Kvalitetsmärket BMW

Min gamla R1200S krävde rikligt med fett i slutväxeln varje säsong. Att BMWs kardanlösning är ”underhållsfri” uppfattar jag som en myt, den behöver skötas om som allt annat.
 
Man kan säga mycket om BMW, men att de är ett kvalitetsmärke är ju ungefär lika sant som att KTM är "ready to race"...
Håller helt åt hållet med.

Dock har jag en fråga. Vilka hojar sticker ut idag (positivt)? Är det fortfarande generellt alla japsare eller finns det en viss rangordning bland japsarna med?
 
Om BMW är en kvalitetshoj eller ej beror på i vilket forum frågan diskuteras. Här på sporthoj finns det möjlighet att diskutera diverse felkonstruktioner o tankevurpor hos BMW, men råkar man (som jag) anmärka i BMW-klubbens forum på att batteriet i keyless-nyckeln tar slut redan efter ett år och jämför med Volvon som hållit i fyra år, så får man reda på hur dum man är, hur bra BMW är och hur avancerat keyless-systemet på BMW är (o därmed drar mer ström).
Oavsett bra eller dålig så är jag ändå rätt så nöjd :)
 
Håller helt åt hållet med.

Dock har jag en fråga. Vilka hojar sticker ut idag (positivt)? Är det fortfarande generellt alla japsare eller finns det en viss rangordning bland japsarna med?
Är det inte så att de flesta hojjar precis som bilar håller rätt så hög kvalite idag?
Min Ducati har på 2400mil "bara" haft glapp i neutralläges givaren, allt annat bara funkar. Kollegans 690 likaså, bara smågrejer som fixas som vanligt underhåll. T7an verkar också hålla ihop riktigt bra.
Är väl oftast bara de som har problem som man hör något av på nätet/forum. Kan mängden fel stå i direkt paritet till antal sålda motorcyklar? Äh, inte vet jag - tycker de flesta verkar hålla ihop bra i alla fall :)
 
Håller helt åt hållet med.

Dock har jag en fråga. Vilka hojar sticker ut idag (positivt)? Är det fortfarande generellt alla japsare eller finns det en viss rangordning bland japsarna med?

Jag har / har ägt hojar av samtliga fyra japanska fabrikat. Jag kan inte påstå att jag har märkt någon överväldigande skillnad. Jag har inte haft haverier eller driftstörningar alls, men jag har haft recalls på en bränslepump på en Suzuki och på backspeglar såväl som växellåda hos Yamaha. Men det vete sjutton om antalet recalls är en värdemätare för kvalitet…? Det är ju bara att ta extra mycket hand om sina kunder.

Kawasaki på nittiotalet hade möjligtvis lite dåliga lackeringar som inte tålde stenskott väldigt bra. Jag tycker nog också att ”fit and finish” peakade mitten eller slutet 2000-tal. Sedan blev det plastigare och mer ”interlocking” med flärpar, hakar och skit på bekostnad av kåpskruvar och bultförband. Lättare men inte alls lika gediget…Jag tycker inte heller att vissa gjutningar och framförallt ytbehandlingar på skruvar anno 2023 imponerar…

De Honda-trogna brukar snabbt påpeka att de är mycket bättre än alla andra, i alla fall tills man drar upp det här med 2008 Fireblade, att fylla på bensin och att tanka olja. Då blir de lika snopna som alla tyskar blev när Motorrad långtestade S1000RR och hela ventilmekanismen gick ner sig fortare än på någon annan hoj…
 
Å nej TDMen igen…
Köpte den när den gått 4600 mil av första ägaren. Nu har den gått 13850 mil. Två saker har pajat; laddrelä och i samband med det så rök statorn.
Bakskivan var sliten när jag köpte den så där prutade jag. Bytte långt senare. Bägge skivorna fram bytta pga senildemens och skivbromslås. Plus framhjulslagret eftersom jag väntade för länge med skivbytet. Inte hojens fel.
Bytt batterier, bromsbelägg, bromsvätska fram, kopplingsvajern (vid 13000 mil är ju ok), drivpaket och två halvljuslampor. Lämnade in för kontroll av ventilspel vid 8000 mil. Alla inom spec. De bytte luftfilter och stift samtidigt. Plus att de servade gaffeln. Tror att någon radialtätning gett sig (asså packboxen).
Jag har aldrig meckat så lite med någon av mina hojar. Har inte ens lyft tanken. Den drar ingen olja mellan bytena. Insprutning fö.
Har ofta undrat varför folk byter till en likadan hoj när de byter. Nu förstår jag.
Hojen drar ofta 0,42-0,45. Men int fan gör den några 300.

