Köpt en voltmätare

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Utan större kunskap inom el så köpte jag mig en voltmätare för 500 kr, den är tänkt att sitta på motorcykeln o visa batterispänningen medans jag kör. I min enfald tänkte jag att det bara är koppla två kablar, den ena på plus o andra på minus till batteriet. Nu förstår jag att det inte är så enkelt.
Med min voltmätare följde också en uttömmande monteringsanvisning som inte direkt fyllde mina kunskapsluckor.
alltså- voltmätaren har tre sladdar- en svart, en röd, en vit.
den svarta- kopplar jag direkt till batteriet?
Den röda trodde jag skulle kopplas till batteriet? (Men det ska jag inte?)
Den vita kopplar jag till tex framlampan? (Ett ställe där strömmen bara är igång när motorn är på)
Denna mätare är det https://www.hojstyling.se/elektronik/instrumentering/daytona-liten-voltmatare-for-mc-med-varning/
Skickar med lite bilder med
 

Bifogat

  • IMG_5042.jpeg
    IMG_5042.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 59
  • IMG_5043.jpeg
    IMG_5043.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 61
Den vita kopplar du till plus som inte är på hela tiden, tex halvljus och det för att voltmetern inte ska stå på när du stänger av tändningen och lämnar hojen. Den röda kan du koppla direkt till batteriets pluspol. Ev sätter du en säkring på den röda kabeln eller så kopplar du in dig efter befintlig säkring istället för direkt på batteriet. Den svarta kopplar du till jord.
 
Den vita kopplar du till plus som inte är på hela tiden, tex halvljus och det för att voltmetern inte ska stå på när du stänger av tändningen och lämnar hojen. Den röda kan du koppla direkt till batteriets pluspol. Ev sätter du en säkring på den röda kabeln eller så kopplar du in dig efter befintlig säkring istället för direkt på batteriet. Den svarta kopplar du till jord.
Jord är typ att skruva fast den svarta rakt mot mc chassiet?
 
Snygg!
Ja, du har tänkt helt rätt, och redan fått ett bra svar.
Behändig mätare :tummenupp
 
Den vita kopplar du till plus som inte är på hela tiden, tex halvljus och det för att voltmetern inte ska stå på när du stänger av tändningen och lämnar hojen. Den röda kan du koppla direkt till batteriets pluspol. Ev sätter du en säkring på den röda kabeln eller så kopplar du in dig efter befintlig säkring istället för direkt på batteriet. Den svarta kopplar du till jord.
Skulle denna funka som säkring ? https://www.clasohlson.com/se/Säkri...MI9rfH76CzhQMVfwYGAB2KawehEAQYASABEgLzk_D_BwE
 
Japp observera att det är bara en hållare så du behöver säkring också. 5A lär räcka och bli över. Halvljuset är inte optimalt att koppla på såvida det inte alltid är på när tändningen är på. Leta hellre efter en säkring som har spänning så fort tändningen slås på oavsett om halvljuset är på eller ej.

 
Då det gäller säkringen skulle jag inte säga "gärna" utan den röda kabeln ska säkras och så när batteriet det går. Har man otur så så kan det bli en redig brasa vid en kortslutning som eldar upp hojen och står denna sen garaget även garaget. Den vita kabeln bör vara kopplad till nåt som redan är säkrat så den borde vara lugnare.

Säkringen från Classe funkar och se till att ha lågt värde, kan inte tänka lig att den mätaren har mån ström att tala om.

Jag kan tänka mig att det fuskas ganska friskt med säkringar och det går nog bra för det mesta men har man otur kan det gå riktigt dåligt.

Tutan är oftast ett bra ställe att ta spänning ifrån, konstant plus så länge tändningen är på.
 
Tackar.
när jag skall koppla på strömmen på tutan, skall jag då försöka pressa in den vita kabeln mot tutans nakna kabel o sedan på med eltejp för hålla ihop?
 
