MotoGP 2024: Silly Season

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vetifan det. På Sachsenring var det tomt som ett kvinnohuvud vid MM's merctält. VR46 teamet var köer hela helgen vid alla merctält. 60-70 % gick i nån VR46 merc sen han själv körde. När Vinales bytte från 25 till 12 så insåg han tidigt att för att få ut sitt nya nummer fick folk byta in sina gamla merc mot nya.
Så kan det vara.
Det var ett tag sen jag var på plats och då var det tre merc-tält vad jag kommer ihåg.
Ett för VR, som absolut var mest besökt, ett för MM och ett för "others".

Men MM's stjärnglans har iof falnat rejält sedan dess och han räknas väl knappt som "alien" längre?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Så kan det vara.
Det var ett tag sen jag var på plats och då var det tre merc-tält vad jag kommer ihåg.
Ett för VR, som absolut var mest besökt, ett för MM och ett för "others".

Men MM's stjärnglans har iof falnat rejält sedan dess och han räknas väl knappt som "alien" längre?
Minst 3 VR46 tält ena sidan Rossi och andra sidan VR46 teamet
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Sänkt cylindervolym fr.o.m 2027

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sänkt cylindervolym fr.o.m 2027

Se där. Man testade ju detta i några år för ett drygt decennium sedan men kom rätt fort fram till att det var bättre med 1000cc. Vad är det som gör att de tror att det funkar bättre med mindre motor nu? Man kan fundera på om Ducati kommer dra fördel av detta med sitt Desmo-system, som i teorin borde kunna varva högre än konkurrenternas motorer?

För övrigt, ska man sänka cylindervolymen även i Moto2 då? Där har man ju bara 85 cc mindre än en 2027 motogp-motor i så fall (och förvisso betydligt lägre effekt).
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Apropå, så skrev Mat Oxley om 800 cc för ett antal år sen…

”In MotoGP, the cost of the switch from 990cc to 800cc has been catastrophic. It transformed MotoGP machines from torquey, tyre-smoking monsters into revvy little nightmares.”

 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Anledningen till 800 cc var att hastigheten skulle sänkas men effekten blev raka motsatsen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Stoner tyckte väl att max 1500cc vore en bättre väg att gå så att inte asdyr utveckling och superexotiska material skulle ta över? Jag tror jag håller med på den teorin faktiskt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Iker Lekuona gråter ut för att han inte blivit vald som Repsol Hondas nya MotoGP-förare. Han har väl inte direkt rosat marknaden tidigare så kanske inte så konstigt att HRC inte kastar sig över honom. Med tanke på att han är kontrakterad av HRC i Superbike så undrar jag hur strategiskt det är? Japaner brukar inte älska att få offentlig kritik, särskilt inte japaner på Honda…


 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Iker Lekuona gråter ut för att han inte blivit vald som Repsol Hondas nya MotoGP-förare. Han har väl inte direkt rosat marknaden tidigare så kanske inte så konstigt att HRC inte kastar sig över honom. Med tanke på att han är kontrakterad av HRC i Superbike så undrar jag hur strategiskt det är? Japaner brukar inte älska att få offentlig kritik, särskilt inte japaner på Honda…


Alla förare som tar sig till Moto2/MotoGP är givetvis i världsklass men har Iker någonsin levererat något öht som skulle tala för att han ska ha en plats i ett fabriksteam, eller ens i ett satellit team?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alla förare som tar sig till Moto2/MotoGP är givetvis i världsklass men har Iker någonsin levererat något öht som skulle tala för att han ska ha en plats i ett fabriksteam, eller ens i ett satellit team?
Precis. 20e-plats i mästerskapet båda de åren han körde för Tech3. Och de gånger han kört för Honda i år så har han inte tagit en enda poäng. MÖJLIGEN kan detta ha något med saken att göra…
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Precis. 20e-plats i mästerskapet båda de åren han körde för Tech3. Och de gånger han kört för Honda i år så har han inte tagit en enda poäng. MÖJLIGEN kan detta ha något med saken att göra…
Precis, därför hade det varit sjukt pinsamt om han var upprörd över att någon annan skulle få det sätet, för han förtjänar faktiskt inte det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sänkt cylindervolym fr.o.m 2027

Att gå tillbaka till 800cc hade ju varit att erkänna ett misstag !
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Apropå, så skrev Mat Oxley om 800 cc för ett antal år sen…

”In MotoGP, the cost of the switch from 990cc to 800cc has been catastrophic. It transformed MotoGP machines from torquey, tyre-smoking monsters into revvy little nightmares.”

Då måste ju Moto2 vara ännu värre med bara 765cc, mindre än 800cc eller är det bristen på maxeffekt vid högt varvtal i en enhetsmotor som gör att 765cc leder till så trevliga hojar ?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top