Hur mycket tål sidostödet?

def

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
har skaffat mig en mt-09a efter 6 år utan hoj och har flyttat där i mellan. För att få in hojen i förrådet utan att behöva vagga fram och tillbaka säkert 15 gånger så är det smidigast om jag lyfter upp hojen på sidostödet och roterar 90 grader runt på stödet. Men min fråga är då: Pallar stödet med tyngden av hela hojen eller riskerar jag att knäcka stödet?
 
Så ser man mc -handlare göra titt som tätt så det är säkert ingen fara, men jag förstår din fundersamhet. Jag tycker inte det känns bra.
 
Japanska hojar brukar klara det utan problem, Europeiska stöd sviktar ofta illavarslande.
När jag jobbade åt California Superbike School vände vi R6or och R1or på det sättet hela tiden vid lassning och lossning.

Har dock inte tittat närmare på just MT09.
 
Jag skulle inte göra det "för ofta". Många smörjer tex. kedjan på det viset tippa upp på sidostödet. Blir glapp vad jag förstår men inte hört någon som knäckt stödet. Ingen annan lösning, en typ "rullyft" under snurra hojen med är min tanke.
 
Det beror ju ganska mycket på konstruktion, lagring och längd. Stöd av med rörkonstruktion borde tex tåla med stryk än gjutna, men vissa halvmetersvarianter till tex motarder borde ge rejäl belastning på lagret, trots att dom är av robusta rör.
 
Lätt att det håller. Det är en fin teknik för att vända en hoj i en knepig terräng. Jag gör det varje gång jag smörjer kedjan. Din japshoj klarar det utan problem. Är du nojig så kolla fästet 1-2ggr / år.
 
Dålig hoj om det inte håller.
Alla hojar jag ägt har man kunnat sitta på med nedfällt stöd, och snurra runt på
 
Min astunga Varadero 1000 har gått snart 9000 mil. Vickar upp hojen vid varje kedjesmörning ca 4ggr och sparkar runt däcket. No prova!
 
Jag kör med en liknande denna i garaget för att sätta hojen på tvären innanför bilen för att få plats.
Inte fel att den alltid är redo för kedjevård.
 
Tack för alla svar, känns ju som att det inte är någon fara att svänga runt på stödet :)
 
Jag backade ut min Cagiva Mito ur garaget en gång, fällde ut stödet och ställde ner den, varpå den bara fortsatte rätt ner i backen.
Det stödet var gjutet av aluminium, så behövdes väl inte så mycket för att knäcka det vid infästningen.
 
Ska vi börja peta i detaljerna så spelar det ju rätt stor roll vars man vänder runt också. På ett slätt betonggolv är det antagligen inga större problem, men på asfalt eller hårt grus kan det ju gå bra en bit, så att man får upp lite fart, sen hugger det tag i någon uppstickande kant, och då tar det stopp och går av.
 
jag ska slänga runt hojen på altantrallen så det går nog bra :)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top