Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Själva grunden här är att "religionen" trumfar fakta när det gäller säkerhet.

"Klimatreligiösa" som du av oklar anledning blandar in i detta, handlar om helt andra saker, nämligen oförmågan att ta till sig forskningsläget eftersom x eller y youtubers eller "debattörer" hävdar att klimatproblemet är en bluff. Åt detta finns väldigt lite att göra, men kärnkraften är definitivt ett CO2-vänligt kraftslag och kunde man bara se till verkligheten så hade detta varit en ickefråga.
Jag beundrar dig för hur du lyckas bemöta ganska toxiska påhopp med ett sådant lugn.
Jag finner det här blame gamet som pågått under några år som otroligt uttröttande, det leder ju ingen vart. Om nu båten tar in vatten så är det väl för fan bara att ösa medan man löser grundproblemet istället för att ägna oceaner av tid till att diskutera om det var den som ville ha hålet borrat eller om det var den som faktiskt borrade som var dummast?

Jag beundrar dig för hur du lyckas bemöta ganska toxiska påhopp med ett sådant lugn.
Jag finner det här blame gamet som pågått under några år som otroligt uttröttande, det leder ju ingen vart. Om nu båten tar in vatten så är det väl för fan bara att ösa medan man löser grundproblemet istället för att ägna oceaner av tid till att diskutera om det var den som ville ha hålet borrat eller om det var den som faktiskt borrade som var dummast?

Jag skulle tvinga dom som ville ha hålet och dom som borrade att ösa, medans jag påpekade hur jävla dumma i huvudet dom är.
Behövs det skulle jag piska dom att ösa fortare.

Skulle det ändå behövas skulle jag ösa, men jag skulle fortsätta att tala om hur jävla dumma i huvudet dom är

.

Toxiska påhopp? På BrooklynS? Eller menar du att han är religiös i denna fråga?

Han har väl på intet sätt stått på barrikaderna och skrikit om att kärnkraften ska stängas? Han skrev ju så sent som i inlägg 8355 att "...vi haft en bättre sits om de idag stängda reaktorerna i södra Sverige varit i drift...". Det förefaller vara helt rätt. Han fattar det här till skillnad mot dom som inte gör det, de som lett oss hit i intermittenkraftens namn där inget annat gäller.

Last edited:
Eftersom jag vet att "blame game" är något som vissa krafter vill ha och därmed underblåser är det enklare att ställa sig utanför. Jag tror också på att det behövs några som faktiskt för fram en annan bild än den som valsar runt på sociala medier och som handlar om hur dåligt samhälle vi har, hur usla våra politiker är och hur dåligt demokratin fungerar. "Bara ett STARKT och AUKTORITÄRT styre får bestämma så kommer ju allt att ordna sig..."

I verkligheten ligger Sverige år efter år i världstoppen vad gäller objektiva kriterier såsom folkhälsa, livslängd, utbildningsnivå, välfärdsstandard, tillväxt, innovationsförmåga och realinkomster - men också i de subjektiva kriterierna som upplevd livskvalitet osv.

Kan vara värt att slåss lite för - även på ett MC-forum.

Toxiska påhopp? På BrooklynS? Eller menar du att han är religiös i denna fråga?

Han har väl på intet sätt stått på barrikaderna och skrikit om att kärnkraften ska stängas? Han skrev ju så sent som i inlägg 8355 att "vi haft en bättre sits om de idag stängda reaktorerna i södra Sverige varit i drift...". Det förefaller vara helt rätt.
Tja, jag hade en moster som var grönavågare och gav mig en barnbok 1979 om den hemska kärnkraften. Redan då läste jag på litegrann och har sedan dess ansett att kärnkraft är bra, rent och säkert. Men åsiktskorridoren även på SH är smal och halmgubbarna många. Det stora problemet är nog att många utgår från att det finns två sorters människor som kan sorteras in i antingen höger eller vänster och då är åsiktspaketet färdigt. Säger någon att vindkraft är väl bra det med då anses denne också vara woke, miljöpartist, fordonshatare, vegan och batikhäxa (oavsett kön, om det nu ens går att fastställa). Säger någon att man är för kärnkraft så är man samtidigt nazist, incel, redneck, våldsbenägen och har gått Livets Hårda Skola, inklusive livstids kvarsittning.

Hade dessa samtal skett över en tält-öl ute på en hojtur hade de låtit annorlunda, den saken är klar. :)

Tja, jag hade en moster som var grönavågare och gav mig en barnbok 1979 om den hemska kärnkraften. Redan då läste jag på litegrann och har sedan dess ansett att kärnkraft är bra, rent och säkert. Men åsiktskorridoren även på SH är smal och halmgubbarna många. Det stora problemet är nog att många utgår från att det finns två sorters människor som kan sorteras in i antingen höger eller vänster och då är åsiktspaketet färdigt. Säger någon att vindkraft är väl bra det med då anses denne också vara woke, miljöpartist, fordonshatare, vegan och batikhäxa (oavsett kön, om det nu ens går att fastställa). Säger någon att man är för kärnkraft så är man samtidigt nazist, incel, redneck, våldsbenägen och har gått Livets Hårda Skola, inklusive livstids kvarsittning.

Hade dessa samtal skett över en tält-öl ute på en hojtur hade de låtit annorlunda, den saken är klar. :)
Precis. Eftersom vi alla på något sätt förhoppningsvis vill göra det bästa möjliga, fast problemet är kanske först att komma överens om vad det är.

Då är min ingång i det hela egentligen två saker.
Intermittent kraft kan inte ersätta planerbar kraft hur som helst.
Vi har lag ner planerbar kraft och byggt ut intermittent kraft. Som en delmängd på det stora hela har det lett oss hit där vi står idag med ett känsligt och ostabilt elsystem och dyra elpriser.

Då är det väl läge att bara stoppa, sluta köra helt på den inslagna vägen tills vi får lite kontroll på hur vi ska göra nu(vilket vi egentligen redan har). Så bygg inte ut den intermittenta kraften en enda kw till(just nu) och stäng inte ner en enda reaktor till.

Fast det är som sagt bara min ingång i det hela, med avsikt att få det så bra som möjligt för Sverige och alla Svenssons.

Och bryr man sig om CO2 kan man titta här.
De självutnämnda miljökämparna(kärnkraft NEJ, intermittent kraft JA) har inte rätt, iaf inte om de slåss mot koldioxid.

Last edited:
Precis. Eftersom vi alla på något sätt förhoppningsvis göra det bästa möjliga, fast problemet är kanske först att komma överens om vad det är.

Vi har lag ner planerbar kraft och byggt ut intermittent kraft. Som en delmängd på det stora hela har det lett oss hit där vi står idag med ett känsligt och ostabilt elsystem och dyra elpriser.

Då är det väl läge att bara stoppa, sluta köra helt på den inslagna vägen tills vi får lite kontroll på hur vi ska göra nu(vilket vi egentligen redan har). Så bygg inte ut den intermittenta kraften en enda kw till(just nu) och stäng inte ner en enda reaktor till.

Fast det är som sagt bara min ingång i det hela, med avsikt att få det så bra som möjligt för Sverige och alla Svenssons.

De självutnämnda miljökämparna(kärnkraft NEJ, intermittent kraft JA) har inte rätt, iaf inte om de slåss mot koldioxid.
Just precis. :)

Lägg också till att den planerbara kraften i första hand måste byggas ut i södra Sverige och att varje MW intermittent kraft också låser en MW reglerkraft. Och att vi hänger ihop med nordeuropas nät vilket ger både fördelar och nackdelar men vi skall komma ihåg att priset också är en balanseringsmekanism för att fördela ut den effekt som finns tillgänglig.

Precis. Eftersom vi alla på något sätt förhoppningsvis göra det bästa möjliga, fast problemet är kanske först att komma överens om vad det är.

Om man lyssnar på industri och energiproducenter måste vi göra allt vi kan.
Bygga ut vind, vatten, sol men också kärnkraft.
De första tre pga av att kärnkraft kommer ta tid och vi behöver öka energiproduktionen väsentligt innan den är på plats.

Det enda man kan glädjas åt är att nuvarande regering iaf har tillåtit utbyggnad/nyproduktion av kärnkraft.

De första tre pga av att kärnkraft kommer ta tid och vi behöver öka energiproduktionen väsentligt innan den är på plats.

Det enda man kan glädjas åt är att nuvarande regering iaf har tillåtit utbyggnad/nyproduktion av kärnkraft.
Japp! Och jag tror att till och med förra regeringen öppnade för kärnkraft, så fort mp hade stängt dörren efter sig...

Ingen högoddsare, men det kommer att ta tid så de tre första är lägre hängande frukter - och måste kombineras med MINSKNING av energiförbrukning både här och var. Vilket med fördel tex görs med småskalig solproduktion.

Vi har byggt kärnkraftsverk på 5 år tidigare.

Visa mig den vindkraftspark som levererat lika mycket som ett kärnkraftverk på kortare tid.

Det tar flera år att drifta en vinkraftspark också

Bara MKB och den rättsliga biten förutom detaljplan osv handlar om flera år innan man ens kan börja med markarbeten. Därför är det väl ganska troligt att man i första hand bygger där det fanns redan tidigare.
Men det här handlar om flera decenniers planering framåt och då stänger man inga dörrar i onödan.

Tål vårat elnät mer slumpkraft då?

Redan nu jujjar dom med vattenflödena i våra älvar så att dom spolas som toaletter varje gång det mojnar.
Fiskrom har ingen möjlighet till att utvecklas utan torkar antingen ut eller spolas nerströms.
Folk som har bryggor och båtar hittar dom ena dagen liggandes på klippor, nästa dag nersköljda till grannkommunen.

Visst, vattenkraft går att använda som reglerkraft för slumpkraften, inom rimliga gränser, men man kan inte ändra flödena hur mycket som hels, så då återstår att släppa samma mängd vatten förbi turbinerna utan att producera el.
Då tillför alltså inte vindkraften något, utan tvingar oss bara att vaska el från en annan mera pålitlig källa när det blåser

Vet e fan vad man ska ha vindmöllorna och solpanelerna till egentligen…
I mitt hörn i Sverige släpper inte Eon ut småproducenter på nätet alltid med hänvisning till överföringskapacitet…
Alltså är nätet underdimensionerat redan för alla kan ju få betala för 25A i mätarsäkring om dom vill så länge de inte har solpaneler på taket förstås.
Åt vilket håll det flyter 25A i ledningen kan ju inte spela någon roll eller?…
Sen gömmer de sig bakom att alla solpanelsabb. är upp till 63A, det är ett fåtal småhus som har gänga 3 i mätarskåpet så det är bara svepskäl.

Om ingen vill ha överskottet på sommaren (underförstått betalar dåligt för energin) borde samma elleverantör inte få sälja dyrt på vintern.

Ladda batterier kanske men då måste det nog hända något radikalt på batterisidan för accarna som finns idag är knappast miljövänliga

Om ingen vill ha överskottet på sommaren (underförstått betalar dåligt för energin) borde samma elleverantör inte få sälja dyrt på vintern.

Ladda batterier kanske men då måste det nog hända något radikalt på batterisidan för accarna som finns idag är knappast miljövänliga

Ehh, jo, det är precis så det ska fungera, du får väl ställa om dina solpaneler till att leverera när det behövs som bäst och då få bra betalt?

Solceller är egentligen bara vettigt i länder som kör mycket AC, produktionen sammanfaller väl med behovet av AC

I länder som behöver mycket uppvärmning är dom ganska värdelösa

Ehh, jo, det är precis så det ska fungera, du får väl ställa om dina solpaneler till att leverera när det behövs som bäst och då få bra betalt?

Solceller är egentligen bara vettigt i länder som kör mycket AC, produktionen sammanfaller väl med behovet av AC

I länder som behöver mycket uppvärmning är dom ganska värdelösa
Eon släpper inte ut sina kunder på nätet, är det så det ska fungera menar du?
Investera 100k och ha gratis el på sommaren på dagarna när det inte regnar.
Jag tycker inte det.

Begriper väl att det är spotpriset som styr vad man får betalt men kunderna får ju inte ens sälja.

Eon släpper inte ut sina kunder på nätet, är det så det ska fungera menar du?
Investera 100k och ha gratis el på sommaren på dagarna när det inte regnar.
Jag tycker inte det.

Begriper väl att det är spotpriset som styr vad man får betalt men kunderna får ju inte ens sälja.

Du får själv skaffa lagring så att du kan utnyttja det du (över)producerar på dagen nattetid.

Det är du som producerar något som ingen vill köpa (inte när du producerar det)

Annars kan du köra upp tempen i varmvattenberedaren på dagen, köra diskmaskin och tvättmaskin, dammsuga OSV dagtid

Du får själv skaffa lagring så att du kan utnyttja det du (över)producerar på dagen nattetid.

Det är du som producerar något som ingen vill köpa (inte när du producerar det)

Annars kan du köra upp tempen i varmvattenberedaren på dagen, köra diskmaskin och tvättmaskin, dammsuga OSV dagtid
Aa absolut, kan klippa servisen från nätägaren med…
Jag märker att jag inte når fram med mitt inlägg.

Aa absolut, kan klippa servisen från nätägaren med…
Jag märker att jag inte når fram med mitt inlägg.

Näe, inte alls faktiskt.

Du producerar el som ingen har bett om att få köpa, och nu är du arg för att ingen köper den?
Du skapar ett problem (överskott vid fel tidpunkt) men vill att någon annan ska lösa det?

Är det för att du inte kollade upp det innan du investerade pengar du är arg?

Jag tycker absolut att du ska gå offgrid med den inställningen, då kanske du lär dig hur värdelöst det är att producera när det inte finns efterfrågan och inte producera när efterfrågan är som högst.

Tål vårat elnät mer slumpkraft då?
Jättebra, enkel och basal fråga som slumpkraftsförespråkarna såklart borde ha stenkoll på innan man bygger en endaste kW i slumpkraft till.
Vissa menar att den redan är fullt utnyttjad som reglerkraft.

Visst, vattenkraft går att använda som reglerkraft för slumpkraften, inom rimliga gränser, men man kan inte ändra flödena hur mycket som hels, så då återstår att släppa samma mängd vatten förbi turbinerna utan att producera el.
Då tillför alltså inte vindkraften något, utan tvingar oss bara att vaska el från en annan mera pålitlig källa när det blåser
Precis igen. Men det har de också rimligtvis stenkoll på. På marginalen hur mycket produktionsbortfall/vattenspill ger en nyinstallerat MW vindkraft? Och i mina öron är en endaste spilld kWh ett otroligt slöseri med resurser. Då kunde man lika gärna skitit i att bygga den effekten vind. Vattenkraften står ju redan på plats.

Det är så enkla basala saker ur ett teknisk perspektiv, frågor som ska ställas och som behöver ett svar. Skiter man i det så skiter man i det. Men då får vi ett elsystem som är lika robust som vispgrädde, och värst av allt, vi får familjer, pensionärer och sedan tidigare människor som har det tufft ekonomisk i ännu större knipa. Helt vanliga människor. Nu ska de oroa sig över julklappar till barnen, må dåligt och bli deprimerade för att de inte vet hur månaden ska gå ihop osv. Detta har kunnat undvikas. Uruselt skött av de som ska göra Sverige till en bättre plats för dess invånare. De, med sina fina löner, har gjort precis tvärt om.

Att folk inte är argare borde förvåna mig, men det gör det inte lägre. Jag är iaf arg för att jag ser att människor lider. Jag vill att de ska må bra. De förtjänar bättre.

Men det är väl jag som är toxisk.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!