Frågor man vågar ställa

Statistik/matematik-fråga:
Om 25% av populationen bär på mutationen A och 0,1% bär på mutationen B, vad är då andelen som bär på både A och B?
Bonusfråga: Vad är sannolikheten att två personer som båda har AB träffas?

Om 25% av populationen bär på mutationen A och 0,1% bär på mutationen B, vad är då andelen som bär på både A och B?
Det går inte att räkna ut något med det underlaget.

Räknas Solen som en ändlig resurs?

Japp, den kommer att slockna den med.
Då kommer det att sluta blåsa, så vind är också en ändlig resurs, och vattnet kommer att frysa....

Jag tänkte ur ett energi perspektiv, sol vind och vatten är alla ändliga.

Haha, måste gissa (och erkänna hur kass jag är):

1/4 av 0,1% bär på bägge, dvs 0,025% av populationen. Chansen att 0,025% träffar någon annan 0,025%-are är liten: 0,000625% chans att träffa en annan AB-are. Dvs i en miljonstad finns det 625 stycken eller uttryckt i demografiska termer 62,5 per 100.000.

Lyfter man blicken bara lite så förstår man att chansen ändå är ganska överhängande att flera AB kommer att skaffa barn med varandra i en normalstor svensk stad.

/Draget ur arslet (som vanligt)

Haha, måste gissa (och erkänna hur kass jag är):

1/4 av 0,1% bär på bägge, dvs 0,025% av populationen. Chansen att 0,025% träffar någon annan 0,025%-are är liten: 0,000625% chans att träffa en annan AB-are. Dvs i en miljonstad finns det 625 stycken eller uttryckt i demografiska termer 62,5 per 100.000.

Lyfter man blicken bara lite så förstår man att chansen ändå är ganska överhängande att flera AB kommer att skaffa barn med varandra i en normalstor svensk stad.

/Draget ur arslet (som vanligt)
Första frågan är nog rätt, dvs svaret är 0,025%.

Andra frågan saknas det väl data för att kunna svara på. Vi vet inget om hur individer träffas/möts osv i populationen? Vi behöver mer data, eller...?

Andra frågan saknas det väl data för att kunna svara på. Vi vet inget om hur individer träffas/möts osv i populationen? Vi behöver mer data, eller...?

Nä det är ren statistik, då utgår jag från att man blandar i en tombola och drar två liksom…

Ahaa.
Om två personer träffas, hur stor är sannolikheten att båda är AB.
0,25×0,001×0,25×0,001=0,00000625%. Saknar du inte två nollor?

Ingen aning, statistik har jag visserligen läst på universitetet men det var i tillämpad form av ”Katrineholmsmatrisen”… inte matematiskt.

Vet vi inte ens svaret på första frågan. A och B kanske inte ens kan samexistera. Eller så får alla som bär på B alltid A.

Vet vi inte ens svaret på första frågan. A och B kanske inte ens kan samexistera. Eller så får alla som bär på B alltid A.
A och B är oberoende av varandra och kan samexistera.

Ska man göra det ännu mer komplicerat kan man ju också nämna att procentsatserna avser total förekomst, och eftersom människor har en kromosom från vardera föräldern så då kan man räkna på sannolikheten att en person bär på två kopior av A eller B.

Och vad är då sannolikheten att en AAB träffar en annan AAB?

Ska man göra det ännu mer komplicerat kan man ju också nämna att procentsatserna avser total förekomst, och eftersom människor har en kromosom från vardera föräldern så då kan man räkna på sannolikheten att en person bär på två kopior av A eller B.

Vad är du ute efter? Handlar det endast om hjälp med att ställa upp en enkel formel eller är det något annat? Är grundskolematematik ju.

Kromosomer fanns inte med i det ursprungliga problemet?

Vad är du ute efter? Handlar det endast om hjälp med att ställa upp en enkel formel eller är det något annat? Är grundskolematematik ju.
Jag är mest bara nyfiken. Mitt liv hänger inte på detta tack och lov, men när frågan dök upp började jag undra. Har sökt på nätet men inte hittat hur man beräknar två eller flera kombinerade sannolikheter som i detta fall.
Kromosomer fanns inte med i det ursprungliga problemet?
När man pratar mutationer hos människor så sitter de i de flesta fall på kromosomer, och eftersom människor är diploida ger det fler sannolikhetsutfall för varje kombination. Min poäng är att sannolikheten troligen blir ännu lägre för just det kombinationsexemplet jag tog upp, men jag vet inte hur jag beräknar det statistiskt ens om vi bortser från att vi är diploida.

Jag är mest bara nyfiken. Mitt liv hänger inte på detta tack och lov, men när frågan dök upp började jag undra. Har sökt på nätet men inte hittat hur man beräknar två eller flera kombinerade sannolikheter som i detta fall.

När man pratar mutationer hos människor så sitter de i de flesta fall på kromosomer, och eftersom människor är diploida ger det fler sannolikhetsutfall för varje kombination. Min poäng är att sannolikheten troligen blir ännu lägre för just det kombinationsexemplet jag tog upp, men jag vet inte hur jag beräknar det statistiskt ens om vi bortser från att vi är diploida.

Jag trodde du haft frågan i ett prov åt några elever och var nyfiken på hur många utanför skolan som klarade av problemet.

Om vi utgår ifrån den ursprungliga frågan så som den ställdes:
0.25*0.001=0.00025= 0.025% bär på bägge mutationerna.

Bonusfrågan: 0.00025*0.00025 = 6.25*10^8 per mänskligt möte.

Eller en av 16 miljoner mänskliga möten sker mellan två personer som bär bägge mutationerna.

Om vi antar att en människa i genomsnitt träffar 16 personer per dygn sker det alltså en sådan träff varje dygn i en miljonstad. (Nu valde jag gissningen 16 delvis för att det skulle ge ett jämnt slutresultat.)

Eller på jordens 8 miljarder alltså 8000 träffar per dygn.

Så det handlar endast om matematik, att beräkna kombinerade sannolikheter?
Det är ju bara att multiplicera dem med varandra så är det klart.

En liten avvikande fråga under ert beräknande om hur många halvsyskon som kommer träffa varandra o ligga i en 8 milllioners stad.

Är det någon som vet vad mc express har för turboageregat på yamaha snöskotrarna. Vet ingen får jag ringa o fråga.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda