Vad fick dig att le idag?

Dagens.
En ny bil i bilhallen såld och eftersom vi fyller däcken med 3,5 bar på bilar som står i bilhallen ett tag så var det enda kvar att göra innan leverans att släppa ut luft till rätt tryck.

Sålunda, hämtar lufttrycksmätaren, givetvis utan slang då ra för det ska bara pysas ut.
Första däcket klart, siktar på nästa, då kommer det en gubbe och ställer sig bakom mig och tittar.

När däck nummer tre är klart säger han: "vafan, finns det handlållna såna där utan slang på, va praktiskt?"
Japp svarar jag och väntar på att han ska garva bort skämtet men icke, han är gravallvarlig.

Jag håller masken......
Fast det finns det ju.
Jag har en i källaren. :)

Låter djävulen dock. Och blir minst lika varm som densamma.
 
För några år sedan fick jag till en perfekt låååååååååååångsladd med bilen in på en parkering i perfekt nysnö, sjuförtin bakom mig hakade på och vi gjorde en perfekt tandem in på parkeringen.

Han såg något besviken ut när han upptäckte att han hade hakat på en farfar....

Det var ett sånt ögonblick för mig.
Några kids sladdade med 740 od på IKEA-parkeringen mitt i vintern en sen kväll. Jag åker förbi i annat ärende, men svänger in och drar feting-åtta med Quattron med låst bakdiff (80:n gick att göra så med) med kjolpaket och LED-ramper mm. De blev lite förvånade när de sen såg vad det var för någon som körde.

#växaldrigupp
 
Några kids sladdade med 740 od på IKEA-parkeringen mitt i vintern en sen kväll. Jag åker förbi i annat ärende, men svänger in och drar feting-åtta med Quattron med låst bakdiff (80:n gick att göra så med) med kjolpaket och LED-ramper mm. De blev lite förvånade när de sen såg vad det var för någon som körde.

#växaldrigupp

Jag gjorde samma sak när jag hade en Lancer evo8 för många år sedan. Körde förbi en stor parkering där volvo kidsen sladdade. Svängde in och drog några varv så snön sprutade sen smög jag hemåt med ett leende på läpparna
 
Svängde inom och kollade läget med min adept. Jag är alltså handledare.
För ett tag sen pillade vi med en trilskande instrumentpanel på kockens hoj. Slocknade och flimrade.
Tyckte att vi börjar med att dra isär, spraya och motionera alla kontakter vi kom åt samt tändningslås.
Nu hade han kört skåne runt utan ett enda flimmer.
Enkelt, billigt och framgångsrikt. Det gillar jag.
 
Polare som arbetat Ford i 20 år byter rem på en hink jag köpte för 1800 till bättre behövande..

Screenshot-20230902-114627-Messages.jpg

Screenshot-20230902-114627-Messages.jpg
 
När jag jobbade på Ford på 1700-talet så köpte jag en ny Escort och på 1,6-litersmotorn skulle remmen bytas var 4000:e mil.
När jag kört 1000 mil lyfte jag av kåpan för att kolla slacket och remmen gick nästan att lyfta av för hand, orolig tomgång var symptomen.

Scary.....
 
Kantareller. Massor av kantareller. ?

Räcker till en paj, kvällsmackor och en stor påse i frysen för senare bruk.

Undrar om man har litet löjrom i frysen tills man tröttnar på svampmacka?
 
Last edited:
Utökad semester

Matlagning
När jag jobbade på Ford på 1700-talet så köpte jag en ny Escort och på 1,6-litersmotorn skulle remmen bytas var 4000:e mil.
När jag kört 1000 mil lyfte jag av kåpan för att kolla slacket och remmen gick nästan att lyfta av för hand, orolig tomgång var symptomen.

Scary.....
Vi lyfte på en Vw tdi 2.0 , var som ny efter 50kmil men bytte.Skulle bytas vid 20k
 
Utökad semester

Matlagning

Vi lyfte på en Vw tdi 2.0 , var som ny efter 50kmil men bytte.Skulle bytas vid 20k

Gummisnoddar har ju både en mil och en tids begränsning i livslängd, och tillverkarna tar nog höjd för båda, så det är säkerhetsmarginal inräknad.

Men sen är ju körförhållanden olika och vilken olja folk slår i osv också.

Tant agda som kallstartar i -30 och sedan direkt varvar till rödstrecket tills det blåser varmluft är ju lite annorlunda än den som trots att bilen har stått i värmare startar bilen och låter den gå på tomgång medan dom sopar av bilen...

Jag tror helt enkelt att man (som tillverkare) måste hugga till med en tids/milgräns och hoppas att inte allt för många motorer havererar innan garantin löper ut.

Jag gillar motorer med kedjor eller drev
 
Gummisnoddar har ju både en mil och en tids begränsning i livslängd, och tillverkarna tar nog höjd för båda, så det är säkerhetsmarginal inräknad.

Men sen är ju körförhållanden olika och vilken olja folk slår i osv också.

Tant agda som kallstartar i -30 och sedan direkt varvar till rödstrecket tills det blåser varmluft är ju lite annorlunda än den som trots att bilen har stått i värmare startar bilen och låter den gå på tomgång medan dom sopar av bilen...

Jag tror helt enkelt att man (som tillverkare) måste hugga till med en tids/milgräns och hoppas att inte allt för många motorer havererar innan garantin löper ut.

Jag gillar motorer med kedjor eller drev
Kedja är överreklamerat ärligt talat.
20000 mil, kamrem, vattenpump, löphjul och spännare 15000 mil. De flesta gånger en kamrem ger sig beror på ren snålhet och man byter enbart kamrem.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top