L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
På vilket sätt påverkar det framtiden?Mackan jag å wersion mm har varnat för den här utvecklingen av samhället i väldigt
lång tid??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
På vilket sätt påverkar det framtiden?Mackan jag å wersion mm har varnat för den här utvecklingen av samhället i väldigt
lång tid??
Kanske vi råka omvända nån?På vilket sätt påverkar det framtiden?
Det jag menar är att det är framtiden som går att påverka. Att älta gamla saker ger inget.Kanske vi råka omvända nån?
Jag har åtminstone ren rygg å ingen kan skylla på mej.
Men dom flesta lyssna inte?
Men jag är lika bra kompis, bror med dom ändå. Min bästis är vänster. Vi pratar mer allmän politik
Det är bara att kolla mina inlägg här, 19 år tillbaka i tiden, jag hade rätt, många hade fel. ?Jag är generellt skeptisk till folk som säger sig kunna förutspå framtiden.
Så att 2006 kunna förutspå 2011 är bra gjort.
Att på 90-talet kunna förutspå det som skulle hända 2013 känns ännu mer fantastiskt.
Men OM du nu har den kapaciteten så kan jag förstå att lite ödmjukhet kan vara svårt.![]()

Det jag menar är att det är framtiden som går att påverka. Att älta gamla saker ger inget.
Nu är SD-patrasket med och styr landet och kan inte längre skylla på att de är utestängda.
Helt rätt, och vad kanske ännu mer värt att påtala är att om man inte gjorde det som hade behövts göras för tjugo år sedan och heller inte gör det nu så blir det bara trams.Framtiden hade gått att påverka för 20 år sedan också, och då hade vi inte varit här i dag....
Hur många från Syrien är analfabeter?Arbetskraftsbrist och det skulle lösas med att importera analfabeter som ingen vill anställa?
Angående diskussionen för 10-20 år sedan så var det huvudsakligen bara halvnassar som hade problem med flyktinginvandringen då som faktiskt var på en nivå Sverige kunde hantera.
Problemen började med flyktingströmmen från Syrien 2015, när de etablerade partierna låtsades som att allt var som vanligt och skrek nazist åt varje person som hade invändningar.
Det är bara titta på brottsstatistiken så ser man hur allt ändrades just 2015.
Det förutsätter att muslimer med flera, frångår sin klanmentalitet. Inget tidigare i historien tyder på det dock. Det blir burka för alla istället.Jag skulle säga att de problem du nämner i ditt första stycke började tidigare, kring sekelskiftet eller så, de som kom från forna Jugoslavien under decenniet innan får väl sägas vara till största delen assimilerade idag. Det tar 20-25 år.
Hur många från Syrien är analfabeter?
Jag tror att många blandar ihop "stora flyktingströmmar" med "flyktingmottagande från vissa länder där analfabetismen är utbredd". Enligt min erfarenhet så är det främst Somalia men kanske också Afghanistan och (vissa delar av) Irak som utmärker sig i det avseendet.
2015-2016 var det mycket riktigt en peak vad gäller flyktingmottagande från Syrien, men just Syrien hade innan kriget läskunnighet och genomsnittslivslängd i klass någonstans med genomsnittet av europeiska länder, ungefär som Iran.
I universitetsvärlden så är en syrisk eller iransk bakgrund inte alls ovanlig.
Jag skulle säga att de problem du nämner i ditt första stycke började tidigare, kring sekelskiftet eller så, de som kom från forna Jugoslavien under decenniet innan får väl sägas vara till största delen assimilerade idag. Det tar 20-25 år.
Idag är just det problemet stort i medierapporteringen och dominerar det politiska samtalet, det som det inte pratas lika mycket om är problemet med brain drain från universitet och företag pga uteblivna uppehållstillstånd.
Håller med.Arbetskraftsbrist och det skulle lösas med att importera analfabeter som ingen vill anställa?
Angående diskussionen för 10-20 år sedan så var det huvudsakligen bara halvnassar som hade problem med flyktinginvandringen då som faktiskt var på en nivå Sverige kunde hantera.
Problemen började med flyktingströmmen från Syrien 2015, när de etablerade partierna låtsades som att allt var som vanligt och skrek nazist åt varje person som hade invändningar.
Det är bara titta på brottsstatistiken så ser man hur allt ändrades just 2015.
För att bredda din uppfattning så föreslår jag att du går i en lärares skor en månad, i en multinationell skola. Sen återkommer du med din framtidsbedömning.
"De flesta brott"? Jag tror att du målar med lite väl bred pensel nu.Statistiken från BRÅ ser för de flesta brott ut som en hockeyklubba med trendbrott 2015.
Glöm nu inte att i princip samtliga som kommer saknar pass så ingen kan styrka att de verkligen kom från Syrien. Väldigt många var nog bara oportunister från andra länder.
"De flesta brott"? Jag tror att du målar med lite väl bred pensel nu.
De som saknade pass kom/kommer ofta från Afghanistan och det finns anledningar till att de inte fått/gjort sig av med eventuella pass, gällande Syrien vill jag nog minnas att passen inte var problemet, det var antalet flyktingar. Oavsett detta så är förekomsten av analfabeter i Syrien ungefär lika utbredd som i Norrbotten...
Hur många från Syrien har du träffat?
Där lyfter du något väsentligt, nämligen att ingen här vet eller frågar efter den verkliga bakgrunden. Vi är en resort för allahanda omöjliga individer som länder gör sig av med. Den som kommer, kommer uppge det land som ger mest favörer i processen. Vi har "veteraner" från varenda krigs eller terrorhärd jorden runt. Hur många generationer barnsoldater går lösa, totalt empatidöda och helt utan spärrar? Var kommer de brutala lemlästande, förnedrande våldtäkterna och rånen ifrån? Det om något är en strategi för att demoralisera fienden, alltså inte bara offret utan alla.Statistiken från BRÅ ser för de flesta brott ut som en hockeyklubba med trendbrott 2015.
Glöm nu inte att i princip samtliga som kommer saknar pass så ingen kan styrka att de verkligen kom från Syrien. Väldigt många var nog bara oportunister från andra länder.
Hur ska man veta?Hur många från Syrien har du träffat?
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |