkstad kan säkert göra jobbet för en femhundring. Du behöver inte byta beläggen, det finns ingen anledning alls. Såvida de inte är slitna då.
berätta vilken verkstad som byter skiva för 500 kr
 
På min TDM kostade skivorna 2200 kr styck. Originalskivor.
Skruvarna sitter med loc-tite så man måste värma ordentligt. Rätt mjuka skallar, kullrigt huvud och insex. Lätt att dra sönder skallarna.
Ja skivbromslås. Lätt att glömma på touring när man rivit tältet och packat klart. Drar man ut på bytet av skivor kan man åka på att byta framhjulslager också.
 
För det första måste man jämföra verkstadens anbud med originaldelar, vilket jag förutsätter att dom kommer att använda.
Vill man ha andra prylar, då får man fixa det själv, eller anlita en verkstad som erbjuder det alternativet.
Så där litar jag på @VS angående rimligheten på prissättningen.
Och med tanke på vad en verkstadstimme kostar idag, så är jag rätt säker på att du inte får ett byte av bromsskiva för 500kr, inte ens jag skulle bemöda mig göra det....eller...kanske...en fredag kväll med schysst musik och en garagerykare, men då pratar vi kvalitetstid.
 
Och med tanke på vad en verkstadstimme kostar idag, så är jag rätt säker på att du inte får ett byte av bromsskiva för 500kr, inte ens jag skulle bemöda mig göra det....eller...kanske...en fredag kväll med schysst musik och en garagerykare, men då pratar vi kvalitetstid.
En femhundring, en dag när det regnar..... jovisst skulle jag fixa det ;)
 
För det första måste man jämföra verkstadens anbud med originaldelar, vilket jag förutsätter att dom kommer att använda.
Vill man ha andra prylar, då får man fixa det själv, eller anlita en verkstad som erbjuder det alternativet.
Så där litar jag på @VS angående rimligheten på prissättningen.
Och med tanke på vad en verkstadstimme kostar idag, så är jag rätt säker på att du inte får ett byte av bromsskiva för 500kr, inte ens jag skulle bemöda mig göra det....eller...kanske...en fredag kväll med schysst musik och en garagerykare, men då pratar vi kvalitetstid.
Det är roligare att säga en vanlig beställning på Foodora för två.
 
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top