de4661370c7c1c6241f64250fa641cba.jpg


Här går det drygt 300.
82633bc87b875c78d0c810d88fbfe94b.jpg
 
Det är väl några år sedan BMW var ett kvalitetsmärke. Min vän Rafaels R90S har nu nått över 50000 mil men t.ex. är slutväxeln i kardan är bytt. Dock var flera kuggar av vid bytet så det var överkvalite när den byggdes på 1970-talet med fler kuggar än det egentligen behövdes.
Idag fylls hojarna med elektronik. Och elektronik går sönder. Även BMW's.
Plus allt annat som är designat för att klara 5000 mil. Motorrads 5000 mila test. Jag kollade för några år sedan hur det såg ut i Motorrads 5000 mila test. Mest strul under de första 5000 milen hade BMW, Ducati och KTM i genomsnitt för de testade hojarna.
(Uppräknade i bokstavsordning)
Bästa europeiska hoj (minst strul) var en Triumph.
I toppen minst strul de japanska märkena.
Och allra minst strul hade det varit med en HD.
Senare har EN BMW modell toppat Motorrads listan med minst strul under 5000 mil.
Själv minns jag Bike's 5 bandagar på en vecka test med en BMW S1000RR.
Det blev 3 bandagar och 2 motorhaverier på en vecka.
Det första haveriet i Tyskland och där blev hojen snabbt bärgad och reparerad.
Det andra motorhaveriet i Frankrike.
 
Last edited:
Jag tycker nog också att ”fit and finish” peakade mitten eller slutet 2000-tal. Sedan blev det plastigare och mer ”interlocking” med flärpar, hakar och skit på bekostnad av kåpskruvar och bultförband. Lättare men inte alls lika gediget…
Flärparna är bra för fabriksmontering - kortar tid i produktionsflödet - men är apa vid reparation o service
 
Håller helt åt hållet med.

Dock har jag en fråga. Vilka hojar sticker ut idag (positivt)? Är det fortfarande generellt alla japsare eller finns det en viss rangordning bland japsarna med?
Jag har egentligen noll belägg för detta men nog tusan är det verkligen sällan man hör om någon som har seriösa problem med en Honda eller en Suzuki? Sen vet jag inte om jag skulle vilja en hoj från någon dem anno 2023, men det är ju mer pga avsaknad av upplevd rolighetsfaktor än något annat…
 
Är det inte så att de flesta hojjar precis som bilar håller rätt så hög kvalite idag?
Min Ducati har på 2400mil "bara" haft glapp i neutralläges givaren, allt annat bara funkar. Kollegans 690 likaså, bara smågrejer som fixas som vanligt underhåll. T7an verkar också hålla ihop riktigt bra.
Är väl oftast bara de som har problem som man hör något av på nätet/forum. Kan mängden fel stå i direkt paritet till antal sålda motorcyklar? Äh, inte vet jag - tycker de flesta verkar hålla ihop bra i alla fall :)
Utan tvivel är alla stora hojmärken numera väldigt mycket bättre och mer underhållsfria än vad den typiska hojen var för typ 20-25 år sen. Men kanske också därför man hör en hel del om generalras på motorer, slutväxlar etc etc. Man förutsätter helt enkelt att hojen knappt behöver service så man lär sig att inte göra något alls fram tills dess att servicebehovet blir totalt…
 
Utan tvivel är alla stora hojmärken numera väldigt mycket bättre och mer underhållsfria än vad den typiska hojen var för typ 20-25 år sen. Men kanske också därför man hör en hel del om generalras på motorer, slutväxlar etc etc. Man förutsätter helt enkelt att hojen knappt behöver service så man lär sig att inte göra något alls fram tills dess att servicebehovet blir totalt…
Fanns ju en tråd om råd på vilken sport 1000cc som inte behövde servise, tror inte Ts i den tråden är kvar här.
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top