Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Inte från Blocket men jag tycker det passar ämnet. Ett flertal motorcyklar som säljs efter en personlig konkurs.

Har tipsats om här ett par gånger innan. Hade det inte varit så långt bort så hade jag det kunnat vara värt en chansning!

Har tipsats om här ett par gånger innan. Hade det inte varit så långt bort så hade jag det kunnat vara värt en chansning!

Jo, men somliga priser...

Duke 125 med 1600 mil på mätaren och påhittat "marknadsvärde" om 35' ligger på 28.000 + 5% kommission.

På en auktion!
På en auktion där det inte finns någon att klaga hos eller ha som motpart om något visar sig vara fel på hojen.
Det är sinnes!

Annat kanske är mer realistiskt - ännu så länge, men hojarna kommer från en personlig konkurs.
...alltså någon som gett upp alldeles.
Vad mer har denne gett upp på?
Varför saknar somliga hojar papper?
Vad krävs för att få igång några av hojarna?

Auktion är självbedrägeriet visualiserat, så alla kan se hur illa det är ställt.

Jo, men somliga priser...

Duke 125 med 1600 mil på mätaren och påhittat "marknadsvärde" om 35' ligger på 28.000 + 5% kommission.

På en auktion!
På en auktion där det inte finns någon att klaga hos eller ha som motpart om något visar sig vara fel på hojen.
Det är sinnes!

Annat kanske är mer realistiskt - ännu så länge, men hojarna kommer från en personlig konkurs.
...alltså någon som gett upp alldeles.
Vad mer har denne gett upp på?
Varför saknar somliga hojar papper?
Vad krävs för att få igång några av hojarna?

Auktion är självbedrägeriet visualiserat, så alla kan se hur illa det är ställt.
Ofta blir det dyrare på auktion än på Blocket, helsnurrigt ju.

@Tammer Här har du ett klipp utan bud:
Borde kunna gå att sälja om något år för 30-40 papp ?
En raritet. En 87a måste vara en av de första modellerna, extra eftertraktade av samlare. Synd att det var långt från Stockholm bara.

Det är höst nu, och det verkar inte bli några höstpriser på den där auktionen. Sista minuterna drar det väl dessutom iväg ännu mer.
Det där med höstpriser är ett hittepå.
Har budat på 3 hojar nu i september/ oktober som jag tyckte var för dyra förra hösten, nu när de inte sålts för det priset hela våren och sommaren, så vill de fortfarande inte gå ner, utan har hellre samma annons ute ett år till...

Har budat på 3 hojar nu i september/ oktober som jag tyckte var för dyra förra hösten, nu när de inte sålts för det priset hela våren och sommaren, så vill de fortfarande inte gå ner, utan har hellre samma annons ute ett år till...

Du bjöd alltså på tre hojar som ägdes av folk som inte ville sänka priset. Sådana som hellre väntar.

Följer man hojmarknaden så kan man hitta många fynd på hösten och vinter som man kan sälja 30-50% dyrare i maj-juni. Det betyder inte att du ska hitta just din drömhoj billigt på hösten. Man måste vara flexibel och acceptera alla sorters hojar för att göra fynd.
Den som verkligen vill sälja på hösten måste helt enkelt ge ett attraktivt pris. Eller så använder man sig av auktioner där folk hetsar varandra till idioti.

Det gjorde jag varje vinter när jag bodde i Stockholm och Skåne, längre norrut är det svårare eftersom omsättningen är så låg. Det är inte säkert att man får sålt den där hojen i Norr trots att man är med råge billigast i Sverige.

Last edited:
Med tanke på hur många snudd på oanvända Virago 535 som finns till salu undrar jag hur försäljningsprocessen gick till från början. Fick man med en på köpet när man ville ha ett kg mjöl?
Det undrar jag med. Likaså dräller det med XV1100 som bara gått 1500 mil, för att idag sättas ut för runt 15-20000. Mycket hoj för pengarna, bara de inte såg så puttinutt-gulliga ut!

Du bjöd alltså på tre hojar som ägdes av folk som inte ville sänka priset. Sådana som hellre väntar.

Följer man hojmarknaden så kan man hitta många fynd på hösten och vinter som man kan sälja 30-50% dyrare i maj-juni. Det betyder inte att du ska hitta just din drömhoj billigt på hösten. Man måste vara flexibel och acceptera alla sorters hojar för att göra fynd.
Den som verkligen vill sälja på hösten måste helt enkelt ge ett attraktivt pris. Eller så använder man sig av auktioner där folk hetsar varandra till idioti.

Det gjorde jag varje vinter när jag bodde i Stockholm och Skåne, längre norrut är det svårare eftersom omsättningen är så låg. Det är inte säkert att man får sålt den där hojen i Norr trots att man är med råge billigast i Sverige.
Ja det är klart.

Jag vill ändå påstå att jag hållit ganska bra koll på utbudet både i Sverige och i Finland de senaste månaderna. Och någon egentlig nedgång har jag inte sett, snarare på marknadsnivå så har det skett en prishöjning iom att det som var mer rimligt prissatt såldes i Juli/Augusti, och det dyra övervintrar. I många fall en andra eller till och med tredje vinter.

Men du har helt rätt, jag har inte kompilerat data och tagit fram statistik på samtliga annonser, och absolut inte på köpslut (vilket blir svårt att göra ändå gällande privataffärer). Så något o-omkullrunkeligt faktum kan jag inte påvisa.

Tillika så tittar jag inte på alla modeller heller och kan så vara att priserna på Honda Hornet eller något annat fullkomligt ointressant har gått ner något.

Enstaka fynd kan ju finnas, men enstaka fall kan ju komma upp när som helst, och känns knappast vara vanligare i Oktober än i Juni. De är undantagsfall oberoende.

Många fynd som du kan sälja 50% dyrare ett halvår senare? Låter väldigt bra . Är det hojar för 4 tkr som du servar o säjer för 6 tkr? Blir lite nyfiken på detta som folk ibland pratar om. Hojen blir ju dessutom äldre över vintern = priset sjunker normalt sett.
Ja lite så tänker jag också.
Framförallt när vi pratar om hojar som stått sedan sensommaren 2022 på någon firma så lär det ju inte vara mer värda i Maj 24? En hoj som är 10 år istället för 8 till exempel.

Kanske de väntar på inflationen, eller en eventuell värdeökning när nostalgivågen kommer om 30 år? :va

Om man tar Hayabusa 2022 som det finns ett gäng nya av för runt 170-180,000:-
så blir dom ganska billiga om man jämför med den nya jubileumsmodellen 2024 som säkerligen kommer att landa på norr om 215,000:- samma hoj men orangea.

Många verkar tro att en hoj i garaget är bättre än pengar på banken. När mat, hyra och energi stiger med 30% om året så gör hojar det också. Man kan tjäna stora pengar på att låta hojen stå kvar i garaget till våren, eller ett år till. Eller hur...

Många verkar tro att en hoj i garaget är bättre än pengar på banken. När mat, hyra och energi stiger med 30% om året så gör hojar det också. Man kan tjäna stora pengar på att låta hojen stå kvar i garaget till våren, eller ett år till. Eller hur...
Jag har en hoj som stått i stort sett oanvänd de senaste åren. Jag har funderat på att sälja den, men jag orkar inte med processen med alla jobbiga köpare* och man kan dessutom ge sig fan på att sekunden efter att garaget blir tomt så hör någon av sig och frågar om man ska med på långresa på motorcykel. Då måste man gå igenom processen att hitta en ny hoj och hantera alla jobbiga säljare* istället.

Eftersom jag läst grundskolematematik så handlar det alltså inte om att jag tror att den är bättre än pengar på banken.

(*Alla säljare och köpare är per definition jobbiga jävlar och själv är jag såklart helt ofelbar.)

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back