Sverige idag..

Tja, lägre reduktionsplikt. Samma krav på total minskning, det blir ju något annat som måste minskas/bli dyrare istället om internationella avtal skall hållas. Kanske inte är så enkelt som SD tror alla gånger även om populism alltid förespeglar att det är så enkelt...

Ändring av lagar är Riksdagens bord, då måste man ha majoritet i Riksdagen för ny lagstiftning som dessutom skall vara förankrad hos lagråd osv. Det har visat sig att tidigare försök till snabba förändringar inte alltid varit så lyckade.

Sedan tror jag iofs att ALLA vill ha stopp på den utveckling som skett de senaste åren. Blir intressant att se hur man lyckas politiskt med det.
Kommer osökt att tänka på svensk försvsrspolitik.
Den 24 februari invaderar Ryssland Ukraina
Den 8 mars konstaterar statsministern Magdalena Andersson (s) att ett svenskt NATO medlemskap skull destabilisera Europa. :) 2 veckor efter invasionen.
Den 18 maj lämnar (s)-regering in sin ansökan om Sveriges NATO-medlemskap
Här går det att tala om snabba förändringar ! Det tog drygt 2 månader att byta åsikt.

Ja, skyll på importen, alla vet ju att norrmän och finnar tillverkar allt själva....
Utsläppen räknas på samma sätt i alla länder och Sverige har minskat sina sedan 70 talet och alla andra fortatte att öka sina långt efteråt.
Så dom krav på minskade utsläpp från 1990 års siffror som EU har räknas från Sveriges DÅ låga siffror.
Dessutom la EU utsläppen från Nordstream sabotaget på Sverige, för gasen kommer från? och skulle till?

"Genomsnittet i OECD är cirka 9,9 ton koldioxid per capita och år. Sveriges andel av de globala utsläppen är 0,2 procent. "

Sverige släpper ut 3,41 ton per år, mot snittet 9,9
Utsläppen räknas på samma sätt i alla länder #
På minner om när jag ifrågasatte på en industri
att man monterade en dyrare ventil med 3-anslutningar och ett extra kopparrör
när en billigare ventil med 2 anslutningar skulle räcka
Vid kontroll av arbetskostnaden visade det sig att man hade samma arbetskostnad
Trots med den dyrare ventilen skulle man göra 4 -lödningar och borra ett hål
Med den billagare ventilen var det två lödningar. För
Vi har alltid gjort så, haft samma arbetskostnad.

Sveriges andel av de globala utsläppen är 0,2 %
Låter riktigt bra tills man reflekterar över
Sveriges andel av den globala befolkning är 0,1 %

# Just detta gör att jag tippar vi bara har några 100 år kvar på Globen.
Att strunta i utsläppen från importen gör att det blir lätt vara nöjd om man sysslar med mjuka världen som tjänster i landet och importerar industriprodukter från Kina.

Last edited:
Sveriges andel av de globala utsläppen är 0,2 %
Låter riktigt bra till man reflekterar över
Sveriges andel av den globala befolkning är 0,1 %

Ja det bor jävligt mycket folk i länder som varken har elinfrastruktur eller vägnät, dom släpper ut lite mindre.

"Genomsnittet i OECD är cirka 9,9 ton koldioxid per capita och år"
Sverige släpper ut 3,41 ton per år, mot OECD snittet 9,9

Första avsnittet.
Ogillar verkligen Pippi Långstrump, riktigt vänster och 100% Greta. Feminism och oreda är allt jag ser.

Ronja är inte heller bra.

Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta är ok.

Kommer osökt att tänka på svensk försvsrspolitik.
Den 24 februari invaderar Ryssland Ukraina
Den 8 mars konstaterar statsministern Magdalena Andersson (s) att ett svenskt NATO medlemskap skull destabilisera Europa. :) 2 veckor efter invasionen.
Den 18 maj lämnar (s)-regering in sin ansökan om Sveriges NATO-medlemskap
Här går det att tala om snabba förändringar ! Det tog drygt 2 månader att byta åsikt.
Sossarna har inte vågat stå för sina egna åsikter eller sin egen politik de senaste 30 åren. Det är ett under att någon fortfarande röstar på dem. Inte bara i frågan om Nato har man bytt åsikt. Vinster i välfärden, försämrad LAS, karensdagar, bemanningsföretag, slopad arvs- och gåvoskatt - hur socialdemokratisk är det?

Pomperipossa är lite rolig.
Typiskt kulturelit att vilja ha hög skatt tills det drabbar en själv, utgår från att det var det som var fallet.

Är det några som skall betala mycket skatt är det kulturarbetare tycker jag. Ingen annan "yrkesgrupp" bidrar med lika lite mätbart värde eller har levt lika mycket på andras ansträngningar.

Sossarna har inte vågat stå för sina egna åsikter eller sin egen politik de senaste 30 åren. Det är ett under att någon fortfarande röstar på dem. Inte bara i frågan om Nato har man bytt åsikt. Vinster i välfärden, försämrad LAS, karensdagar, bemanningsföretag, slopad arvs- och gåvoskatt - hur socialdemokratisk är det?
Socialdemokraterna satsar ju hårt på asylsökande / anhöriginvandrarnas röster vad jag förstått.
Bara se på hur regeringeringen hanterat ABF i Botkyrka.
ABF i Botkyrka är inget (s)-ledningen vill stöta sig mot !
Här i Göteborg kallade kommunstyrelsens ordförande (s)-pampen Ann-Sofie "Soffan" Hermansson några muslimska damer för extrimister, det gör man inte ostraffat i (s) idag.
Hur det gick: "Extremisterna", stämnde Soffan som avsatts/avgått, hittintills har numera sopåkaren "Soffan" blivit frikänd i Tingsrätt och Hovrätt, Vet inte hur det gått i HD.
Tror det är Muslimska brödrarskapet som betalar rättegångarna åt de muslimska damerna.

Last edited:
Ja det bor jävligt mycket folk i länder som varken har elinfrastruktur eller vägnät, dom släpper ut lite mindre.

"Genomsnittet i OECD är cirka 9,9 ton koldioxid per capita och år"
Sverige släpper ut 3,41 ton per år, mot OECD snittet 9,9
En sådan tur vi har
att några andra skitar ner för det är ju dom som tillverkar allt vi konsumenter i Sverige köper.
Utan den skiten hade Julen i Sverige blivit rätt annorlunda.
Svält är bara förnamnet.

Jag tycker det ser rätt dystert ut men jag respekterar din åsikt.
1704298567656.png

Last edited:
Jag tycker det ser rätt dystert ut men jag respekterar din åsikt.
View attachment 493829

Så det är därför andra OECD länder släpper ut dubbelt så mycket som oss?
Men dom importerar ju också saker?

Men det är bra, du odlar ditt kaffe, te, kakao och kryddor själv hädanefter!

Passa på att läsa innan de låser den. Så kul.

???

Det är ju iofs för tidigt och säga att Preems resonemang skulle vara fel eftersom det bygger på en eventuell kommande brist.
En sådan brist uppstår väl knappast på tre dagar.

Undrar hur många elbilsbärgningar vi får läsa om imorgon? ?
Uppåt 1000 bilar i kön på E22 vid Hörby.
Stackare som har suttit fast i 11 timmar. ?

Jag gissar att priserna på bensin och diesel sakta kommer återgå till priset innan sänkning.
Tillbaka vid sommarens semesterresor kanske?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back