Konsekvens för korta/svaga ventilfjädrar?

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Hej

Jag håller på och river i toppen till gammal småtrött GSX1100F från 1990 som jag ska byta oljetätningar på.

Rivit ut toppen och ventilerna och håller på gå igenom alltsammans. Det är dubbla ventilfjädrar och servicemanualen säger man ska mäta längden på fjädern olastad och lastad.

Samtliga innerfjädrar klarar båda testerna utan problem, men samtliga ytterfjädrar är ca 1-2 mm för korta olastade och lastade.

Jag är så klart inte särskilt sugen byta alla 16 fjäderpaket 12920-06B00 då dessa säljs i par och kostar ca 170 kr per par så det kommer landa på bra slant om man ska byta alla 16. Det oklart om det ens går få tag på så gamla delar då det kan vara restnoterat. Det kommer landa på hojens halva värde.

Vad är det som kan hända om jag bestämmer mig för att inte byta dessa fjädrar nu utan stoppar tillbaks dessa igen? Blir det inte tätt i ventilsätet? Kommer topplocket sota igen? Vad är det för chattering noice som servicemanualen nämner?

Bågen är från 1990 och jag kör inte bana med den. Den används för att köra A till B i max 120 km/tim. Det jag ser är att det finns hel del sot på sätet, men det tar jag bort med ventilslippastan.
 

Bifogat

  • valves.jpg
    valves.jpg
    112.7 KB · Visningar: 21

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej

Jag håller på och river i toppen till gammal småtrött GSX1100F från 1990 som jag ska byta oljetätningar på.

Rivit ut toppen och ventilerna och håller på gå igenom alltsammans. Det är dubbla ventilfjädrar och servicemanualen säger man ska mäta längden på fjädern olastad och lastad.

Samtliga innerfjädrar klarar båda testerna utan problem, men samtliga ytterfjädrar är ca 1-2 mm för korta olastade och lastade.

Jag är så klart inte särskilt sugen byta alla 16 fjäderpaket 12920-06B00 då dessa säljs i par och kostar ca 170 kr per par så det kommer landa på bra slant om man ska byta alla 16. Det oklart om det ens går få tag på så gamla delar då det kan vara restnoterat. Det kommer landa på hojens halva värde.

Vad är det som kan hända om jag bestämmer mig för att inte byta dessa fjädrar nu utan stoppar tillbaks dessa igen? Blir det inte tätt i ventilsätet? Kommer topplocket sota igen? Vad är det för chattering noice som servicemanualen nämner?

Bågen är från 1990 och jag kör inte bana med den. Den används för att köra A till B i max 120 km/tim. Det jag ser är att det finns hel del sot på sätet, men det tar jag bort med ventilslippastan.
16x170kr=2720kr. Är hojen verkligen bara värd 5-6k?

Du kan såklart skruva ihop den igen med de gamla fjädrarna. Den kommer fungera lika bra/dåligt som innan. I vart fall ett tag till. Om du ändå har isär grejerna hade jag definitivt bytt. En radfyra som inte kan varvas är värdelös. Skrota hojen eller byt fjädrarna, min åsikt.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
I värsta fall lokala brännskador på ventil/säte - oftast läcker det mest på ett ställe så att man efter en tid får lokala brännskador som snabbt ökar o blir spår i säte eller ventil.
Slipar man in ventilen igen så minskar (teoretiskt) fjäderkraften och nästa läckage kommer snabbare tillbaka.
Mao - tycker som Tegel
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Laga eller skrota. Eller leta alternativ topp på Ebay och chansa.

Kostar alltid åtskilliga tusenlappar att ta isär motorer, åtminstone om man ska få ihop dem igen. Men det är alltid en balans mellan kostnad och tillförlitlighet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är det inte oljekyld, nertrimmad GSXR-motor i den där? De är alltid värda att laga. Finns hur mycket delar som helst, kanske inte på den lokala auktionen i Backhorva men...

