Idag är jag förbannad därför att...

Det kan ju visserligen vara ofredande även om handlingen i sig är laglig.

Hur stor var drönaren? Flög den rakt ovanför er? På vilket avstånd från er flög den?

Om inte drönaren väger under 250 gram får man i princip inte flyga ovanför andra människor som inte är involverade. Dessutom finns det krav på vilket avstånd man skall hålla, lite beroende på storlek/typ av drönare, vilken behörighet man har osv. Är även krav på åtminstone drönarkort för drönare över 250 g och drönaren skall vara märkt med operatörs-ID. Detta kan man be att få se och om det saknas eller piloten bryter mot reglerna kan man rapportera till polisen.

Just filmningen är normalt tillåten på motsvarande sätt som när man filmar allmän plats med sin mobil. För att det skall räknas som kameraövervakning som kräver tillstånd behöver det ske över en längre tid eller upprepat och det skall gå att identifiera människor. Det skall även ske inspelning.

När vi ändå är inne och pratar drönare.

Nån allmänt jobbig grannes ungar fick för sig att flyga förmodat kamerabestyckad drönare några meter ovanför mig på min egen tomt. Jag fattar att lösningen är att gå och prata med ungar och deras två mammor, men rent juridiskt, hur lågt kan de flyga över andras tomter innan det är olagligt och vilken regel är det tekniskt de bryter mot. Och vad för brott begär jag om jag misslyckas med att sätta räfsan mot marken utan istället helt av misstag råkar drämma till sagda drönare i luften?

I mitt fall irriterades jag mest på att den lät som en ilsken bisvärm. Barn och tillhörande mammor och lösspringande hund har flyttat tillbaka till stan sen länge så de är inte längre ett problem.

Nån allmänt jobbig grannes ungar fick för sig att flyga förmodat kamerabestyckad drönare några meter ovanför mig på min egen tomt. Jag fattar att lösningen är att gå och prata med ungar och deras två mammor, men rent juridiskt, hur lågt kan de flyga över andras tomter innan det är olagligt och vilken regel är det tekniskt de bryter mot. Och vad för brott begär jag om jag misslyckas med att sätta räfsan mot marken utan istället helt av misstag råkar drämma till sagda drönare i luften?

I mitt fall irriterades jag mest på att den lät som en ilsken bisvärm. Barn och tillhörande mammor och lösspringande hund har flyttat tillbaka till stan sen länge så de är inte längre ett problem.
Se länk jag postade i mitt tidigare inlägg. Väger drönaren mer än 250 g (vilket de allra flesta gör) är det i princip förbjudet att flyga rakt ovanför andra människor om de inte medverkar och ju högre den flyger, desto mer avstånd krävs även i sidled.

Drönarpiloter som inte följer reglerna bryter mot luftfartsbestämmelser och det är något samhället ser hyfsat allvarligt på.

Ang. din motåtgärd. Skulle tro att det är skadegörelse eller egenmäktigt förfarande om det går att visa uppsåt, alternativt att det är en civilrättslig fråga om skadestånd. Sen kan det väl iofs handla om att någon slags självförsvar, att värja sig från fara eller liknande.

Last edited:
Juridik är ju en bedömningssport.

Att ha rätt är inte alltid att få rätt...
Jag hade svängt på den.

Men ja, däri ligger roten till all ondska.
Lagstiftning bör skrivas i absoluta termer, och för gemene man att förstå.
Allt annat är maktspel och rent jävla bedrägeri - äckligt beteende med andra ord.

Ang. din motåtgärd. Skulle tro att det är skadegörelse eller egenmäktigt förfarande om det går att visa uppsåt, alternativt att det är en civilrättslig fråga om skadestånd. Sen kan det väl iofs handla om att någon slags självförsvar, att värja sig från fara eller liknande.
Man kan ju tänka sig att man med en kreativ kameravinkel kan spela in sig själv flyende från föremålet under tiden man därmed råkar veva med krattan. "It's coming right for us!" för att citera nåt gammalt avsnitt av south park.

Och vad för brott begär jag om jag misslyckas med att sätta räfsan mot marken utan istället helt av misstag råkar drämma till sagda drönare i luften?
Drönaren kom så nära att du reflexmässigt skyddade dig genom att vifta med räfsan - jfr irriterande getingar. a) du hade inget uppsåt b) de flög för nära
Svårt att se att det kan bli några följder för dig

Jag har ännu en gång antagit något och därigenom skapat problem. De hjulmuttrar jag beställde igår var inte sexkantiga utanpå.
1000002366.jpg

Lite pissed off.....blev uppringd, numret visades och såg bra ut. Hade inte möjlighet att svara så jag ringde upp lite senare. Möts av tel röst som säjer "du har slagit fel nr, detta nr existerar inte"

Jaha....??? Hur fan kan ett nr som bevisligen finns INTE finnas???

Nån med insyn i hur illa ställt det är med svenska telenätet och kan skänka ljus??

Lite pissed off.....blev uppringd, numret visades och såg bra ut. Hade inte möjlighet att svara så jag ringde upp lite senare. Möts av tel röst som säjer "du har slagit fel nr, detta nr existerar inte"

Jaha....??? Hur fan kan ett nr som bevisligen finns INTE finnas???

Nån med insyn i hur illa ställt det är med svenska telenätet och kan skänka ljus??
Telemarketingföretag brukar ha en stor uppsättning nummer de ringer ifrån. Mycket möjligt att det inte går att ringa tillbaka till sådana nummer, kanske till och med meningen.

Annars förekommer det att bedragare ”spoofar” vilket nummer de ringer ifrån, så att det ser ut som ett annat än det verkliga.

Båda dessa sorterar jag in under samma kategori människor.

..vissa idioter sitter i bilen med motorn på minut efter minut..efter minut..efter minut.
Idag på en P-plats här i stan. En snubbe sitter i bilen med motorn på tomgång och äter lunch.
Vad är det för fel på folk?
Bilen dör inte för all framtid om man stänger av motorn, självupptagna imbeciller.

..vissa idioter sitter i bilen med motorn på minut efter minut..efter minut..efter minut.
Idag på en P-plats här i stan. En snubbe sitter i bilen med motorn på tomgång och äter lunch.
Bilen dör inte för all framtid om man stänger av motorn, självupptagna imbeciller.
För att ha ACn igång. Vissa är alldeles för bekväma av sej.

Det är varmt.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back