Tackar.
när jag skall koppla på strömmen på tutan, skall jag då försöka pressa in den vita kabeln mot tutans nakna kabel o sedan på med eltejp för hålla ihop?
Du får mäta dig fram med voltmeter och sen använder man krimptång, lämplig kabelsko, eltejp och/eller krympslang. Obs att eltejpens funktion är inte att hålla ihop kablar
 
Då det gäller säkringen skulle jag inte säga "gärna" utan den röda kabeln ska säkras och så när batteriet det går. Har man otur så så kan det bli en redig brasa vid en kortslutning som eldar upp hojen och står denna sen garaget även garaget. Den vita kabeln bör vara kopplad till nåt som redan är säkrat så den borde vara lugnare.

Säkringen från Classe funkar och se till att ha lågt värde, kan inte tänka lig att den mätaren har mån ström att tala om.

Jag kan tänka mig att det fuskas ganska friskt med säkringar och det går nog bra för det mesta men har man otur kan det gå riktigt dåligt.

Tutan är oftast ett bra ställe att ta spänning ifrån, konstant plus så länge tändningen är på.
Varför inte koppla både röd och vit till tutan eller var man nu hämtar plussen i från? Då behövs ingen extra säkring. Är det t ex 13,7V på batterit när man kör är det väl nästan samma över allt i elsystemet. Kan väl vara lite spänningsfall i kablarna men är det inte försumbart?
 
Varför inte koppla både röd och vit till tutan eller var man nu hämtar plussen i från? Då behövs ingen extra säkring. Är det t ex 13,7V på batterit när man kör är det väl nästan samma över allt i elsystemet. Kan väl vara lite spänningsfall i kablarna men är det inte försumbart?
Vill man mäta just batterispänningen utan spänningsfall så funkar inte det men fördelarna överväger ändå skulle jag säga så jag hade nog också kopplat röd och vit på samma som du föreslår
 
Låter enkelt att koppla båda till samma samt slippa åka köpa den där säkringsgrejen, men då kan jag alltså tvinna ihop den vita och den röda som sedan kopplas till (troligen tutan i mitt fall)
Svart till chassi eller batteriets minuspol
 
Låter enkelt att koppla båda till samma samt slippa åka köpa den där säkringsgrejen, men då kan jag alltså tvinna ihop den vita och den röda som sedan kopplas till (troligen tutan i mitt fall)
Svart till chassi eller batteriets minuspol
Japp!
Men kolla så att du har spänning hela tiden.
Trist om den bara lyser upp och mäter när du tutar ;)
 
Låter enkelt att koppla båda till samma samt slippa åka köpa den där säkringsgrejen, men då kan jag alltså tvinna ihop den vita och den röda som sedan kopplas till (troligen tutan i mitt fall)
Svart till chassi eller batteriets minuspol
På min mc skulle jag nog ta + från nummerplåtsbelysningen eller bakljuset för de är lätta att komma åt under sadeln. Jag har alltid på ljuset när jag kör så det är inget problem.
 
Funderat lite. Såg du fick ett tips på voltmätare med USB-uttag. Finns ju lite olika såna. Sälja av den du har och köpa en sån? Jag har haft det och perfekt plugga i värmevästen i vid kallt väglag, kompressor pumpa luft i luftmadrassen eller vid punktering, samt annat man nu behöver ström till. Bara en tanke 🙂
 
Hej igen, nu har jag kollat på min mc, en gammal från 1983.
jag ser att jag har säkrings dosan väldigt bra placerat. Visst går det att ta en av kablarna som går till säkringsdosan o rycka ut denna, sätta en sockerbit på den, där koppla in min voltmätare o sedan koppla in kabeln som den var i säkrings dosan? (Ja jag kollar att det är ström hela tiden där, då mc är i drift)
 

Bifogat

  • IMG_5046.jpeg
    IMG_5046.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 8
  • IMG_5045.jpeg
    IMG_5045.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 8
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top