Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Haha, sjukt frän ju!
Nu blir jag ju mer och mer sugen på att göra någon helt vild kaross till lillknarren
Den där ser rätt snabb ut, undrar om den är så potent som den ser ut 


Har funderat på det också, men lite såhär tänker jag: Det finns redan entusiaster som vårdar dessa hojar till näranog fabriksskick, har sett ett antal lågmilade originalhojar med perfekt historik och en ägare sedan ny i ett par modellspecifika grupper jag är med i på facebook så det råder ingen direkt brist på fina exemplar. Det känns som att min hoj aldrig kommer kunna mäta sig med dessa vad jag än gör, jag har varken kunskapen eller budgeten som skulle krävas för en riktigt grundlig restaurering och som originalrenoveringsobjekt är min hoj nog helt enkelt inte i tillräckligt bra skick. Min hoj känns mer lämpad att göra något roligt av, med sin rostiga tank, taskiga lack, omklädda sadel och andra små blämmor så tänker jag att den är ett utmärkt utgångsobjekt att småcustomisera och leka med. Inte sätta kapen i den eller modifiera bortom återställningsbart skick såklart, alla originaldelar kommer sparas vilken riktning jag än tar projektet så den kommer alltid gå att återställa till original ifall jag någon gång bestämmer mig för att renovera den. Men just nu känns det mer lockande att göra något kul av den, det verkar inte som att det är särskilt många som byggt om en KV75 utan de flesta verkar vara i varierande grad av förfallet original. Så vad jag än gör så har jag chansen att göra något verkligt uniktJag är tråkig kanske men vad sägs om en riktigt bra originalrenovering? Kan du inte spöka ut ngt Kinesiskt istället?








Jag är ju trots allt bara en självlärd amatör med en kinasvets, så länge det funkar får det se ut lite hur det vill
Förhoppningsvis ser det lite mindre jävligt ut efter en omgång med en roterande stålborste.

Det ser kanske lite ut som att jag höftat helt åt helvete fel och att böjen blir alldeles för vid, men det man får tänka på är att mitt rör expanderar så när det vänder och kommer upp igen efter böjen så kommer det vara mer än dubbelt så brett som originalröret. Så för att fortfarande ha frigång mot motorn och resten av hojen så måste böjen bli lite större 
Men så länge jag får till ett tätt rör som är hyfsat slätt invändigt och som gör vad det ska expansionskammarmässigt så struntar jag lite i hur det ser ut. Funktion före form är min melodi 









Skönt att ha den krångliga kröken avklarad, resten av röret borde gå rätt mycket snabbare att tillverka. Det blir ju antagligen bara ungefär lika många segment ytterligare att klippa ut, rulla och svetsa.








Håll tummarna! Du har inte funderat på en printer som inte printar uppochner? Finare bitar som inte lossnar lika lätt. Dock slabbigare att byta material.Ett glädjande besked till er som sett fram emot gjutning, försök två kommer inom kort
Jag har nyligen köpt hem en ny sorts resin som förhoppningsvis ska vara lättare att bränna ur än det jag tidigare försökt med. Tyvärr visade det sig vara desto svårare att skriva ut med bra resultat... Jag hade väldiga problem med att få utskriften att fästa mot byggplattan, den ville mest lossna och trilla ner i karet med resin. Efter ett tag fick jag den dock att fästa och utskriften såg initialt ut att bli bra:
View attachment 481076View attachment 481077
Denna lilla defekt upptäckte jag tidigt men bestämde mig ändå för att låta utskriften gå, så länge inga större defekter uppstod så tänkte jag att mindre hål bör gå att täta. Tyvärr uppstod större defekter...
View attachment 481078
View attachment 481079
Bara att kasta och försöka på nytt.
Tyvärr gjorde dessa misslyckade försök att jag började få ont om resin, så jag fick blanda i lite av det gamla för att ha tillräckligt för ett sista försök. Denna gång gick det åtminstone bättre så jag fick till slut en hel topp utan större defekter printad, och förhoppningsvis är det tillräckligt av det nya inblandat för att jag åtminstone ska åtnjuta några av fördelarna med det:
View attachment 481080
View attachment 481081
View attachment 481082
Men det lär väl visa sig när jag väl fått denna nya plugg ingjuten i gips. Denna gång kommer jag använda en annan sorts gips som förhoppningsvis ska bränna ordentligt...Håll tummarna!
![]()
Visste inte ens att det fanns resinskrivare som inte printar upp och ned... Hur funkar det egentligen?Du har inte funderat på en printer som inte printar uppochner? Finare bitar som inte lossnar lika lätt. Dock slabbigare att byta material.
Tekniken bygger ju på att man doppar en byggplatta i ett uv-harts som sedan belyses och härdar varvid byggplattan lyfts och nästa lager strålningshärdas på plats. Hur fungerar det rent praktiskt att applicera ett flytande material ovanifrån utan att det rinner ner och kladdar överallt? 


Hade inte mer av denna tjocka rostfria plåt och kunde därmed inte börja om från början, så det var bara att sätta sig vid svetsen och leka mänsklig 3D-skrivare:




Resten av röret kanske hade sett mindre förjävligt ut om man kunde prestera såna här svetsar varje gång...
Nåja, röret är klart och får duga iallafall:









uppochner-maskinerna har bara funnits de senaste åren. Alla industrimaskiner printar ”vanligt”.Visste inte ens att det fanns resinskrivare som inte printar upp och ned... Hur funkar det egentligen?Tekniken bygger ju på att man doppar en byggplatta i ett uv-harts som sedan belyses och härdar varvid byggplattan lyfts och nästa lager strålningshärdas på plats. Hur fungerar det rent praktiskt att applicera ett flytande material ovanifrån utan att det rinner ner och kladdar överallt?
![]()
Åfan, där ser man. Man lär sig nåt nytt varje daguppochner-maskinerna har bara funnits de senaste åren. Alla industrimaskiner printar ”vanligt”.
Kommer laserbelysningen uppifrån eller nerifrån? Hur kan byggplatan höja sig ur karet med den färdiga delen utskriven ovanpå?? Jag fattar inte i vilken ände maskinen börjar skriva... Eller börjar den med byggplattan strax under ytan, belyser ett lager, sänker byggplattan, belyser nästa lager och så vidare tills delen är färdig och byggplattan lyfts så att den färdiga delen reser sig ur karet? 
Den här filmen är bättre.Åfan, där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dagÄr jag trög som fortfarande inte fattar hur det funkar rent praktiskt?
Kommer laserbelysningen uppifrån eller nerifrån? Hur kan byggplatan höja sig ur karet med den färdiga delen utskriven ovanpå?? Jag fattar inte i vilken ände maskinen börjar skriva... Eller börjar den med byggplattan strax under ytan, belyser ett lager, sänker byggplattan, belyser nästa lager och så vidare tills delen är färdig och byggplattan lyfts så att den färdiga delen reser sig ur karet?
![]()
Fattar fortfarande inteDen här filmen är bättre.Lasern kommer uppifrån. Man börjar på byggplattan som sedan sänks ner.

Fördelen med upp och ned utskrifter är ju att du inte behöver sänka ner utskriften djupare och djupare i ett kar fyllt av resin så du behöver bara ha så mycket material som faktiskt går åt i karet.Exakt. Kostar typ en miljon att fylla en industrimaskin. Sen är det krångligt att byta material. Det gör man inte onödan utan oftast har man en maskin per material. Men bitarna blir bättre, processen stabilare och supporten är enklare att ta bort.Fattar fortfarande inte
Den här däremot besvarade mina frågor:
Det var som jag trodde, den börjar med att skriva nedersta lagret med plattformen vid ytan, sänker därefter plattformen ett steg, skriver nästa lager och upprepar tills delen är färdig och höjs upp ur karet. Blev inte klok på hur fan den kunde skriva "uppåt" så som det såg ut på filmen, men det är alltså inte själva skrivarproceduren man ser när prylarna kommer upp ur karet utan det är när de redan är färdiga som de höjs upp.
Coolt hur som helst, visste inte att industrimaskinerna funkade såMen ja, det känns ju inte som en riktigt hållbar teknik för hobbybruk, krävs ju flera 100 liter resin om man vill ha någon byggvolym att tala om
Fördelen med upp och ned utskrifter är ju att du inte behöver sänka ner utskriften djupare och djupare i ett kar fyllt av resin så du behöver bara ha så mycket material som faktiskt går åt i karet.
Kan absolut se fördelarna, har man råd och behov av dessa fördelar så är det såklart bättre. Men då ska man ju också livnära sig på att skriva delar på löpande band, knappast hållbart för en hobbymek som skriver en pryl här och därExakt. Kostar typ en miljon att fylla en industrimaskin. Sen är det krångligt att byta material. Det gör man inte onödan utan oftast har man en maskin per material. Men bitarna blir bättre, processen stabilare och supporten är enklare att ta bort.

Jag har sett hur mycket skit du har hemma och nu bryr du dig om ekonomisk hållbarhet? Tjöööp! ?Kan absolut se fördelarna, har man råd och behov av dessa fördelar så är det såklart bättre. Men då ska man ju också livnära sig på att skriva delar på löpande band, knappast hållbart för en hobbymek som skriver en pryl här och där![]()
Nåja... Hade jag haft oändligt med stålars så absolut, men nu tror jag knappt att alla mina samlade tillgångar är värda ens en full tank industrimaskinresin så hur mycket man än villhöver en sån så blir det knappast praktiskt genomförbartJag har sett hur mycket skit du har hemma och nu bryr du dig om ekonomisk hållbarhet? Tjöööp! ?
Har inte nog med organ att sälja på svarta marknaden 




Det här resinet är ganska sprött, och det ju vore trist om pluggen exploderade i vakuumkammaren
Men som tur var verkade det inte som att det hände något, inga plötsliga bubblor eller nivåförändringar i gipset så jag hoppas att den höll.


|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |