Regnställ

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag har kört många timmar i norskt spöregn med ett vanligt regnställ från Blåkläder och jag vågar påstå att jag varit torrare än mina reskamrater som köpt MC-specifika regnkläder.
Deras har dock säkert varit mycket dyrare och varit av ett tuffare märke, men det är en klen tröst när man är kall och blöt hela vägen in till ryggraden.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Skräp, står ju tydligt Max toppfart 130.
Hmm, jag funderade också på just den…
Kan det vara så att de flesta andra regnställ inte heller tål allt för mycket vind, men att denna har det specat?

Synd, för den är ”lagom synlig”, inte helsvart eller helorange, mm.
Så även jag tar gärna tipps på andra alternativ.

Edit:
Jag föredrar helt ställ med stretch, så att det går lätt att komma i den utan att den är så stor att den fladdrar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Och nu då mitt standardtips om du kör med skinnställ.
Prova regnstället utanpå skinnstället.
Jag nödköpte en regnoverall och p g a puckeln på stället höll overallen på att strypa mig, alternativet var att köra med lite öppet i halsen, gissa hur det gick.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag föredrar separat jacka och byxa. Lättare att dra på sig. Jackan kan användas separat om det är kallt.
Nej det kommer inte in vatten runt midjan, det drar inte kallt.
Med överdragsstövlar och -handskar så har jag klarat mig.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag köpte ett regnställ på Lidl när dom hade något mc tema vecka för många år sedan. Funkar jättebra kostade bara några hundralappar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skräp, står ju tydligt Max toppfart 130.


Inte så himla Spidi, med andra ord.


...och till Dudley Doorighters som menar att 130 blås ändå är max hastighet i regn kan jag bara säga: fulla stint i ösregn är underbart när grejerna funkar.
Bra däck, bra kläder, imfria glasögon, 160 som marschfart - uunnddeerrbbaarrtt!

Mot slutet av en etapp kan man kosta på sig att öppna visiret helt och låta ansiktet blästras av regndropparna - samtidigt som man funderar över vad en sådan ansiktsbehandling skulle kostat på salong:

"Hydro-peeling™
Vi blåser speciellt avjoniserat vatten enligt vår speciella H2O-formula som vi hämtat på 2000 meters höjd och låtit behandla med en speciell gravitationsmetod som gör att vattnet inte känner sig pressat eller jagat
på sin väg ner mot havsnivån.

Behandlingen är härligt avstressande och revitaliserar din ansiktshud ända ner till bindvävslagren. Efteråt följer vi upp med en mildrande lotion som bevarar den uppfriskande känslan länge, länge.
SEK 775.- för 15 minuters behandling"



Eh... Ämnet.

Kör tvådelat Scott i stretchmaterial.
Funkar utmärkt, minimalt flax i 160, börjar röra sig i 180.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jacka IXS fluogul stretch och Alpinestars byxor.

En bild från en mack Italien. Mörka tunga regnmoln framöver. Börjar regna. Åker in för att dra på regnkläderna. Tar en bild under tiden för att visa barnen. Jorå det regnade ett tag sen slutade det när jag var klar.
967C29B9-CBEE-42BF-8DB6-6277BE2C3398.jpegDDA87D06-33B0-4D56-8D50-195FDC7FB5B7.jpeg
Några dagar senare mellan Rom och Rimini blev det ett personbästa när det gäller skyfall. Motorväg eller motortrafikled. Ökande regn. Farten sjunker. Inte läge att köra om. Ligger bakom en vit Ford Transit. Det går i 40. Bilen syns inte, bara dimbakljuset. Då ligger jag ändå nära. Jag åker med varningsblinkers och tänt bromsljus och hoppas att han i bilen framför ser vägen. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fördelen med regnställ är att de är täta. Det är även nackdelen och därav följer problematiken att man aldrig riktigt är i läge att ha dem på. Regnar det inte blir man blöt inifrån. Börjar det regna måste man stanna och ta på det. Och då slutar det förstås inom några minuter.

En ytterligare fördel är att de ofta är i fluorescerande färg, vilket gör att man syns även i busväder. Kanske den viktigaste egenskapen.

Jag har ett regnställ men kör med Goretexställ.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fördelen med regnställ är att de är täta. Det är även nackdelen och därav följer problematiken att man aldrig riktigt är i läge att ha dem på. Regnar det inte blir man blöt inifrån. Börjar det regna måste man stanna och ta på det. Och då slutar det förstås inom några minuter.

En ytterligare fördel är att de ofta är i fluorescerande färg, vilket gör att man syns även i busväder. Kanske den viktigaste egenskapen.

Jag har ett regnställ men kör med Goretexställ.


Du snuddar vid den viktigaste egenskapen hos alla regnställ.
Talismaneffekten.

Har man med sig ett regnställ kommer det inte att regna.

Eller i vart fall inte regna lika mycket. Eller ofta.

Drar man sig för att stanna och ta på sig stället just i kanten av ett regnväder - med tanken "det här kan jag plöja mig rakt igenom" så kommer himlen att öppna sina portar och man är duktigt dränkt innan man ger upp, drar på sig stället och konserverar vätan innanför det nya lagret plast.

Men, om man stannar redan när man ser en regnfront, för att dra på sig regnställ, överdragsstövlar eller vad man nu kämpar med så kommer det mirakulöst bildas en lucka i vädret just där man själv skall fram.

Uppochnerpåvänd Moseseffekt, helt enkelt.
Att veta hur man skall använda sitt regnställ är lika angeläget som vilken sort man har.

Och, har det varit uppehåll en månad och man kör iväg utan regngrejer på hojen, så kommer det att regna.
Universal law.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du snuddar vid den viktigaste egenskapen hos alla regnställ.
Talismaneffekten.

Har man med sig ett regnställ kommer det inte att regna.

Eller i vart fall inte regna lika mycket. Eller ofta.

Drar man sig för att stanna och ta på sig stället just i kanten av ett regnväder - med tanken "det här kan jag plöja mig rakt igenom" så kommer himlen att öppna sina portar och man är duktigt dränkt innan man ger upp, drar på sig stället och konserverar vätan innanför det nya lagret plast.

Men, om man stannar redan när man ser en regnfront, för att dra på sig regnställ, överdragsstövlar eller vad man nu kämpar med så kommer det mirakulöst bildas en lucka i vädret just där man själv skall fram.

Uppochnerpåvänd Moseseffekt, helt enkelt.
Att veta hur man skall använda sitt regnställ är lika angeläget som vilken sort man har.

Och, har det varit uppehåll en månad och man kör iväg utan regngrejer på hojen, så kommer det att regna.
Universal law.

Exakt så. En kompis har lurat gudarna och kör med delbart regnställ. Kör man med enbart regnbrallor ELLER regnjackan kommer det inte att regna. Skitsmart faktiskt.

Jag brukar köra med Atlantisstället och ha Goretex-inserten liggandes i ena väskan. Funkar på samma sätt. Tål kortare skurar utan det vilket betyder att det inte blir några.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du snuddar vid den viktigaste egenskapen hos alla regnställ.
Talismaneffekten.

Har man med sig ett regnställ kommer det inte att regna.

Eller i vart fall inte regna lika mycket. Eller ofta.

Det där stämmer faktiskt, skulle till tandläkaren i Kalix och for från jobbet med Trajan iförd skinnställ och i ryggsäcken på jobbet fanns regnställ vilket ju var onödigt att ta med för det var ju fint väder och skulle vara så hela dagen.

Hos tandläkaren börjar det regna lite men skinnstället var ju infettat och det var ju bara lite regn så det var ju ingen fara, åkt och tankade på OK och där stod ett hoj gäng från Tyskland men det regnade ju bara lite så jag styrde norrut. ca 2 mil från jobbet öppnade sig himlen och det började gå åska och det regnade kraftigt och trafiken gick sakta. Massor med bilar svängde av frn E10.an in på NIlles resturang men jag var ju bara en dryg mil från jobbet så varför stanna då man är blöt och det kan knappast regna mer.

Nån kilometer norr om Nilles slår åskan ner och det måste varit nära för dånet är öronbedövnade och man kände hur luften var elektrisk, i detta läge ska jag erkänna att jag faktiskt kände mig rädd och nu ökar regnet ytterligare en nivå. Passerar Vippabacken och här svänger resten av trafiken in men jag tänker att jag är dyngsur och det är bara 5 km till jobbet och det kan ju inte blir värre så jag kör förbi istället för att stanna.

