Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Men alla andfådda och svettiga cyklister då?

.. och dom där svettiga motionärerna med frost i skägget och på luvan. Värre än boskap.

Kampanjen med "sin aceite de palma" har ju till och med dragit fram över den spanska bonnavischan. Allt från ostbågar till spolarvätska har ju den symbolen, typ.
Annars är ju allt veganskt nuförtiden, från köttbullar till fyrtumsspik och kantsten. Jag måste ta modet till mig någon dag och fråga någon kvinnlig vegan om hon sväljer...

Annars är ju allt veganskt nuförtiden, från köttbullar till fyrtumsspik och kantsten. Jag måste ta modet till mig någon dag och fråga någon kvinnlig vegan om hon sväljer...
Det är en "samvetsfråga" för dom kan jag ge som svar ? En "hardcore" vegan får väl inte andas pga baciller i luften heller.

FB_IMG_1669838460307.jpg

Frågan som Jesper Rönndahl i programmet Pang Prego försökte utreda; huruvida snor är protein eller kolhydrat är väl dags att lösa på allvar. Är det kött eller grönsaker?! Dietisten han ringde visste inte. ?

Jag var "ihop" med en vegeterian förra milleniet och hon tog in levande kött i munnen! :tuttar

Henke Jönsson skriver.

”being powerful is like being a lady. If you have to tell people you are, you aren't.”

Edit.
Har för mig att det här var en låst artikel tidigare.

Last edited:
Henke Jönsson skriver.

”being powerful is like being a lady. If you have to tell people you are, you aren't.”

Edit.
Har för mig att det här var en låst artikel tidigare.
Jag har lyssnat på H2 Green Steels VD och håller helt med debattören Henrik Jönssons kritik.
H2GS’s förutsättningar är att allmänheten stöttar dem med enorma bidragspengar för byggnation och infrastruktur för el och vätgas.
Som tack för alla pengarna så belastar de sedan elnätet enormt, varpå elen som konsekvens blir dyrare i södra landet.
De lär köpa el till absolut billigaste pris, inte det som andra vanliga konsumenter betalar (framför allt inte i elområde 3 & 4), vilket i sin tur driver upp priser för alla andra konsumenter då elproducenterna förmodligen tillämpar ”gunga och karusell” kompensation.
Hade jag själv, och alla andra som står för fiolerna blivit kompenserad varje månad med 10000kr så hade det varit okey.
Men så är inte fallet, utan alla vinstpengarna kommer att stanna i ägarnas fickor.
Argument som ”Men det är väl bra att de exporterar och det kommer in pengar i landet? Det är väl bra för alla, eller?” är som ni vet ignorant trams.
Att hålla en industri sponsrad konstant är ingen vinst för andra i landet.

I vilket fall, H2GS VD Henrik Henrikson berörde inget av konsekvenserna eller förutsättningarna för hans ”projekt”, enbart fokus på ”grönt stål” och dess potentionella nytta för klimatet.

28647c42bcd96c6a11e61727c46896d3.jpg

Ytterligare en 180-graders sväng jämfört med hur det lät i valrörelsen…

Och samma här; de flesta har väl förstått att det behövs mer av allt men likväl har debatten handlat om ANTINGEN kärnkraft eller vindkraft.

Fördumning.

28647c42bcd96c6a11e61727c46896d3.jpg

Ytterligare en 180-graders sväng jämfört med hur det lät i valrörelsen…

Och samma här; de flesta har väl förstått att det behövs mer av allt men likväl har debatten handlat om ANTINGEN kärnkraft eller vindkraft.

Fördumning.

Eftersom kärnkraften konstant har motarbetats till alldelens nyss när krisen redan är ett faktum, så måste vi tyvärr bygga vindkraft för att vi behöver det lilla dom kan ge så fort som möjligt.

Men det är inte snabbare att bygga vindkraft som levererar 15TWh om året än att bygga ett kärnkraftverk som levererar 15TWh om året

Man började bygga Markbygdens vindkraftspark 2001 och man beräknar vara färdig 2025

Ett kärnkrafverk leverar även om det inte blåser, det gör inte markbygden....

Eftersom kärnkraften konstant har motarbetats till alldelens nyss när krisen redan är ett faktum, så måste vi tyvärr bygga vindkraft för att vi behöver det lilla dom kan ge så fort som möjligt.

Men det är inte snabbare att bygga vindkraft som levererar 15TWh om året än att bygga ett kärnkraftverk som levererar 15TWh om året

Man började bygga Markbygdens vindkraftspark 2001 och man beräknar vara färdig 2025

Ett kärnkrafverk leverar även om det inte blåser, det gör inte markbygden....
Vill börja med att säga att jag är också för kärnkraft, men så jävla stabil leverantör som vissa vill påskina att den är vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om.

Vissa verkar ju tro att vindkraft är ett vrickat påhitt av lokala miljöpartister. De som tror det kan inte ha varit särskilt många gånger i andra länder... Till och med kärnkraftslandet Frankrike är nedlusat med vindkraft. USA får ca 10% av sitt totala energibehov av vindkraft.

Dags att släppa sargen nu.

Och med det sagt så behövs det sannolikt kärnkraft också i Sverige (trots vattenkraften) då vi har ett stort energibehov per capita och kommer att ha ännu större. Behovet av reglerkraft kommer fortsatt att vara stort, men där kommer också vätgasproduktionen in som en dellösning med stora spinoffeffekter.

Det är ju inte så att de som jobbar professionellt med detta på strategisk internationell nivå inte fattar hur det funkar och därför måste läxas upp av random sporthojare... ibland blir det löjligt.

Vill börja med att säga att jag är också för kärnkraft, men så jävla stabil leverantör som vissa vill påskina att den är vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om.

Det är ju för att vi har för få och för gamla reaktorer.

Men en leveranssäkerhet på över 90% är inte fy skam, hur är det med vindkraften, hur mycket av installerad effekt levererar den? (och när?)

Vissa verkar ju tro att vindkraft är ett vrickat påhitt av lokala miljöpartister. De som tror det kan inte ha varit särskilt många gånger i andra länder... Till och med kärnkraftslandet Frankrike är nedlusat med vindkraft. USA får ca 10% av sitt totala energibehov av vindkraft.

Dags att släppa sargen nu.

Och med det sagt så behövs det sannolikt kärnkraft också i Sverige (trots vattenkraften) då vi har ett stort energibehov per capita och kommer att ha ännu större. Behovet av reglerkraft kommer fortsatt att vara stort, men där kommer också vätgasproduktionen in som en dellösning med stora spinoffeffekter.

Det är ju inte så att de som jobbar professionellt med detta på strategisk internationell nivå inte fattar hur det funkar och därför måste läxas upp av random sporthojare... ibland blir det löjligt.

Nätet tål bara en liten del slumpkraft, och var finns den där koldioxidfria vätgasframställningen som ska stabilisera nätet i bruk?

"Vad är nackdelen med vätgas?

Nackdelar: Idag framställs nästan all vätgas ur fossila bränslen vilket medför stora koldioxidutsläpp. En omställning till grön vätgas är nödvändig. För att lagra och transportera vätgasen måste den pressas ihop under högt tryck vilket innebär att en del av energin går till spillo."

Är det kärnkraftverken i sig som är instabila blir det en ren dimensioneringsfråga, behöver du exempelvis under vintern alltid ha tillgång till 10000MW så får du bygga säg 12500MW så kan 20% (2 reaktorer) vara på service eller nere eller på service. Då efterfrågan varierar med året så är lämpligtvis flertalet på service under sommaren när behovet är lägst. Kostar extra men lösbart, om man inte lyckas bygga tillräckligt tillförlitlighet i enheterna.

Lite skillnad mot vind och solkraft där INGET verk snurrar när det inte blåser tillräckligt respektive solen inte skiner. Visst kan det variera lite i landet men oftast är det ganska likartat överallt.

Vattenkraft är till viss (liten) del också drabbat då de har magasin som behöver fyllas, men det är åtminstone under längre tid så man kan välja att dra ner effekt när det inte behövs, eller andra mer väderberoende kraftverk som till äventyrs råkar generera energi och spara det vatten som finns tills det är mer brist på el. Eller pumpa upp vatten när elen är som billigast och köra när det är som dyrast, låg verkningsgrad men nu när priserna kan vara 10 gånger högre vid högprisperiod mot lågpris period skulle det säkert gå att få ekonomi i det.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN