Bygga egen bensintank i aluminium (blir nog i svartplåt)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jävla förkylning och feber den ställer till det ?

Jag har en längre tid funderat på att en extra tank vore fint till KLR:en för att öka på de 14 l soppa den rymmer. Har funderat på att göra tanken i 1 mm svart plåt men sen började jag nu fundera på aluminium. Räknade lite grov att man sparar ca 30% i vikt om man använder 2 mm aluminium mot 1 mm järn, på en sån här extra tank är det kanske en skillnad på ca 0,5-0,8 kg.

2 mm aluminium säljs hos Ahlsell och jag betalar 94,50 kr/kg plus moms så en plåt kostar 1020 kr plus moms så det är väl överkomligt. Frågan är då är 2 mm aluminium är nog tjockt till en tank och sen nästa fråga hur svårt är det att svetsa aluminium? Har svetsat svart och rostfritt så i dom materialen skulle jag inte dra mig för att bygga en tank i men aluminium känns lite så där.

Givetvis skulle jag testa svetsa en del 2 mm aluminium plåt innan jag skulle försöka mig på att svetsa en tank i aluminium. Vad säger ni om detta?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har 6 hojar med aluminiumtank. Det är extremt viktigt att dom är gummiisolerade från ramen.
Det är ju alltid knepigt med tunnplåt i aluminium. På en tank är dessutom svårigheten att få svetsarna absolut porfria.
Skulle tro att det kan vara bäst att först göra en i svartplåt. Borde vara ganska enkelt och billigt. Förmodligen bättre när du vurpar. Om den funkar bra kan du ju alltid göra en i aluminium sen när du vet hur den ska va. Som när du gör nytt insug till Hyndan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst ja aluminium vibrationshärdar ju och vibrerar gör väl en 650 cc stånka även om den har balansaxel så ur den aspekten är nog svart bättre.

Jag har nästa 4 m2 1 mm svart plåt i garaget så det är nog enklast och jag tror nog att jag kan lyckas få en tank i svartplåt tät med tanke på att det ändå gått bra att få insuget till Hondan gastätt. Kan misstänka att svart är enklast men det upplevs nog inte lika exotiskt.

Ska man tjäna vikt mot att ha 1 mm svartplåt så måste man ju ner på 2 mm aluminium, 2,5 mm väger ju i princip lika mycket.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det är väl i stort sett samma sak att bygga i stål men man får vara lite mer noga om man vill ha den helt hundra slät. På tjockare aluminium kan man alltid slipa någon tiondel. Med aluminium är renheten också mer noga och inte bara för svetsning utan så man inte repar den på t.ex. bänken när man håller på om man vill ha den polerad. Jag lyckades alltid få massa repor men sen ska jag ju lacka min.

Svetsningnen är också lite svårare på aluminium, bäst är att bygga toppen för sig och sedan smälta över alla svetsar invändigt också för minsta lilla oxid på ytan och du kan få ett dike mitt i svetsen även om du får en stor och fin råge på insidan, blir som två stränga som vägrar smälta ihop och där kan du också få brottanvisningar. Men har du bränt på dom invändigt också så är det lugnt att slipa dom släta utvändigt sen. När man sedan svetsar ihop toppen med botten så brukar man låta den svetsen vara oslipad.

Aluminium har väldigt låg utmattningstolerans(S-N Curve diagram) och är känsligt för vibrationer. Jag håller fortfarande på att utvärdera om fästet på min tank håller eller inte, första fästet började spricka så nu har jag gjort det lite annorlunda. Fanns en anledning till att dom hade tankarna fastspänd med en läderrem förr i tiden.

Jag byggde min tank i 2mm olegerad aluminium och det är vad dom brukar använda vad jag vet. Ska du TIGa så finns det passande tillsats att få tag på här https://www.weldcut.pl/product-eng-682-Aluminium-rod-Oerlikon-ALUROD-Al99-5Ti.html
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Och här har du bra inspiration och utbildningsmaterial. Han har bara Instagram så du får ta och skaffa det om du vill se hans andra byggen också. Han bygger även tankar till moderna hojar också.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visst ja aluminium vibrationshärdar ju och vibrerar gör väl en 650 cc stånka även om den har balansaxel så ur den aspekten är nog svart bättre.

