Sverige idag..

Diskuterade detta för några år sedan med en jurist och en polis på en fest.
Så som jag har förstått det så behövs ingen grundlagsändring, men polisen måste BEGÄRA hjälp och vara den som för BEFÄLET på plats.
Det var några saker till som jag har glömt.

Räddningstjänst befälet står faktiskt över ett polisbefäl så polisen får be han be fm komma me tanks för Ådalen 2.0 edition

Jag tycker inte det är krig. Krig är för mig Karelska näset under vinterkriget. En pluton med ca 100 meter skyttegrav svarade i 24 timmar natt - natt för ca 700 meter front. På natten när plutonen byttes av med en ny pluton från kompaniet som låg i beredskap bakom låg förlusterna efter 24 h på 50 %. Eller Ukraina idag.
Vad vi har i Sverige är på sin höjd ett litet guerillakrig.
Med attentat riktade på motståndarsidan.
Och risken att drabbas för allmänheten är som Morgan Johansson sa liten.
Det är större risk dö i trafiken.
Det som drabbas i Sverige just nu är mest "Sveriges / Våra politikers självbild".
Vad vi ser nu är för mig Mångkultur.
Eller
det dagliga livet i Syrien, Irak, Iran, Afghanistan, Somalia, Eritrea o.s.v. som har börjat synas allt mer och mer i Sverige.
Inget och klaga över ? Invandring är nödvändig för klara pensionerna, välfärden enligt många.
Och vilka som invandrar, ja det har ingen betydelse utom för rasister ! Eller hur ?

Last edited:
Faktiskt riktigt jävla roligt skrivet....rofl x10.

(Cant help my bizarre humor)

(Meen va fan??- citatet då....???VAR TOG DET VÄGEN!!??, hur som- citatet skulle va klockringarens svar till Markus...rörande proppelur keba och snodd padda...)

//jj

Last edited:
Diskuterade detta för några år sedan med en jurist och en polis på en fest.
Så som jag har förstått det så behövs ingen grundlagsändring, men polisen måste BEGÄRA hjälp och vara den som för BEFÄLET på plats.
Det var några saker till som jag har glömt.
Militären får hjälpa till med transporter, expertis och sånt men de får inte hjälpa till om det finns risk för att våld eller tvång måste användas av militärpersonal föruitom om det är försvar mot terrorism.
För att militären ska få använda våld krävs andra regler änm för att polisen ska få använda våld.

Och vill politikerna bara att militären ska bidra med transporter, sprängämnesexperter och sånt, ja då är det fritt fram redan nu och bara att be om hjälp. Samtidigt så har militären fullt upp med sitt huvudansvar för tillfället, tack vare den missskötsel av vårt försvar som politi8kerna hållit på med i årtionden så det vore kanske dumt att uppta deras tid med polisverksamhet när vi faktiskt har ett någorlunda fungerande polisväsende, vi måste bara också se till att ha ett fungerande rättväsende som ser till att dessa yrkeskriminella inte kan syssla med sin verksamhet.

Last edited:
Är inte den faktan omfattad av sekretess?

Jobbigt att bli outad sådär. Behöver du någon att prata med?

Har du förresten nån bra retailer för de där propellerkepsarna? Verkar fräna.
Jag undrar en del vad denna person är, han driver ju uppenbart men ändå återkommer han till något som skulle kunna vara personligt, hans långa inlägg om tvångsvård kan mycket väl vara självupplevt.

De här bilderna på några som kanske eller kanske inte är anställda på säpo har han dragit upp förut och självklart så finns ingen substans, men då är frågan om han kanske tror det.

Undrar om det är mycket droger i tonåren och en envis psykos som blommar upp, svårt att veta. Hur som helst är det kul. ?

Hur vet du om de är bra soldater, för att de är homosexuella eller för att de är klädda som soldater?

Jag vet att du har en fäbless för båda förvisso så svårt för mig veta vad du bedömer dem på. ?

Jag vet inte om dom är bra soldater (det förutsätter jag), men dom är i alla fall soldater, och det räcker för att vara bättre än dig

Vet inte om det här är passande i ett humorprogram men oavsett så är det helt sant.
En direktlänk till Svenska Nyheter. Såg programmet, tyckte Svenska Nyheter rakt beskrev läget.

Personerna i bilden är farligare och mer kompetenta i strid än vi anar. Dom kan se ut, och även vara, hbtq:are med allt det innebär som homo / bi och trans, och sminka sig vackert i olika färger osv. Något jag dock är tämligen säker på är att dom INTE är fjollor.

Jag menar att flertalet av dom där är ättlingar till gamla nordeuropeiska folkslag; germaner, och i många fall också kelter. Vet ni hur dom krigade?

Det finns alldeles för mycket att läsa om dom gamla germanerna och kelterna, bara och googla. Jag minns att jag läste om hur man krigade, att även kvinnorna drog ut i krig. Man målade sig i krigs-tema (som indianerna), färgade håret, eller typ blekte det, anföll gallskrikande nakna, och skrämde helt enkelt skiten ur fienden. Lägg sen till 'den blåögda envisheten' så får vi uthålliga och långsinta jävlar som inte fattar att det är slut förrän ben och armar ligger lösa bredvid. Jag skulle inte vilja vara romaren som blir attackerad av ett gäng rasande germaner, oavsett hur böga eller målade dom än är.

Jag minns att jag läste om hur man krigade, att även kvinnorna drog ut i krig. Man målade sig i krigs-tema (som indianerna), färgade håret, eller typ blekte det, anföll gallskrikande nakna, och skrämde helt enkelt skiten ur fienden. Lägg sen till 'den blåögda envisheten' så får vi uthålliga och långsinta jävlar som inte fattar att det är slut förrän ben och armar ligger lösa bredvid. Jag skulle inte vilja vara romaren som blir attackerad av ett gäng rasande germaner, oavset hur böga eller målade dom än är.
Det här kan vara det roligaste jag läst i år. Tack!

, är det något personligt som skaver?
Nej, inte skaver. Däremot kan jag erkänna att det är fascinerande och lite mystiskt med olika sexuella avvikelser. I synnerhet när man kombinerar det med mäktiga teman som krig och makt osv.

Om vi låter tankarna vandra lite, föreställ dig en individ (säg en bög) med en kvinnas list och en mans testosteron. Sätt honom, eller henne, i ett sammanhang som krig. Teoretiskt borde vi få en slags "terminator" då.

Bögarna får vänta. Det brinner i Alby!

.. tror det är ett par bilar som brinner på parkeringen vid äldreboendet / fikaparken mot sporthallen. Det smäller och har sig också. Hörde först en "BOOM", trodde det var en bomb, men sen såg jag den oranga elden genom träden. Kolla rökpelaren.
IMG_0492.JPG

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form