Yamaha MT-10

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag saknar min MT10 som f.n. Teneren har rullat 22 mil sen 13/5. Då ingår 7 mil hemresa frän Västerås. :lol Jag är för pedant för att åka grus och sånt och skita ner hojen. Det blir nog byte till en MT10 eller en Tuono Factory istället. Eller så blir det en Puch Maxi..;)
 

Beebop

Medlem
Gick med
10 Mar 2021
Hoj
2019, BMW S1000r
Stämmer in med dig Jerry! Saknar min MT10sp. Kommer nog göra mig av med tuonon till våren och skaffa mig en sån igen ?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Sökes: MT-10 för fotografering (senare i vår), helst i Stockholmsområdet

Jag söker en med turkosa fälgar (Cyan Storm tror jag färgsättningen heter). Gärna så original som möjligt, slip-on får väl anses standard men iaf inte sönderstylade.

Jag har några bildidéer och platser. Mitt förslag är att vi träffas eller hörs av via telefon vid ett tillfälle och diskuterar genomförandet, kanske har ni bildidéer eller förslag på platser och ett annat tillfälle för själva fotograferingen. Beräknad tidsåtgång för fotograferingen är ca 3 timmar.

Eftersom det här är min hobby utgår ersättning i form av digitala kopior av de bilder som blir keepers. Möjligen kan jag bistå med en eller ett par printar i upp till A2.

Edit: såg att det inte var så lätt att hitta URL:en i profilen så jag länkar direkt till lite grejer jag gjort tidigare. https://mofoto.se/galleries/fordon/index.html
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Sökes: MT-10 för fotografering (senare i vår), helst i Stockholmsområdet

Jag söker en med turkosa fälgar (Cyan Storm tror jag färgsättningen heter). Gärna så original som möjligt, slip-on får väl anses standard men iaf inte sönderstylade.

Jag har några bildidéer och platser för dessa i närheten av varandra. Mitt förslag är att vi träffas eller hörs av via telefon vid ett tillfälle och diskuterar genomförandet, kanske har ni bildidéer eller förslag på platser och ett annat tillfälle för själva fotograferingen. Beräknad tidsåtgång för fotograferingen är ca 3 timmar.

Eftersom det här är min hobby utgår ersättning i form av digitala kopior av de bilder som blir keepers. Möjligen kan jag bistå med en eller ett par printar i upp till A2.

Edit: såg att det inte var så lätt att hitta URL:en i profilen så jag länkar direkt till lite grejer jag gjort tidigare. https://mofoto.se/galleries/fordon/index.html
Är det verkligen ingen som vill ha bilder på sin MT-10 eller är dom utrotningshotade? :)
 

Bifogat

  • _DXC0014-Edit.jpg
    _DXC0014-Edit.jpg
    2.5 MB · Visningar: 31

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Halloj! Söker med ljus och lykta efter en komfortsadel till MT-10 2022. Verkar vara slut hos Yamaha nämligen..

Sen undrar jag om alla MT-10 låter som symaskiner? Min tickar väldigt mycket.. 280 mil har den gått, service gjord vid 100 mil förra augusti.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Halloj! Söker med ljus och lykta efter en komfortsadel till MT-10 2022. Verkar vara slut hos Yamaha nämligen..

Sen undrar jag om alla MT-10 låter som symaskiner? Min tickar väldigt mycket.. 280 mil har den gått, service gjord vid 100 mil förra augusti.
Demontera katalysatorn och sätt dit en mellandämpare, kan kanske ge lite bröl på behaglig nivå.
 

snoozarn

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2020
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 890 Duke R
Halloj! Söker med ljus och lykta efter en komfortsadel till MT-10 2022. Verkar vara slut hos Yamaha nämligen..

Sen undrar jag om alla MT-10 låter som symaskiner? Min tickar väldigt mycket.. 280 mil har den gått, service gjord vid 100 mil förra augusti.
Finns på blocket.
Då behöver jag mappa om ECU:n
Nej, det behöver du inte.
 

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Finns på blocket.

Nej, det behöver du inte.
Jaså? Länka gärna.. Verkar inte hitta. Såg någon för årsmodell 17-21 men tror inte den passar 22..

Jag trodde att borttag av katalysator "kräver" en mappning för att motorn inte ska gå för rikt/snålt..
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Halloj! Söker med ljus och lykta efter en komfortsadel till MT-10 2022. Verkar vara slut hos Yamaha nämligen..

Sen undrar jag om alla MT-10 låter som symaskiner? Min tickar väldigt mycket.. 280 mil har den gått, service gjord vid 100 mil förra augusti.
Haha, där ser man hur olika vi ser på saker och ting. Jag provkörde en MT-10 hos Mascot för ett par år sen och jag upplevde att ljudet från den var bra mycket råare och ljudligare än min Tracer 900. :)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Haha, där ser man hur olika vi ser på saker och ting. Jag provkörde en MT-10 hos Mascot för ett par år sen och jag upplevde att ljudet från den var bra mycket råare och ljudligare än min Tracer 900. :)
Den du prova hade kanske euro 5 och nyare har begåvats med euro 6.
 

snoozarn

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2020
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 890 Duke R
Jaså? Länka gärna.. Verkar inte hitta. Såg någon för årsmodell 17-21 men tror inte den passar 22..

Jag trodde att borttag av katalysator "kräver" en mappning för att motorn inte ska gå för rikt/snålt..
Dem säljs väldigt snabbt, gäller att vara på hugget alt beställa från utlandet.

Jag körde två år utan mapp & kat, självklart går den jämnare med en korrekt mappning men det är inget krav.
 

veryfast

Ny medlem
Gick med
12 May 2023
Hoj
mt-10
Skulle montera tillbaka original systemet inför besiktningen och lyckades paja båda packningarna som sitter mellan katalysatorn och grenröret.....

Hur fan är det tänkt att man ska kunna få in katalysatorn igen? Ska man trycka in packningarna vid katalysatorn eller sätta de direkt på grenröret? Känner att jag inte lyckades få till nån vinkel som kändes rätt. Efter flera försök så böjde sig packningarna och sprack helt. Nån som satt tillbaka orignalsystemet och kan ge lite tips?

Blir att vänta nån vecka på nya nu...
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Då blev man med MT10 igen efter att ha avverkat följande sen 2020; Ducati Diavel 1260, 3 st Aprilia Tuonos en Kawasaki ZH2 och slutligen en Rocket 3R. Blev en SP eftersom man vet vad bra väghållning gör efter 2 st Aprilia Tuono Factory V4. Är väldigt nöjd och jag upplever den betydligt starkare än vad jag kom ihåg. Trodde inte styrkan skulle imponera så mycket efter att ha ägt en ZH2 på 200 hästar. Mycket roligare att köra än ZH2an när det svänger och upplever responsen från motorn ännu mer explosiv i mellanregistret. Bonus att den blivit lite snålare på bränsle också för lite längre räckvidd (4-5 mil). Försäkringen var 2000kr billigare än för min ZH2a är ju gott med en hoj som till på köpet är roligare. En fjolårets modell drygt 30k billigare än 2023orna som är identiska med 2022.
 

Bifogat

  • IMG_20230513_131753212_HDR.jpg
    IMG_20230513_131753212_HDR.jpg
    3.2 MB · Visningar: 32
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top