Honda Rune.

0-100 på 3,77 sek!
Hur farao kan 97 hk slunga iväg ca 500 kg på den tiden?
 
Vrid, 403 kg wet.

Men.... det är väl ändå effekten som accelererar ett fordon....
403 kg + tjock gubbe. 500 kg är nog i underkant ändå ?.

Det sportbike menar är att motorn har högt vridmoment tidigt i registret så att effekten också kommer tidigt. Normalkraften som verkar på bakhjulet är hög tack vare vikten och hjälper till att skapa hög friktion vilket gör att den inte spinner bort en massa effekt.
 
Som extrahoj till korvmojen absolut men jag är rädd att tappa sådana där på mig själv och fastna :död
 
403 kg + tjock gubbe. 500 kg är nog i underkant ändå ?.

Det sportbike menar är att motorn har högt vridmoment tidigt i registret så att effekten också kommer tidigt. Normalkraften som verkar på bakhjulet är hög tack vare vikten och hjälper till att skapa hög friktion vilket gör att den inte spinner bort en massa effekt.


Risken för res känns dessutom begränsad...



Ändå: kul att någon vågar ta ut svängarna och sätta en hopplös hoj i produktion trots att man verkligen inte har någon annans framgång att följa.
 
Risken för res känns dessutom begränsad...



Ändå: kul att någon vågar ta ut svängarna och sätta en hopplös hoj i produktion trots att man verkligen inte har någon annans framgång att följa.

EDIT:

Ryan är mycket intressant att lyssna på.
"What good is it to own a dream thing, if you don't dare to live the dream?"
 
Jag tycker Runen är tvärball, fläskig som få och ljudet är fan så rått! :kär

Jay Leno har en, hans video om den är sevärd:

Den kanske inte faller alla i smaken, men om inte annat så måste man väl ändå uppskatta den för sin kompromisslösa och fullkomligt vanvettiga utveckling. Honda visste nog ganska tidigt att de aldrig skulle gå plus på dessa hojar, men de byggde den ändå. De visste vad de ville skapa, och de tummade inte på något. När designteamet informerade ingenjörerna om vad det var de ville göra så fick de svaret att "det går inte, den motorn behöver si och sådan kylning, vi måste montera en större kylare..." samt en mängd andra klagomål. Cheferna sa "nej, ni har den här platsen att tillgå och den ska utformas såhär, lös det", och sen gjorde de det. Det är en fullkomlig teknikorgie, och jag vill ha en Rune mer än mycket annat.

Touringkitet med väskorna är dock groteskt fult, släng det åt helvete och låt bakskärmen komma till sin rätt.
 
Last edited:
Hästkrafterna bestämmer hur fort du tar dej Till väggen.

Vridmomentet bestämmer hur långt du tar väggen med dej.
 
Det ”brukas ju sägas” hästkrafterna ger toppfarten och vridet accelerationen. Nån annan får googla sanningshalten? Men det känns fullt rimligt utifrån vad jag tror mig veta iaf

Det är inte sant. Vridmoment i sig är helt värdelöst. Jag kan dra i ett spärrskaft och utöva hundratals Newtonmeter utan att det händer nånting. Vridmoment (egentligen kraft, men vridmoment är en kraft gånger en sträcka) per tidsenhet, alltså effekt, är det som bestämmer hur fort något kan accelereras.

Om det vore så att vridmoment var det som bestämde hur fort ett fordon accelererar, varför har alla supersporthojar motorer med skitlågt vridmoment och skithög effekt?
 
Om det vore så att vridmoment var det som bestämde hur fort ett fordon accelererar, varför har alla supersporthojar motorer med skitlågt vridmoment och skithög effekt?
Där har man istället lagt högsta vridmomentet högt i varvtalskurvan. På en Rune ligger max vrid ( och mycket mer vrid i NM ) vid ett lägre varv, och verkar gå riktigt fort 0-100, som en sporthoj, med förre hästar. Bara så jag tänker
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top