Frågor man vågar ställa

personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder

Ska man köra utomlands så fick man åka på sommardäck förr ivf. Nu vet jag inte
Vill man köra Kasselbackarna med sommarpjucks i snöglopp?

Saxat från Motormännen:

I Tyskland ska alla fordon ha "ändamålsenlig utrustning" när det råder vinterväglag. Det betyder vinterdäck utan dubbar. Någon preciserad tidsperiod finns inte. På torra eller regnvåta vägar är sommardäck tillåtna. Tidigare fanns ett undantag som tillät dubbdäck på sträckan mellan färjan och Bordershop men det undantaget gäller inte längre

Bra dubbfria är rätt ok som vinterdäck.

Bara en del kör dubb och river isen lite

Dubbfritt , alltså sajpade däck torkar isen som
vindrutetorkarblad och ger bra grepp.

Så man kan köra med såna iaf i regioner med mix av salt,flis och viss trafik.

Inte i inre norrland m.a.o

Verkar få bli inköp av en extra uppsättning dubbfria som läggs på innan avfärd alltså.
Sedan krypfart ner till Stockholm eller var nu temperaturen går över nollan.
Samma visa på hemvägen, och i slutändan fick jag nöjet att lägga pengar på ett gäng däck jag inte kan sälja vidare.

Verkar få bli inköp av en extra uppsättning dubbfria som läggs på innan avfärd alltså.
Samma visa på hemvägen, och i slutändan fick jag nöjet att lägga pengar på ett gäng däck jag inte kan sälja vidare.

Dubbfria friktionsostar är inte alls dåliga ,bra grepp - det är bara på isiga backar och när du hamnar på blackice du dör.

Rätt ok i snöföre så du kan köra slut dom under några år

leta beggat?

Så dåligt är de inte med dubbfria vinterdäck. Har varit upp till Kiruna ett par gånger och överlevde båda. Då var de ingen krypfart heller skyltad fart +30 km/h

Vi från södern har kört norröver på odubbat och inte alltid så fräscha. Aldrig haft något trubbel av den anledningen. Ok lite bobåka mellan isryggarna på t ex inlandsvägen nån gång men rätt odramatiskt. I ärlighetens namn är det underkylda härnere lömskare än något jag stött på uppåt. Iofs inte varit mer än strax norr om Umeå och kört, alls.
Betänk då att vi är ju bambi på is om det är en snöflinga i väderappen...ehrm, jomenvisst.

Du ska köra förmodligen välunderhållen grönskyltväg. Är du tjej, neurotisk eller båda, va?! ;-)

Så dåligt är de inte med dubbfria vinterdäck. Har varit upp till Kiruna ett par gånger och överlevde båda. Då var de ingen krypfart heller skyltad fart +30 km/h

Bra grepp med sajpdäck i snö men har man is under är det gonatt om det går undan liksom isig väg, däremot i mjuk snö är det lika bra likaså lite grusad väg

Du får inte plats att ta med dig dina sommardäck då? Kanske kolla blocket och facebook efter begagnade sommardäck nere i Skåne så kan du skifta där och kanske hyra in vinterdäcken tillfälligt hos någon däckhandlare?

Jag har också funderingar på samma bekymmer med en resa till Polen som jag tvekar över om jag ska vänta till våren fast det skulle passa bättre i januari.

Jag har även två riktigt dåliga vinterdäck så ett alternativ är att jag har dom på en axel och så plockar jag ur dubbarna som är kvar i däcket innan färjan. Och på den andra axeln byter jag till sommardäck.

Du får inte plats att ta med dig dina sommardäck då? Kanske kolla blocket och facebook efter begagnade sommardäck nere i Skåne så kan du skifta där och kanske hyra in vinterdäcken tillfälligt hos någon däckhandlare?

Jag har också funderingar på samma bekymmer med en resa till Polen som jag tvekar över om jag ska vänta till våren fast det skulle passa bättre i januari.

Jag har även två riktigt dåliga vinterdäck så ett alternativ är att jag har dom på en axel och så plockar jag ur dubbarna som är kvar i däcket innan färjan. Och på den andra axeln byter jag till sommardäck.
Vad har du för bil och ska du till Karlskrona?

@Wunder Bil, destination?

Kan finnas några hjul.

Vad har du för bil och ska du till Karlskrona?

@Wunder Bil, destination?

Kan finnas några hjul.

Jag kör VW T4, bultcirkeln är 5/112. Har ingen nämnvärd last så det behöver inte vara c-däck.
Hade väl planerat att mellanlanda i Lund, alltså E4an. Och andra sidan kan det ju vara värt en omväg om det löser problemen.

Nu kollade jag blocket och inser att det finns hur mycket däck som helst till salu i Skåne under tusenlappen och som duger några mil.
Har odubbade från golfV. Kör PM om du behöver dom. De har iaf bärighetsindex 95.

Frågade för färjan. Jag bor i västra delen, ff en bra bit från E4 men nära E22.

Kan nog få bort dem till Ängelholm innan januari.

Last edited:
Har odubbade från golfV. Kör PM om du behöver dom. De har iaf bärighetsindex 95.

Frågade för färjan. Jag bor i västra delen, ff en bra bit från E4 men nära E22.

Ok, jag har några kompisar i Lund så därav siktade jag på Lund.
Planen var att hämta en Niewadow husvagn i Polen men nu när jag börjar söka så ser jag att dom kostar ungefär dubbelt så mycket som senast jag kollade och då var det inte lika roligt längre.

Ok, jag har några kompisar i Lund så därav siktade jag på Lund.
Planen var att hämta en Niewadow husvagn i Polen men nu när jag börjar söka så ser jag att dom kostar ungefär dubbelt så mycket som senast jag kollade och då var det inte lika roligt längre.
Kronan?
Jaja, de finns iaf. 195/65-15 och bärighet 95, på alufälg.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...