Snyggaste motorn som byggts någonsin är det också

Kanske värt att kolla om du kan använda Busafjädrar. Jag har en defekt Gen1 Busatopp liggade, men fjädrarna bör vara bra i den.
(Busa gen1 använder dubbla fjädrar)

Kan mäta upp dem om du vill?
 
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Är det inte oljekyld, nertrimmad GSXR-motor i den där? De är alltid värda att laga. Finns hur mycket delar som helst, kanske inte på den lokala auktionen i Backhorva men...

Snyggaste motorn som byggts någonsin är det också

Kanske värt att kolla om du kan använda Busafjädrar. Jag har en defekt Gen1 Busatopp liggade, men fjädrarna bör vara bra i den.
(Busa gen1 använder dubbla fjädrar)

Kan mäta upp dem om du vill?
Verkar inte vara samma nummer på fjädrar som på busa, men så klart du får gärna titta på måtten om det går.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej

Jag håller på och river i toppen till gammal småtrött GSX1100F från 1990 som jag ska byta oljetätningar på.

Rivit ut toppen och ventilerna och håller på gå igenom alltsammans. Det är dubbla ventilfjädrar och servicemanualen säger man ska mäta längden på fjädern olastad och lastad.

Samtliga innerfjädrar klarar båda testerna utan problem, men samtliga ytterfjädrar är ca 1-2 mm för korta olastade och lastade.

Jag är så klart inte särskilt sugen byta alla 16 fjäderpaket 12920-06B00 då dessa säljs i par och kostar ca 170 kr per par så det kommer landa på bra slant om man ska byta alla 16. Det oklart om det ens går få tag på så gamla delar då det kan vara restnoterat. Det kommer landa på hojens halva värde.

Vad är det som kan hända om jag bestämmer mig för att inte byta dessa fjädrar nu utan stoppar tillbaks dessa igen? Blir det inte tätt i ventilsätet? Kommer topplocket sota igen? Vad är det för chattering noice som servicemanualen nämner?

Bågen är från 1990 och jag kör inte bana med den. Den används för att köra A till B i max 120 km/tim. Det jag ser är att det finns hel del sot på sätet, men det tar jag bort med ventilslippastan.
Funkade den innan du tog isär den så funkar den när du sätter ihop den, laga inget som funkar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Verkar inte vara samma nummer på fjädrar som på busa, men så klart du får gärna titta på måtten om det går.
Nummer kan vara olika ändå även om det är samma del (eller i stort sett samma del) har jag erfarit. Speciellt när det är så stor åldersskillnad.

Vet inte exakt men man har hör folk använda diverse Busadelar i gamla oljekylda GSXR. Kanske blir en uppgradering om det passar?
Sådant här var en Guru här på sporthoj expert på. Han är tyvärr inte med oss längre.

Ska mäta dem och lägga upp bilderna här, jobbar kväll så får se om jag hinner inatt.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har inte varit förbi garaget än men googlade lite och kan tyvärr inte hitta någonting om någon som använt Busa-fjädrar. Så antagligen inte möjligt.

Vid eftertanke så är det väl helt olika konstruktion på ventilarrangemanget på oljekylda GSXR, Bandit? GSXF ?

De senare vätskekylda från 92 kör väl med "shim under bucket" likt Busa

På Ebay Hittade jag en GSXF 1100-motor från firma i Tyskland med 7000 mil för 4300kr eller högst bjudande. 100% positiv feedback och medlem sedan 2002.
Ebay nr 334729950376

Sen fanns det en del toppar för runt 2000kr/styck
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
men isåfall ska man byta ventil fjädrar på 99 % av alla mc
nä du ska du inte köra dragracing o varva 40000 varv är det ingen fara als.
dom du har är säkert bätra än dom nya kina fjädrar du kan få tag på
till en landsvägs hoj hade jag inte bryt mej
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det är ingen fara, vad som kan hända är att ventilerna inte hinner stänga på väldigt höga varv. De kan studsa eller "flyta", alla ventiler gör det till sist. Vad som har hänt är att ditt varvtal det händer på är lite lägre än spec men förmodligen fortfarande över original varstopp. Personligen skulle jag använda de originalfjädrar som sitter, kinesium grejer har inte i en motor att göra och är förmodligen sämre än de fjädrar du redan har.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Shimsa ihop dem 1-2 så blir de nog lika hård som de va ny. Shimset lägger man såklart i botten men kolla att de inte bottnar mellan fjädervarven vid max lyft!!
Har faktiskt funderat på det. 1-2 mm menar du? Shimsar man båda eller bara yttre fjäder då?

Antar att man inte kör vanlig 8,8 bricka då.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Med tanke på hur du tänker använda hojen så är det meningslöst att byta fjädrar.
Man brukar aldrig lägga ut fjädrar för mer än 10% sättning vid nominell kraft.
För denna applikation kommer maxvarvet att då sjunka ca 5% innan ventilsläpp. Skimsning gör väldigt lite nytta.
På en så pass gammal hoj tycker jag att man bör begränsa sig till max 90% av maxfart.
Det finns ingen effekt att hämta där uppe samtidigt som risker för ras ökar rejält.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är ingen fara, vad som kan hända är att ventilerna inte hinner stänga på väldigt höga varv. De kan studsa eller "flyta", alla ventiler gör det till sist. Vad som har hänt är att ditt varvtal det händer på är lite lägre än spec men förmodligen fortfarande över original varstopp. Personligen skulle jag använda de originalfjädrar som sitter, kinesium grejer har inte i en motor att göra och är förmodligen sämre än de fjädrar du redan har.
Mina Suzuki originaltätningar stod det "made in china" på. ?

Av ren nyfikenhet, har TS gjort kompprov?
 

Bifogat

  • Screenshot_20230323_193806_Chrome.jpg
    Screenshot_20230323_193806_Chrome.jpg
    110.5 KB · Visningar: 5
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Mina Suzuki originaltätningar stod det "made in china" på. ?

Av ren nyfikenhet, har TS gjort kompprov?
Ja, gjorde godkänd kompprov för ca ett år sedan.

När jag tog bort toppen fanns det små oljedroppar i två cylindrar vilken kan tyda på dåliga ventiltätningar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, gjorde godkänd kompprov för ca ett år sedan.

När jag tog bort toppen fanns det små oljedroppar i två cylindrar vilken kan tyda på dåliga ventiltätningar.
Ok. Ja, ja gjorde ju också nyligen en liten uppfräschning av min motor. Beg topp från staterna som fick nya tätningar samt ett enkelt ventiljobb. Min gamla fungerade men var nog inte helt ok i ett av förbränningsrummen efter ett haveri 2016.

Kostade på mig nya kolvringar och några småsaker till som nog inte behövdes men nu är de bytta iaf
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Busafjädrar. Tänkte om nån förutom TS vill veta. Hur mycket fjång i jämförelse mot andra det är i dem har jag ingen aning om.
Men fotade datan i boken.

De är däremot 1mm över "service limit"

Missade att mäta inner och ytterdiam på innerfjädrarna
 

Bifogat

  • 20230324_142818.jpg
    20230324_142818.jpg
    1.2 MB · Visningar: 8
  • 20230324_020250.jpg
    20230324_020250.jpg
    1.5 MB · Visningar: 8
  • 20230324_020133.jpg
    20230324_020133.jpg
    1.6 MB · Visningar: 7
  • 20230324_020014.jpg
    20230324_020014.jpg
    1.3 MB · Visningar: 6
  • 20230324_015908.jpg
    20230324_015908.jpg
    1.1 MB · Visningar: 7
  • 20230324_015754_1.jpg
    20230324_015754_1.jpg
    1 MB · Visningar: 7
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top