Dagens Blocket! (mc-relaterat)

I det effekt- och kubikfixerade land vi lever i borde man jubla över 650-turbon, men jag åtminstone, känner bara nä... Istället är det den undermotoriserade 500an som känns mest rätt. Trodde inte att begreppet Svensksåld satt så djupt i mig.
 
Varför inte satsa på en riktig garage Queen?


Ur den beskrivande texten:

Ca 120 st togs in 1973 och är den första fabrikstillverkade mc:n med balansaxel vilket gör den vibrationsfri.


Ha ha! Balansaxeln - eller Omniphasesystemet som det kallades internt gjorde verkligen TX 750 vibrationsfri. Och tyst!
Den kunde bli jätte-jättetyst på ett litet kick när man var ute och körde.

Grejen var att balansaxeln låg nere i källaren på motorn och vispade runt den lilla bottensatsen av olja som skulle pumpas upp till oljetanken till fullständigt skum. Det var ett katastrofrecept.

Hojen hade fler tekniska problem, men i texten till annonsen kan man se att den tydligen blivit uppdaterade på alla de recalls som Yamaha fick sjösätta.
Tänk "Sätta svansen på grisen .."


Absolut en hoj jag skulle vilja ha ägt - nu när man vet mer om vad som var fel på modellen.

En utmaning att hålla igång.
En fjäder i hatten att lyckas dra runt på en mer krävande Ironbuttkörning.

Lite bättre skick, lite billigare pris så är jag gärna på.
 
Varför inte satsa på en riktig garage Queen?
varför skulle nån vilja ha en TX 750 ? Det var yamahas fösta fyrtaktare, det var ett missfoster utan dess like. Det kom ett gäng engelska mekaniker som byggde om dom på svenska verkstäder, det blev ingen större skillnad.
 
Någon som har en riktigt bra teori om varför en del tänker att rubriken ”intressekoll” är en bra idé?

Är grejen till salu på riktigt eller inte? ?
"Jag säljer bara om jag får tillräckligt mycket betalt, men vill inte sätta ut ett pris för det kanske finns nån som hade betalat mer och jag vill inte ångra mig och förresten vill jag egentligen inte sälja men nu känns det lättare att ligga ute med pengarna för ingen ville ändå köpa efter jag kollat intresset sådeså."
 
varför skulle nån vilja ha en TX 750 ? Det var yamahas fösta fyrtaktare, det var ett missfoster utan dess like. Det kom ett gäng engelska mekaniker som byggde om dom på svenska verkstäder, det blev ingen större skillnad.


Du har just listat fyra bra skäl för en MC-masochist.

TX 750 är bara en av alla hojar jag vill ha ägt.
 
"Jag säljer bara om jag får tillräckligt mycket betalt, men vill inte sätta ut ett pris för det kanske finns nån som hade betalat mer och jag vill inte ångra mig och förresten vill jag egentligen inte sälja men nu känns det lättare att ligga ute med pengarna för ingen ville ändå köpa efter jag kollat intresset sådeså."
Ha ha!
Och jag tror att det är en generationsfråga.
Det är bortskämda ungdomar, som aldrig har behövt spara eller längta efter något.
Nu har dom köpt någonting bara för att det är inne, coolt, hypat eller för att någon annan tycker att det är ballt, helt utan att fundera själv.
Efter en relativt kort stund kommer dom på att dom inte alls attraheras av den där prylen, och vill nu bli av med den, och få tillbaka ALLA pengarna.
Där kommer intressekollen in, den visar på ett kraftfullt sätt att säljaren har en guldsits, och kan eventuellt tänka sig att sälja, men bara till ett pris strax över nypriset.
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ
varför skulle nån vilja ha en TX 750 ? Det var yamahas fösta fyrtaktare, det var ett missfoster utan dess like. Det kom ett gäng engelska mekaniker som byggde om dom på svenska verkstäder, det blev ingen större skillnad.
Vill man vara petig så kom väl 650:n före.
 
Någon som har en riktigt bra teori om varför en del tänker att rubriken ”intressekoll” är en bra idé?

Är grejen till salu på riktigt eller inte? ?
Min favorit är "säljes till utsatt pris eller högstbjudande". Ja, det är så alla försäljningar går till men tack för upplysningen.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top