Råd om IF avställningsförsäkring

Jag trodde jag skulle kunna kolla det på Trygg Hansas "Mina sidor" men det gick inte. De senaste 2 åren har jag valt att behålla vagnskadan över vintern då jag bygger nytt hus och har flyttat runt hojarna mellan ett par olika garage där jag har känt att det var tryggare att behålla vagnskadan då andra personer vistas där. Men vet att jag tycker det var klart värt att ta bort vagnskadan innan. Några hundralappar i månaden på RSV4:an var det (Den är ju inte jättebillig). Så ring och kolla, det kan nog vara mer än du tror.
Ok, intressant att det blev så mycket.
Men för min del så betalar jag ju bara ca 24kr/månad nu, så det får vara.
Men skulle det vara mer så kan man kolla upp det, helt klart.
 
Hur bra funkar det att ställa av/på ofta via app?
Kan man göra det samma dag som man ska åka eller någon dag innan?
Hur funkar betalning om jag ställer på några dagar och sedan av, får jag först en faktura för hel månad och sedan pengar tillbaka på dagar den var avställd?

Tänkte jag skulle testa detta för att se om det blir billigare på min ZX6R.
Betalar idag 7500kr/år helförsäkring.
Ja, det fungerar jättebra, och fungerar omedelbart.
Jag ställde på på fredag kväll, för att slippa tjorva på morgonen (skulle köra lördag och söndag).
Ställde sedan av på söndag kväll.
Dom två dagarna kom på nästa månads autogiro, så istället för 54kr/mån som jag normalt betalar (avställd), betalade jag 138kr den månaden (ca 1200kr/mån påställd).
Så fungerar det i alla fall hos Folksam, så kom gärna med input om det finns andra erfarenheter.
 
Ok, intressant att det blev så mycket.
Men för min del så betalar jag ju bara ca 24kr/månad nu, så det får vara.
Men skulle det vara mer så kan man kolla upp det, helt klart.
:) Missade att du skrev /år! Trodde det var/månad. 24 kr känns ju helt rimligt!
 
Vad är det för fel på Försäkringsbranschen?
Ställde fråga till IF vad garageförsäkring kostar för min ZX6R som jag nu har hel och årsförsäkrad hos dom, svaret jag fick är följande.

"Eftersom motorcykeln är försäkrad hos oss kan jag inte räkna på vad garage försäkringen kostar, men det är betydligt lägre då man tar bort trafikförsäkringen i den."

:va
 
Vad är det för fel på Försäkringsbranschen?
Ställde fråga till IF vad garageförsäkring kostar för min ZX6R som jag nu har hel och årsförsäkrad hos dom, svaret jag fick är följande.

"Eftersom motorcykeln är försäkrad hos oss kan jag inte räkna på vad garage försäkringen kostar, men det är betydligt lägre då man tar bort trafikförsäkringen i den."

:va
Tydligen så finns det någon algoritm som triggas när kunden ( jag ) hör av sig och är allmänt en grining gubbe. Ca. 33kr / mån för garageförsäkring. Fantastiskt att deras system känner av kundens sura ph-värde. :arsele
 
Tydligen så finns det någon algoritm som triggas när kunden ( jag ) hör av sig och är allmänt en grining gubbe. Ca. 33kr / mån för garageförsäkring. Fantastiskt att deras system känner av kundens sura ph-värde. :arsele
Nu har jag ändrat till avställningsbar försäkring och hos IF fungerar det som så att ställer man av så har man sedan överblivna pengar kvar tillgodo som används när man ställer på nästa gång. Man kan också få tillbaka pengarna men då ska man ringa. Ska bli intressant under sommaren och se hur på/av funkar. Bör ( hoppas jag ) bli billigare i alla fall för denna hoj.
 
Nu har jag ändrat till avställningsbar försäkring och hos IF fungerar det som så att ställer man av så har man sedan överblivna pengar kvar tillgodo som används när man ställer på nästa gång. Man kan också få tillbaka pengarna men då ska man ringa. Ska bli intressant under sommaren och se hur på/av funkar. Bör ( hoppas jag ) bli billigare i alla fall för denna hoj.
Såhär några år senare. Hur funkade det med IF och ställa av och på? Funderar själv på samma försäkring hos IF för hojen. Har det funkat att ställa på tex fredag och ställa av söndag utan krångel?
 
Såhär några år senare. Hur funkade det med IF och ställa av och på? Funderar själv på samma försäkring hos IF för hojen. Har det funkat att ställa på tex fredag och ställa av söndag utan krångel?
If skapar inga problem, problemet är Transportstyrelsen som skickar tillbaka överbliven skatt när du ställer av.
 
Såhär några år senare. Hur funkade det med IF och ställa av och på? Funderar själv på samma försäkring hos IF för hojen. Har det funkat att ställa på tex fredag och ställa av söndag utan krångel?
Ja det går helt automatiskt utan att några handläggare är inblandade eftersom försäkringsbolagens system är integrerade med transportstyrelsens.
Du bara ställer av och på på transportstyrelsens hemsida. (appen har dom lagt ner).
 
Ja det går helt automatiskt utan att några handläggare är inblandade eftersom försäkringsbolagens system är integrerade med transportstyrelsens.
Du bara ställer av och på på transportstyrelsens hemsida. (appen har dom lagt ner).
Tack för svar! Det finns inga begränsningar i hur många gånger du kan ställa av och på försäkringen i IFs villkor? Är garageförsäkringen fortfarande runt 1/20 del av helförsäkringen? Är sugen på att uppgradera hoj, men för att det inte ska bli galet dyrt och eftersom jag mest kör på helger vid fint väder så kändes detta upplägg som ett prisvärt och vettigt alternativ.
 
Tack för svar! Det finns inga begränsningar i hur många gånger du kan ställa av och på försäkringen i IFs villkor? Är garageförsäkringen fortfarande runt 1/20 del av helförsäkringen? Är sugen på att uppgradera hoj, men för att det inte ska bli galet dyrt och eftersom jag mest kör på helger vid fint väder så kändes detta upplägg som ett prisvärt och vettigt alternativ.
Var några år sen jag hade nyare sporthoj som jag ställde av/på så vet inte vad som gäller nu. Men jag vet att garageförsäkringen blivit mycket dyrare på senare år, men inte hur mycket. 1/20 kan nog stämma. Man måste köra ganska mycket innan det lönar sig med årsförsäkring.
Se till att du har autogiro, annars blir det massa manuella fakturor och återbetalningar. 😄
 
...Man måste köra ganska mycket innan det lönar sig med årsförsäkring.
Se till att du har autogiro, annars blir det massa manuella fakturor och återbetalningar. 😄
Fakturorna blir svårlästa, då de debiterar avställningsförsäkring för månad+1 och återbetalar delar av avställningsförsäkringen för månad-1 och debiterar helförsäkring för månad-1.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top