Nedan har du styrräntan de sista 23 åren.
View attachment 486204
Då räntan, från 2015 fram till vertikala strecket ovan, legat på 0 eller under är det ju inte omöjligt utan snarare troligt att det skulle fortsätta vara låg ränta även framåt om inte något oväntat extraordinärt inträffade.
Som att räntan höjdes som en reaktion på att inflationen satte fart i börjjan av 2021 och bara fortsatte uppåt i skrämmande takt? Lite som så många ekonomer varnade för?

Det vertikala strecket ovan är den oväntade extraordinära händelsen att Ryssland anfaller Ukraina.
Tycker du att de människor som tagit lån från 2015 och framåt borde ha förutsett Rysslands anfall på Ukraina?
Du tror inte att det hade något att göra med inflationen som satte fart ett år tidigare?
Nej, det räcker inte, för du kommer med konstiga antaganden.Ja eller nej räcker.
Ja, folk borde ha kunnat förutse att räntan skulle gå upp. Jag sitter inte på några särskilda ekonomiska kunskaper elle rnågra exceptionella egenskaper, men jag kunde se att räntan var ohållbart låg bara genom att lyssna på folk som kunde bättre än mig.
Att ta ett husån är ett enormt beslut, man bör inte bara hålla tummarna för att det exceptionella tillståndet ekonomin befunnit sig i några år ska hålla i sig i 30 år till. Det är vanskligt att resonera så. Och har man inte resonerat alls när man tar ett lån som är så stort att man aldrig kommer kunna betala av det så är man ännu mer oförsiktig när man tänker.
Vi hade ett skrämskott under 90-talet om sånt här med lån och räntor.