ChatGPT är inte en sökmotor

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ChatGPT och alla andra LLMchattbottar är inte en datakälla, och inte heller en sökmotor.
Här är ett bra exempel på hur fel de har:
1716387237063.png

De presenterar inte data, de presenterar en statistisk approximation av data. Lita inte på något de säger, särskilt inte då många bolag i Silly Con Valley har en politisk agenda dessutom, och gärna färgar resultatet av det som deras chattbottar presenterar.
Det är bättre att posta länkar till Wikipedia än något som en LLM har sagt. Inte ens när de har med referenser till datan de påstår sig presentera går det att lita på dem, eftersom att de referenser de presenterar väldigt ofta antingen inte finns, eller öht inte säger det som LLMen säger.

ChatGPT och alla andra LLMchattbottar är inte en datakälla, och inte heller en sökmotor.
Här är ett bra exempel på hur fel de har:
View attachment 498790

De presenterar inte data, de presenterar en statistisk approximation av data. Lita inte på något de säger, särskilt inte då många bolag i Silly Con Valley har en politisk agenda dessutom, och gärna färgar resultatet av det som deras chattbottar presenterar.
Det är bättre att posta länkar till Wikipedia än något som en LLM har sagt. Inte ens när de har med referenser till datan de påstår sig presentera går det att lita på dem, eftersom att de referenser de presenterar väldigt ofta antingen inte finns, eller öht inte säger det som LLMen säger.
Man kan se dem som digitala PR-konsulter, dvs kvalificerade ordbajsare som kan uttrycka sig perfekt, men som inte har en aning om vad de snackar om. Den typen av arbetsuppgifter kan LLM:erna med fördel automatisera, men det kommer inte hindra mänskligheten från att ändå använda dem till arbetsuppgifter som egentligen kräver mänskligt tänkande och ingen kommer se problemet med det förrän det redan har gått allt för långt.

Du menar som N’yūjhīlēnḍa? :hihi
Men njae, ChatGPT säger ju själv i sin förklaring av UK att "United Kingdom" innehåller Y.
Kan man inte fråga var bokstäven y är i orden då?
Fetmarkera bokstaven 'y' i följande ord...

Kan man inte fråga var bokstäven y är i orden då?
Fetmarkera bokstaven 'y' i följande ord...

Började hoppas, men den snubblade på målsnöret.

Bifogat

• IMG_1991.png
    IMG_1991.png
    211.2 KB · Visningar: 35
  • IMG_1992.jpeg
    IMG_1992.jpeg
    130.4 KB · Visningar: 35
Du menar som N’yūjhīlēnḍa? :hihi
Men njae, ChatGPT säger ju själv i sin förklaring av UK att "United Kingdom" innehåller Y.

UK? Du menar Soyedinennoye Korolevstvo? Yīngguó? Yeongguk? Yūnā'iṭeḍ Kiṃgaḍam?

Så ja, det innehåller ju "Y" om man ser språket som någonting man kan ignorera.

Last edited:
ChatGPT låter hälsa att de absolut inte har någon hemlig agenda men att man nog inte ska lita på den för det. Men den är inkluderande och det är ju... mysigt?. 👍

------------------------------------------------------------------------------------
Du
kan man lita på er chat eller har ni en hemlig agenda?

Copilot
Genererar svar åt dig…
Som ChatGPT är jag en AI-baserad assistent som är här för att hjälpa dig. Jag har ingen egen agenda eller hemliga motiv. Mitt syfte är att svara på dina frågor och engagera mig i konversationer.
Det är dock viktigt att vara medveten om några saker:
  1. Begränsningar: Jag har begränsad kunskap och min information är aktuell fram till 2021. Om du behöver exakt och aktuell information bör du dubbelkolla med andra källor.
  2. Ansvarsfull användning: OpenAI, företaget bakom ChatGPT, har vidtagit åtgärder för att säkerställa ansvarsfull användning. Det är alltid bra att vara kritisk och använda flera källor för att verifiera information.
  3. Fördomar: Precis som alla AI-system kan jag reflektera fördomar från den data jag tränats på. Jag strävar efter att vara neutral och inkluderande, men det är viktigt att vara medveten om detta.
Sammanfattningsvis är jag här för att hjälpa dig, men det är alltid bra att vara kritisk och använda flera källor när du söker information. 😊

Undrar vart det kommer sluta... Till och med på jobbet har en del använt ChatGPT för presentationer, blir sällan bra.
Min bil har ChatGPT integrerat i systemet. Alltså inte Android Autos assistent eller Siri utan ChatGPT. Stellantis gjorde någon liten pressrelease om att DS skulle få det som ett av de första märkena inom koncernen.
Jag har hitentills inte funnit någon nytta för det annat än att få den att läsa upp en saga. Sagan var mer som en sammanfattning av en mycket längre och troligtvis bättre saga än något annat = mycket besviken 🤣

MS Bing Chat finns med, och om jag inte misstar mig är den baserad på ChatGPT med.

Last edited:
Det är ju som vilket dataprogram som helst.
Skit in = skit ut.

Och använder de hela indexerade internet som källa, jaaa dååååå......

Undrar vart det kommer sluta... Till och med på jobbet har en del använt ChatGPT för presentationer, blir sällan bra.
Min bil har ChatGPT integrerat i systemet. Alltså inte Android Autos assistent eller Siri utan ChatGPT. Stellantis gjorde någon liten pressrelease om att DS skulle få det som ett av de första märkena inom koncernen.
Jag har hitentills inte funnit någon nytta för det annat än att få den att läsa upp en saga. Sagan var mer som en sammanfattning av en mycket längre och troligtvis bättre saga än något annat = mycket besviken 🤣
Och jag fortsätter att förundras över varför en bil behöver internetuppkoppling. Som bäddat för insamling av data som är utom bilägarens kontroll. Nej tack!

Och jag fortsätter att förundras över varför en bil behöver internetuppkoppling. Som bäddat för insamling av data som är utom bilägarens kontroll. Nej tack!
Trafikinformation i realtid, information från fordon till omgivningen om vart de är på väg för att förhindra olyckor, strömma media...

Trafikinformation i realtid, information från fordon till omgivningen om vart de är på väg för att förhindra olyckor, strömma media...
Som allt finns i telefonen alla redan har, förutom att interagera med fordon i omgivningen. Givet denna tråds ämne, tror jag sådär på den sistnämnda funktionen. Jag har aldrig gått från uppkopplad bil till en utan och tänkt att jag saknar något.

Internet i bilen som sådant är inte kass. Däremot har jag ännu inte läst ett användaravtal för en bil med uppkoppling som inte gjort mig illamående.

Jag uppskattar mer och mer gammelbilen! Mycket befriande i all sin enkelhet, ändå har man klämt in AC, farthållare, stolsvärme, elstolar med mera. Tog den till Göteborg häromdagen istället för firmabil.

Enkelt och tydligt med all info jag behöver:
IMG_7036.jpeg

Här finns alla reglage jag behöver, behöver knappt ens titta:
IMG_7035.jpeg IMG_7037.jpeg

Och den absolut viktigaste funktionen, spionera på ägaren, och tjalla till polisen när man kör för fort.
Det är ju perfekt! Då slipper notoriska fartsyndare gnälla över att polisen lägger resurser på att stoppa dem istället för att fånga rövare och banditer.

Just det där med automatiskt genererade texter är otrevligt när folk blir anklagade för allt möjligt för att programmet tycker att ordföljden var rimlig.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back