Stark Varg

Har vi ingen på forumet som har beställt en och fått mailet om förseningen?
 
Problemet är väl att omvärldsläget ställt till det ganska ordentligt för alla som inte tingat sina komponentleveranser tio år framåt?

Flera av de etablerade biltillverkarna har ju leveranstider på 18 mån eller mer på vanliga modeller…

Tittar vi på MC-världen, vilka har egentligen presenterat/levererat något nytt efter 2018?

Tomma tunnor är väl ganska betecknande för alla tillverkare?
 
Problemet är väl att omvärldsläget ställt till det ganska ordentligt för alla som inte tingat sina komponentleveranser tio år framåt?

Flera av de etablerade biltillverkarna har ju leveranstider på 18 mån eller mer på vanliga modeller…

Tittar vi på MC-världen, vilka har egentligen presenterat/levererat något nytt efter 2018?

Tomma tunnor är väl ganska betecknande för alla tillverkare?

Bullshit!

Dom kan köpa sina komponenter en och en på Ebajj om det vore så, men det sitter fast i något annat, till exempel att fabriken inte existerar och att pengarna har tagit slut för att dom har flugit in folk till någon testbana i Spanien om dom lovar att skriva positivt om prototyperna...

Det finns nog inte en enda komponent som du inte kan köpa 100 av på ebajj och få ut dom första 100 hojarna, och har dom designat så korkat att dom är beroende av en komponent som är helt omöjlig att få tag på utan att ha en plan för att ersätta den med något annat så kanske dom ska ägna sig åt att sälja kinesiska kåpset med dålig passform och stort prispåslag och inte att tillverka hojar...

EDIT: Såg en 4 månader gammal podd/intevju med kotlettfrillan, han erkände att dom bara hade dom 6-7 hojar dom visade upp på provkörningen.
Det var inte heller elektronikkomponenter som var det huvudsakliga skälet till fördröjning, nu skyllde han på formar för att gjuta saker (plasten? Den har dom ju visat upp separat redan)

Det var mycket kringsnack och han använde väldigt många ord för att säga absolut ingenting.
 
Last edited:
Här nån review av hojen. Jag tror helt klart att den hoj han står med inte går att köra. Varför i hela friden gör man en review med hojen på en pall? Inte många mc-tidningar mcn etc som gör en review med senaste R1:an på en pall och bara står och snackar om den.
Om han nu har den bredvid sig varför skulle man INTE köra den?

Magstarkt att kalla videon ”future is here” med en hoj på en pall…

 
Här nån review av hojen. Jag tror helt klart att den hoj han står med inte går att köra. Varför i hela friden gör man en review med hojen på en pall? Inte många mc-tidningar mcn etc som gör en review med senaste R1:an på en pall och bara står och snackar om den.
Om han nu har den bredvid sig varför skulle man INTE köra den?

Magstarkt att kalla videon ”future is here” med en hoj på en pall…

Mycket gjutaluminium som CNC-bearbetats hårt. Det kommer ta tid om man skall spotta ut xxxx hojar i månaden och man har 1 st CNC-maskin (de kanske iofs ha köpts flera) som är tvungna köra olika program för olika delar.
 
Mycket gjutaluminium som CNC-bearbetats hårt. Det kommer ta tid om man skall spotta ut xxxx hojar i månaden och man har 1 st CNC-maskin (de kanske iofs ha köpts flera) som är tvungna köra olika program för olika delar.

Framför allt så kostar timtid i CNC-maskinerna mycket pengar och beaktar man att fordonsindustrin är ganska hårt konkurrensutsatt och marginalerna små så undrar jag om det finns ekonomiskt utrymme för sånt.
Batterier är ju dessutom produktionsmässigt generellt sett en avsevärt dyrare detalj än en förbränningsmotor.
 
Här nån review av hojen. Jag tror helt klart att den hoj han står med inte går att köra. Varför i hela friden gör man en review med hojen på en pall? Inte många mc-tidningar mcn etc som gör en review med senaste R1:an på en pall och bara står och snackar om den.
Om han nu har den bredvid sig varför skulle man INTE köra den?

Magstarkt att kalla videon ”future is here” med en hoj på en pall…

Det framgår i videon att den inte är körbar. Ett dummybatteri i. Jag undrar varför?
 
Framför allt så kostar timtid i CNC-maskinerna mycket pengar och beaktar man att fordonsindustrin är ganska hårt konkurrensutsatt och marginalerna små så undrar jag om det finns ekonomiskt utrymme för sånt.
Batterier är ju dessutom produktionsmässigt generellt sett en avsevärt dyrare detalj än en förbränningsmotor.
Mycket gjutaluminium som CNC-bearbetats hårt. Det kommer ta tid om man skall spotta ut xxxx hojar i månaden och man har 1 st CNC-maskin (de kanske iofs ha köpts flera) som är tvungna köra olika program för olika delar.

Jag påpekade det tidigt i någon annan tråd om den Starka Vargen, att CNC'ade billetprylar ser jättebra ut på prototypen men är jävligt tidskrävande och kostar multum, och att produktionshojarna förmodligen får gjutna prylar med någon snygg fräst yta i vardera änden.

Jag tror det var svingen vi pratade om, det krävs en ganska rejäl aluminiumklump till den, och sedan ska 90% gnagas bort ur olika vinklar, ämnet måste spännas om i ett flertal olika jiggar och så vidare.

Men stark har ju visat att man har (tillgång till) EN CNC maskin, så det löser dom nog.
Dom har säkert fräst svingar varenda dag dom har väntat på elkomponenter så att dom har ett helt pallställage fullt med färdiga svingar.

Fast vi har inte sett fler svingar än dom som sitter på prototyperna...
 
Har vi ingen på forumet som har beställt en och fått mailet om förseningen?
Min order ligger kvar på 30:e juni i år. Men jag såg också ryktena om mer förseningar så vi får väl se.

Starka senaste uppdatering sa:

Testing of the mass production & battery lines concludes successfully. With First production bikes on target to be on track the coming week.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 
Min order ligger kvar på 30:e juni i år. Men jag såg också ryktena om mer förseningar så vi får väl se.

Starka senaste uppdatering sa:

Testing of the mass production & battery lines concludes successfully. With First production bikes on target to be on track the coming week.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Kommer dom bara igång med tillverkningen är det nog ingen nackdel att inte vara först i kön.
Och även om dom blir försenade i starten så kan dom ju komma ikapp till Juli
 
Order lagd 18 December 2021, det är ett bra tag sen alltså och beräknad leverans sista Augusti. Kötid nästan två år.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top