Jag har nästa 4 m2 1 mm svart plåt i garaget så det är nog enklast och jag tror nog att jag kan lyckas få en tank i svartplåt tät med tanke på att det ändå gått bra att få insuget till Hondan gastätt. Kan misstänka att svart är enklast men det upplevs nog inte lika exotiskt.

Ska man tjäna vikt mot att ha 1 mm svartplåt så måste man ju ner på 2 mm aluminium, 2,5 mm väger ju i princip lika mycket.

Eller så gör du tanken i 0.7mm plåt så har du också sparat 30% vikt, fast då får du nog inte ha så stora plana ytor.
Jag har aldrig provat så jag kan inte lova att det fungerar men det fungerar ju att göra expansionskammare och till och med bilkarosser i 0.7mm.

En annan lösning jag funderat på är att göra en tank i kolfiber. Det finns ju tätningsmedel som man kan täta tanken på insidan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eller så gör du tanken i 0.7mm plåt så har du också sparat 30% vikt, fast då får du nog inte ha så stora plana ytor.
Jag har aldrig provat så jag kan inte lova att det fungerar men det fungerar ju att göra expansionskammare och till och med bilkarosser i 0.7mm.

En annan lösning jag funderat på är att göra en tank i kolfiber. Det finns ju tätningsmedel som man kan täta tanken på insidan.

Kan tänka mig att 0.7 mm kan slå sig en del men det är nog fullt möjligt att bygga en tank från det, tror Honda tanken inte är tjockare än så. Jag har lite småbitar 0,7 mm rostfritt i garaget men inga bitar till en tank, fast rostfritt slår sig väl ännu värre.

Kolfiber hade ju varit fränt, tror jag läst nånstans att man gör tanken på en frigolit plugg som målas med rätt färg och sen då man är klar med gjutningen borrar man påfyll ings hålet och slår i aceton som löser upp pluggen så den går att hälla ut.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kan tänka mig att 0.7 mm kan slå sig en del men det är nog fullt möjligt att bygga en tank från det, tror Honda tanken inte är tjockare än så. Jag har lite småbitar 0,7 mm rostfritt i garaget men inga bitar till en tank, fast rostfritt slår sig väl ännu värre.

Kolfiber hade ju varit fränt, tror jag läst nånstans att man gör tanken på en frigolit plugg som målas med rätt färg och sen då man är klar med gjutningen borrar man påfyll ings hålet och slår i aceton som löser upp pluggen så den går att hälla ut.
0,7-0,8 är väl vanligast att använda i stål. Det slår sig alltid lite vid svetsning så man får lov att hamra och rikta lite oavsett material.
Men rostfritt slår sig mer än något annat och det är styvt och skitjobbigt att forma och blir skit på insidan vid svetsning om du inte har fullständigt rotgasskydd så försök att glömma den tanken.

Kolfiber och glasfiber måste väl tätas invändigt för att inte läcka har jag för mig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Varför inte göra en transperant tank, då behöver du inte fippla med någon bränslemätare.

View attachment 479768

Snygg tank!

Jag jobbade för 15 år sen med kolfiber men då i flugspön, tyvärr börjar minnet svikta om allt runt plaster och kolfiber och sånt nu. Har länge funderat på att plasta en sadel men det har inte blivit av men jag tror nog att det skulle gå bra efter lite träning.

Jobbade då med mannen bakom gasolflaskan i komposit och denna bild får mig att tänka på den. Varför gasolflaskan gjordes var tydligen att spara vikt vid transport men varför flaskan sålde som den gjorde var det ingen hade tänkt på, att man kunde se nivån igenom flaskan.