När jag passerat Vippabacken så blir det ännu värre, regnet ökar till nåt så in i helvete och det är ca 10 cm vatten på vägbanan och blåser så det strömmar på vägen och kör i vattnet på 1:an och passerar en motorcyklist på en parkering som slår ut med armarna men jag har bara ca 3 km kvar till jobbet så varför stanna. Kämpar mig tillslut fram till jobbet och kör in hojen i ett av garagen och får dra av mig skinnstället i garaget för det bara rinner vatten om mig.

Är bara att dra av sig allt och byta samtliga kläder, sen inser jag att det bara att ta en bil och åka hem och hämta allvädersstället till då jag ska köra hem på eftermiddagen. Då jag sätter mig i bilen ca en halvtimme senare är det igen strålande sol och då jag kör hem med hojen efter jobbet med regnstället i ryggsäcken lyser solen ås fint.

Allt detta hade nog undvikits om regnstället varit med.

Ska erkänna att detta inte var klokt gjort utan skulle ha stannat och väntat ut regnet, men jag hade ju bara en dryg mil kvar.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du snuddar vid den viktigaste egenskapen hos alla regnställ.
Talismaneffekten. Har man med sig ett regnställ kommer det inte att regna.
Korrekt! Här följer lite tips, rejält off-topic:

* Det är därför klokt att alltid ta med sig paraply när man går ut. Då blir det inget regn.

* Eller att inte ta med sig solglasögon med motiveringen att "det blir nog rätt soligt ändå". Ni kan själva räkna ut vad som händer då.

* Eller aldrig ta med sig en kondom när man skall ut på dåligheter. Var och en som läst inlägget hittills fattar ju hur det går då (=inte alls).

Det där sista har jag hört eller läst någonstans.... ;)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ibland får man åka en bit i regnet innan man kan svänga av och plocka fram regnkläderna. Då blir man lite blöt. När (nästan) allt åkt på så återstår att dra på handskarna på blöta händer. En mikrofiberduk kan vara bra att ha till hands(!)
Jag har tunna ”sommarhandskar” som jag kan ha i mina trefingrade regnhandskar. Då går det lättare att dra på dom på blöta händer.
Tre par handskar för att åka hoj? Japp. Jag hade fem par med mig på en tripp. Dunfodrade tumvantar i skinn. Funkar i 4 grader och kornsnö. Inte lika bra i 32 grader.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag brukar ha med mig ett tvådelat stormberg regnställ och varselväst när jag ska ut på längre turer.
Det är lagom i storlek för att passa över skinnstället och håller tätt trots att det har 6-7 år på nacken nu.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har ett biltemaställ som jag panikköpte på väg till Roslagen för ett par år sedan. Funkar bra, har kört med det ett par gånger och det enda som gör att jag letar efter något annat är att det är resåravslut på ärmarna och jag vill få stället över handskarna.

Price/performance är lysande i övrigt, men det finns nog inte längre.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fördelen med regnställ är att de är täta. Det är även nackdelen och därav följer problematiken att man aldrig riktigt är i läge att ha dem på. Regnar det inte blir man blöt inifrån. Börjar det regna måste man stanna och ta på det. Och då slutar det förstås inom några minuter.

En ytterligare fördel är att de ofta är i fluorescerande färg, vilket gör att man syns även i busväder. Kanske den viktigaste egenskapen.

Jag har ett regnställ men kör med Goretexställ.
Du har rätt men ändå fel! :krama

För oss som inte gillar att sätta på Gore Tex är nackdelarna inte så stora som för dig som föredrar att sätta på denne Gore Tex! :7peta;) :hihi

Det kan vara så varmt att man blir blöt inifrån. Men för oss som inte föredrar varmt klimat, och därför inte reser till dessa delar av världen, är risken inte lika stor.
Och när det händer så står jag ut eftersom att skippa lädret känns sämre. Men det är min åsikt... ;)

På längre resor har jag med mig ett Rukka med Barry Sheenes autograf, diskhandskar och systembolagets stövelöverdrag.
För kortare turer och pendling ett tvådelat. Jackan är trevlig kyliga mornar. Den senaste är från Oxford och inte särskilt dyr. https://www.oxfordproducts.com/moto...r/rain_wear/oxford_rainseal_over_jacket_fluo/
En varseltröja https://www.google.com/search?q=var...ZpDIoQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1517&bih=694&dpr=0.9 hjälper också mot kyla till skillnad från en varselväst.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top