zerous
Medlem
- Gick med
- 19 Apr 2014
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Hej
Jag håller på och river i toppen till gammal småtrött GSX1100F från 1990 som jag ska byta oljetätningar på.
Rivit ut toppen och ventilerna och håller på gå igenom alltsammans. Det är dubbla ventilfjädrar och servicemanualen säger man ska mäta längden på fjädern olastad och lastad.
Samtliga innerfjädrar klarar båda testerna utan problem, men samtliga ytterfjädrar är ca 1-2 mm för korta olastade och lastade.
Jag är så klart inte särskilt sugen byta alla 16 fjäderpaket 12920-06B00 då dessa säljs i par och kostar ca 170 kr per par så det kommer landa på bra slant om man ska byta alla 16. Det oklart om det ens går få tag på så gamla delar då det kan vara restnoterat. Det kommer landa på hojens halva värde.
Vad är det som kan hända om jag bestämmer mig för att inte byta dessa fjädrar nu utan stoppar tillbaks dessa igen? Blir det inte tätt i ventilsätet? Kommer topplocket sota igen? Vad är det för chattering noice som servicemanualen nämner?
Bågen är från 1990 och jag kör inte bana med den. Den används för att köra A till B i max 120 km/tim. Det jag ser är att det finns hel del sot på sätet, men det tar jag bort med ventilslippastan.
Jag håller på och river i toppen till gammal småtrött GSX1100F från 1990 som jag ska byta oljetätningar på.
Rivit ut toppen och ventilerna och håller på gå igenom alltsammans. Det är dubbla ventilfjädrar och servicemanualen säger man ska mäta längden på fjädern olastad och lastad.
Samtliga innerfjädrar klarar båda testerna utan problem, men samtliga ytterfjädrar är ca 1-2 mm för korta olastade och lastade.
Jag är så klart inte särskilt sugen byta alla 16 fjäderpaket 12920-06B00 då dessa säljs i par och kostar ca 170 kr per par så det kommer landa på bra slant om man ska byta alla 16. Det oklart om det ens går få tag på så gamla delar då det kan vara restnoterat. Det kommer landa på hojens halva värde.
Vad är det som kan hända om jag bestämmer mig för att inte byta dessa fjädrar nu utan stoppar tillbaks dessa igen? Blir det inte tätt i ventilsätet? Kommer topplocket sota igen? Vad är det för chattering noice som servicemanualen nämner?
Bågen är från 1990 och jag kör inte bana med den. Den används för att köra A till B i max 120 km/tim. Det jag ser är att det finns hel del sot på sätet, men det tar jag bort med ventilslippastan.