MotoGP 2024: Silly Season

Status
Ej öppen för fler svar.
Vetifan det. På Sachsenring var det tomt som ett kvinnohuvud vid MM's merctält. VR46 teamet var köer hela helgen vid alla merctält. 60-70 % gick i nån VR46 merc sen han själv körde. När Vinales bytte från 25 till 12 så insåg han tidigt att för att få ut sitt nya nummer fick folk byta in sina gamla merc mot nya.
Så kan det vara.
Det var ett tag sen jag var på plats och då var det tre merc-tält vad jag kommer ihåg.
Ett för VR, som absolut var mest besökt, ett för MM och ett för "others".

Men MM's stjärnglans har iof falnat rejält sedan dess och han räknas väl knappt som "alien" längre?
 
Så kan det vara.
Det var ett tag sen jag var på plats och då var det tre merc-tält vad jag kommer ihåg.
Ett för VR, som absolut var mest besökt, ett för MM och ett för "others".

Men MM's stjärnglans har iof falnat rejält sedan dess och han räknas väl knappt som "alien" längre?
Minst 3 VR46 tält ena sidan Rossi och andra sidan VR46 teamet
 
Sänkt cylindervolym fr.o.m 2027

 
Sänkt cylindervolym fr.o.m 2027

Se där. Man testade ju detta i några år för ett drygt decennium sedan men kom rätt fort fram till att det var bättre med 1000cc. Vad är det som gör att de tror att det funkar bättre med mindre motor nu? Man kan fundera på om Ducati kommer dra fördel av detta med sitt Desmo-system, som i teorin borde kunna varva högre än konkurrenternas motorer?

För övrigt, ska man sänka cylindervolymen även i Moto2 då? Där har man ju bara 85 cc mindre än en 2027 motogp-motor i så fall (och förvisso betydligt lägre effekt).
 
Apropå, så skrev Mat Oxley om 800 cc för ett antal år sen…

”In MotoGP, the cost of the switch from 990cc to 800cc has been catastrophic. It transformed MotoGP machines from torquey, tyre-smoking monsters into revvy little nightmares.”

 
Stoner tyckte väl att max 1500cc vore en bättre väg att gå så att inte asdyr utveckling och superexotiska material skulle ta över? Jag tror jag håller med på den teorin faktiskt.
 
Iker Lekuona gråter ut för att han inte blivit vald som Repsol Hondas nya MotoGP-förare. Han har väl inte direkt rosat marknaden tidigare så kanske inte så konstigt att HRC inte kastar sig över honom. Med tanke på att han är kontrakterad av HRC i Superbike så undrar jag hur strategiskt det är? Japaner brukar inte älska att få offentlig kritik, särskilt inte japaner på Honda…


 
Iker Lekuona gråter ut för att han inte blivit vald som Repsol Hondas nya MotoGP-förare. Han har väl inte direkt rosat marknaden tidigare så kanske inte så konstigt att HRC inte kastar sig över honom. Med tanke på att han är kontrakterad av HRC i Superbike så undrar jag hur strategiskt det är? Japaner brukar inte älska att få offentlig kritik, särskilt inte japaner på Honda…


Alla förare som tar sig till Moto2/MotoGP är givetvis i världsklass men har Iker någonsin levererat något öht som skulle tala för att han ska ha en plats i ett fabriksteam, eller ens i ett satellit team?
 
Alla förare som tar sig till Moto2/MotoGP är givetvis i världsklass men har Iker någonsin levererat något öht som skulle tala för att han ska ha en plats i ett fabriksteam, eller ens i ett satellit team?
Precis. 20e-plats i mästerskapet båda de åren han körde för Tech3. Och de gånger han kört för Honda i år så har han inte tagit en enda poäng. MÖJLIGEN kan detta ha något med saken att göra…
 
Precis. 20e-plats i mästerskapet båda de åren han körde för Tech3. Och de gånger han kört för Honda i år så har han inte tagit en enda poäng. MÖJLIGEN kan detta ha något med saken att göra…
Precis, därför hade det varit sjukt pinsamt om han var upprörd över att någon annan skulle få det sätet, för han förtjänar faktiskt inte det.
 
Sänkt cylindervolym fr.o.m 2027

Att gå tillbaka till 800cc hade ju varit att erkänna ett misstag !
 
Apropå, så skrev Mat Oxley om 800 cc för ett antal år sen…

”In MotoGP, the cost of the switch from 990cc to 800cc has been catastrophic. It transformed MotoGP machines from torquey, tyre-smoking monsters into revvy little nightmares.”

Då måste ju Moto2 vara ännu värre med bara 765cc, mindre än 800cc eller är det bristen på maxeffekt vid högt varvtal i en enhetsmotor som gör att 765cc leder till så trevliga hojar ?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top