Dagens Blocket! (mc-relaterat)

VealCity

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2020
Ort
VADSTENA
Hoj
olika
Just den där ser inte kul ut med sina kåpor, men ett tag var jag lite sugen på en MZ250.
De har en viss brutal charm, ser lite ut som en gammal Zündapp KS100 från 60-talet. Så som man drömde om när man var grabb.
View attachment 495154
Har en hemma i garaget, är lite som att köra trimmad moped. obefintliga bromsar men det har sin charm, man får planera körningen. Utan motor så vill man ändå hålla momentet uppe i kurvorna. Kan trillskas lite vid uppstart med varm motor (men det funkar ju alltid att springa igång den ). Störigt med 16 tum på bakfäljen och fram gaffel som går att bottna med handkraft. Men man är glad när man kör den :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har en hemma i garaget, är lite som att köra trimmad moped. obefintliga bromsar men det har sin charm, man får planera körningen. Utan motor så vill man ändå hålla momentet uppe i kurvorna. Kan trillskas lite vid uppstart med varm motor (men det funkar ju alltid att springa igång den ). Störigt med 16 tum på bakfäljen och fram gaffel som går att bottna med handkraft. Men man är glad när man kör den :)

Jag är med på allt du skriver.
Vill man betala 15.000 för nöjet?
70.000....?

För mig är det en jippohoj. Jag köper om jag skulle snubbla över en till rätt pris, men den funkar bara som maskot, typ.
Går inte att ha som endahoj.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"red style" - vilken tur att de skrev det. Hade man ju aldrig fattat annars. :)

View attachment 495174


Jo, men det är ju dom här hemska perestrojkamopparna när de olika dödsdömda kombinaten skulle ut och hävda sig på en öppen och skoningslös marknad.
Man draperade 60-tals hojar i "moderna" attribut och inbillade sig(?) att man skulle hänga med.

Det är så fult, det är så ovärdigt, det är östkitsch i sin värsta form.

...och självklart värt att spara på.
För 700 spänn. Inte 70.000.-
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jo, men det är ju dom här hemska perestrojkamopparna när de olika dödsdömda kombinaten skulle ut och hävda sig på en öppen och skoningslös marknad.
Man draperade 60-tals hojar i "moderna" attribut och inbillade sig(?) att man skulle hänga med.

Det är så fult, det är så ovärdigt, det är östkitsch i sin värsta form.

...och självklart värt att spara på.
För 700 spänn. Inte 70.000.-
De gjorde sig bättre som enkla bruksmoppar för de som inte hade råd med bil. Det var säkert den marknaden de var avsedda för. Ungefär som våran egen Silverpil på 50-talet.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
De gjorde sig bättre som enkla bruksmoppar för de som inte hade råd med bil. Det var säkert den marknaden de var avsedda för. Ungefär som våran egen Silverpil på 50-talet.

Absolut. Utmärkt transportlösning för familjen som stod halvvägs i 15års-kön att få köpa bil.

Faktum är att just begränsningen till 250cc i dåvarande Tjecko och Östtyskland var något som dåtidens svenska myndigheter tyckte var toppen och ville införa har hemma också i den famösa "Rapport 13" under mitten av 70-talet.

QIVI1lrObjmpniAumWuV.jpg
Bildcred: www.svmc.se

Nu blev det inte så. Istället kan man säga att Rapport 13 blev början till slutet för DDR-Sverige.


Edit:

Jag gillar östhojar. Jag har alltid haft mycket hojar igång samtidigt och körde faktiskt MZ 125 på gatan som 16-åring för att spara på det övriga, mer känsliga materialet.

Det är dom sena hojarna, från tiden när allt störtade samman snabbare än någon kunde hinna med och positionera sig som är så avskyvärda.
...och rörande.

Tänk att klä upp ditt barn i värsta balla discodressen inför den första skoldansen - bara för att upptäcka att det är Goth-tema när man kommer fram.

Alltid fel på det.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Saftigt med 90 lök.
Men - dom lagar inte såna nåmer...

Nej, det är galet.
Men, har man alltid velat ha en sådan så är det nog dags att ringa nu.

Kanske inte just på larmnumret 90.000 här ovan - det finns billigare om man nosar runt lite. Men se det som ett förebud: om några år kommer skräpet kosta sådana pengar, och pärlorna typ en kvarts melon.

Allt roligt är redan producerat. Framtiden går i svartvitt, mono och säckväv. :fakta
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: DaK

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den här killen borde Stark anställa snarast. Hans hemmabygge slår ju Vargen både i effekt och körtid.

120hk i en crosshoj, vilket monster det skulle varit om det vore sant. Perfekt på gården! :jisses




1000008403.jpg
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top