Jag siktar nog ändå på ett första försök i 1 mm svart.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick äntligen ihop den jävla Rotax 399 motorn som sitter i Ski Doo Everesten som jag inte gått tät fören nu. Så när detta äntligen var klart tänkte jag att jag kollar lite på hur man kan göra en extra tank till KLR:en

Plockade loss sidokåpan och "vektygslådan" och klippte till en pappmall på hur en tank skulle kunna se ut. Hade verkligen velat få tag på en sidokåpa så man hade kunnat kapa kåpan efter extratanken men plast till KLR C modellen verkar svårt att hitta så vet av nån eller vet var man kan hitta en sidokåpa är jag intresserad.

Tanken är då att runda profilen på på extra tanken så den följer sidokåpan så man får ut mer volym än att ha tanken helt bakom kåpan. Mycket extra jobb men annars blir det nog så liten volym att det ska vara värt en extra tank.

Nåt sånt här tänker jag mig det hela, hörnen tänkte jag ska rundas. Med 8 cm tanktjocklek blir det ca 5,5 liters volym grovt räknat, 9 cm ger ca 6,1 och det är nog ganska vettigt vilket ger en 10-12 mil extra vilket skulle kännas bra.

20230108_153259.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet var man hittar tanklock med påfyllnkngsrör i stål? Finns mycket i aluminium men stål verkar sämre. Nu har jag ju svarv så jag kan ju gänga ett eget påfyllningsrör och svarva och gänga ett tanklock men det hade varit fint med om man hittat nåt färdigt.

Verkar ju vara mest gammeldags fliplock och kromade lock med infästning i stål och det passar väl inte riktigt på en sån här tank, några tips på vad man hittar lock och påfyllningsrör?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Gammal reservdunk som man har i bil... Gammal va i plåt... Annars jeepdunk..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Annars finns ju reservdunk i plast från biltema... Värme den å forma om så den passar hojen..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Ett sånt där lock och hals kan jag göra "nästa" har inget lättringverktyg men då får jag ju en anledning att köpa ett? Var otydlig skulle helst ha ett lock med bajonettfattning men det är ju att hitta nåt.

Påfyllningsröret och locket till en 60:a Cadillac hade inte varit så dumt då jag tänker, det finns kanske nåt annat so jan passa från nån mindre exklusiv bil?


Annars finns ju reservdunk i plast från biltema... Värme den å forma om så den passar hojen..

En gammal resevdunk kunde ju vaea nåt, ska be dom på tippen hålla koll om dö får in nån.

Hade ju varit nåt att forma om en plastdunk men jag är tveksam till om det går, eller jag tror det är nog snabbare att svetsa en tank i plåt innan man lyckats med att forma om en Biltema dunk till en måttanpassad tank plus att det säkert skulle bli ganska många misslyckade dunkar innan man är klar?


Kom ihåg avluftning upp till originaltanken! :tummenupp

Varför ska man dra avluftningen upp till original tanken? Det borde väl räcka men en avluftning ut i det fria från den nya tanken?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bättre med en gemensam avluftning till hojens högsta punkt (ovanför högsta bränslenivån).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bättre med en gemensam avluftning till hojens högsta punkt (ovanför högsta bränslenivån).

Låter ut logiskt att man vill ga luftningen så högt so möjligt. Men luftningen i originaltanken går från en slang under sadeln nere mot stötdämpare bak och upp genom tanken via ett rör invändigt i tanken. Vad blir skillnaden om man t:ar ihop luftningsslangarna under sadeln händer nåt kan det ju ändå rinna soppa baklänges från den lägre tanken på samma sätt som om den här egen luftslang? Borde det inte finnas större risk för att man får hävert genom luftningen om man lägger hojen och har bägge luftningarna ihop kopplade?

Bäst är väl att sätta backventil i alla fall på luftningen från den lägre tanken så den inte kan läck ut soppa.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tänkte på backventil också, det finns alltid en risk att de kärvar/kläggar ihop.
Går det att sätta en skruvnippel på orgtanken högt och smidigt?
Eller bara dra luftslangen högt, på mina R så luftar det genom en nippel ovanpå tanken i framkant och sen en slangbit ner i styrhuvudet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top